Kort om
Jeg er stipendiat ved OsloMet og forsker på hva som skjer når elever i ungdomsskolen bruker KI i skriveprosessen. Med bakgrunn som norsklærer og en master i tysk litteratur, er jeg opptatt av hvordan teknologi endrer både skriveundervisning og skrivepraksis i skolen.
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
-
KI-støtta førskriving i ungdomsskulen: Idéutvikling, idéflytting og elevperspektiv
Ph.d.-prosjekt som undersøker korleis elevar utviklar idear og forstår forfattarskap når dei i førskrivinga bruker ein chatbot som berre stiller spørsmål og ikkje skriv tekst for dei.
Publikasjoner og forskningsresultater
Formidling
Westbye, Anne Katrine (2024). Skriving i chatbotens tid. Norsklæreren.
Westbye, Anne Katrine (2024). Ja til mer roping om KI og vurdering.
Westbye, Anne Katrine (2023). ChatGPT har ikke drept skolestilen, den var allerede død.
Westbye, Anne Katrine (2023). Ikke legg ned skolen!.
Westbye, Anne Katrine (2023). Elevene må lære å blø ved tastaturet.