Kort om
Jeg er stipendiat ved Institutt for yrkesfaglærerutdanning, hvor jeg tidligere har jobbet som universitetslektor siden 2021. Doktorgradsprosjektet mitt heter Fra ufaglært til fagarbeider - voksne som tar fagbrev gjennom praksiskandidatordningen. Her intervjuer jeg et utvalg informanter som bruker eller nylig har brukt praksiskandidatordningen til å ta fagbrev som renholdsoperatør, yrkessjåfør og helsefagarbeider. Målet er å skaffe ny kunnskap om hvordan voksne som ikke tidligere har fullført videregående skole lærer på arbeidsplassen gjennom uformell og formell læring.
Fra jobben som universitetslektor har jeg erfaring med nett- og campusbasert yrkesfaglærerutdanning. Jeg har undervist i profesjonsfaget og yrkesfaget og hatt emneansvar.
Min bakgrunn er fra bilbransjen, og jeg har fag- og mesterbrev i bilfaget lette kjøretøy og fagbrev i reservedelfaget. Videre har jeg teknisk fagskole med fordypning i verkstedledelse, yrkesfaglærerutdanning og mastergrad i yrkespedagogikk og lang erfaring fra undervisning på yrkesfag i videregående skole.
Blant mine faglige interesser er risikoungdom, voksnes læring, frafallsproblematikk og bruk av ungdomsbedrifter innen yrkesfaglige studieretninger. Jeg påtar meg gjerne eksterne oppdrag innen kompetanseområdet. Nylig har jeg utført oppdrag for Ungt Entreprenørskap, Osloskolen, Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir), Kriminalomsorgen, Utdanningsdirektoratet og NRK. Jeg er fagansvarlig for Teknologi- og industrifag hos Store Norske Leksikon og medlem i prøvenemda for reservedelsfaget i Østfold fylkeskommune.
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Avsluttede forskningsprosjekter
-
Staying on Track - gjennomføring av videregående opplæring for elever på yrkesfag
En longitudinell intervjustudie som følger yrkesfagelever med lavt karaktersnitt fra ungdomsskolen gjennom videregående opplæring.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Gilberg, Arnfinn
(2024).
Du blir litt sånn selvsikker, og tenker at ‹wow› noen vil faktisk sende bilen til oss! Ungdomsbedrift som virkemiddel for en opplevd relevant skolehverdag.
17 s.
Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling - SJVD.
Vol. 9.
https://doi.org/10.7577/sjvd.4999