English version
Aase Marit T. Sørum Ramton

Aase Marit T. Sørum Ramton

Kort om

Aase Marit T. Sørum Ramton er førstelektor i kjemi- og naturfagsdidaktikk ved grunnskolelærerutdanningen (GFU), der hun underviser og veileder studenter på bachelor- og masternivå. Hennes forskningsinteresser er begynneropplæring i naturfag med særlig vekt på estetiske læringsprosesser, begrepslæring og bruk av modeller, samt tilpasset undervisning for elever med stort læringspotensial.

Ramton er utdannet cand. scient. i analytisk kjemi fra Universitetet i Oslo og har en mastergrad i skolerettet utdanningsvitenskap med fagfordypning i musikk og musikkdidaktikk fra OsloMet – storbyuniversitetet (tittelen på oppgaven: Bruk av estetiske læringsprosesser på småskoletrinnet). Ramton har mangeårig undervisningserfaring fra grunnskolelærerutdanningen (kjemi, naturfagdidaktikk, utdanning for bærekraftig utvikling, FoU- og masterveiledning), videregående skole (kjemi, naturfag, matematikk, entreprenørskap og forvaltning og drift) og kulturskole (musikk). Hun har tidligere arbeidet som forsker i kjemisk industri.

Fagfelt

Estetiske læringsprosesser

Forskningsgrupper

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

  • Flipped classroom i naturfag (FiNa)

    Flipped classroom i naturfag (FiNa) har som mål å utvikle og utforsker læringsdesign med hovedvekt på digitalt støttet omvendt undervisning for å fremme studentaktiv læring.

Vitenskapelige publikasjoner

Ramton, Aase Marit T. Sørum (2022). Estetiske læringsprosesser brukt i tilpasset opplæring på småskoletrinnet. Psykologi i kommunen (PIK).
https://psykisk-kommune.no/estetiske-laringsproses

Ramton, Aase Marit T. Sørum ; Kværnum, Hilde; Lindstrøm, Christine (2021). Hvordan kan naturfagundervisningen tilrettelegges bedre for elever med stort læringspotensial?. Psykologi i kommunen (PIK).

Pajchel, Katarina ; Ramton, Aase Marit T. Sørum (2021). Hvordan kan et utforskende undervisningsopplegg i naturfag støtte læring og motivasjon hos elever med stort læringspotensial?. Nordic Studies in Science Education (NorDiNa). Vol. 17.
https://doi.org/10.5617/NORDINA.7130

Aksland, Charlotte ; Jensen, Inger Kristine ; Ramton, Aase Marit T. Sørum (2019). Teaching science concepts by using multiple representations in primary science education. Elm, Annika; Morberg, Åsa (Red.). ATEE annual conference 2018 - A Future for All. Teaching for a sustainable society Proceedings. s. 41-52. ATEE - Association for Teacher Education in Europe.

Pajchel, Katarina ; Ramton, Aase Marit T. Sørum ; Sollid, Per Øyvind Dokken (2019). Modeller og modellering i naturfag. Voll, Liv Oddrun; Øyehaug, Anne Bergliot; Holt, Anne (Red.). Dybdelæring i naturfag. s. 142-171. Universitetsforlaget.

Pajchel, Katarina ; Ramton, Aase Marit T. Sørum ; Sollid, Per Øyvind Dokken (2019). Matematikk i naturfag. Voll, Liv Oddrun; Øyehaug, Anne Bergliot; Holt, Anne (Red.). Dybdelæring i naturfag. s. 172-207. Universitetsforlaget.

Aksland, Charlotte ; Jensen, Inger Kristine ; Ramton, Aase Marit T. Sørum (2018). Begrepslæring i naturfag på småskoletrinnet. Palm, Kirsten; Michaelsen, Eva (Red.). Den viktige begynneropplæringen. En forskningsbasert tilnærming.. s. 269-289. Universitetsforlaget.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Lyngvær, Eirik; Mogstad, Erik; Ramton, Aase Marit T. Sørum ; Spilde, Ingrid; Staberg, Ragnhild Lyngved (2022). Refleks 7, Naturfag, Lærerens bok. ISBN: 9788205537484. 216 s. Gyldendal Undervisning.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Hægeland, Toril ; Brodin, Katinka; Ramton, Aase Marit T. Sørum (2023). "En som Gaupe" - interaktivt teater i skogen.

Ramton, Aase Marit T. Sørum (2023). Aesthetic Learning Processes Used in Adapted Teaching at the Lower Primary Level. Qualitative Study. NERA 2023: Digitalization and Technologies in Education – Opportunities and Challenges . NFPF/NERA.

Ramton, Aase Marit T. Sørum (2023). Estetiske læringsprosesser på småskoletrinnet, muligheter og utfordringer. Lek i begynneropplæringen. Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier, Institutt for barnehagelærerutdanning og Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning.

Ramton, Aase Marit T. Sørum (2022). Estetiske læringsprosesser brukt i tilpasset opplæring på småskoletrinnet. utdanningsforskning.no.

Ramton, Aase Marit T. Sørum (2022). Visen om været. Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.
https://kunstkultursenteret.no/ressursbase/visen-o

Ramton, Aase Marit T. Sørum (2022). Døgn, årstider og månefaser. Lyngvær, Eirik; Mogstad, Erik; Ramton, Aase Marit T. Sørum; Spilde, Ingrid; Staberg, Ragnhild Lyngved (Red.). Refleks 7, Naturfag, Lærerens bok. s. 60-89. Gyldendal Undervisning.

Ramton, Aase Marit Sørum (2021). Bruk av estetiske læringsprosesser på småskoletrinnet. Hellseminaret 2021 for naturfaglærerutdannere. Naturfagsenteret.

Ramton, Aase Marit T. Sørum ; Lunde, Marit (2019). Møt oss på Forskningstorget!.

Pajchel, Katarina ; Ramton, Aase Marit T. Sørum (2019). Hvordan kan et rikt undervisningsopplegg støtte læring og motivasjon hos elever med stort læringspotensial?. Hellseminaret 2019 for lærerutdannere. Tema: Utdanning for bærekraftig utvikling. Nasjonalt nettverk for naturfagutdanning (NNN).

Pajchel, Katarina ; Ramton, Aase Marit T. Sørum (2019). Elektroniske kommunikasjonssystemer på talentprogrammet. Samling for Naturfagdidaktikk for lærerutdannere (NATDID4901V). Naturfagsenteret og Universitetet i Oslo.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.