English version
Arnfinn Gilberg

Arnfinn Gilberg

Kort om

Jeg er stipendiat ved Institutt for yrkesfaglærerutdanning, hvor jeg tidligere har jobbet som universitetslektor siden 2021. Doktorgradsprosjektet mitt heter Fra ufaglært til fagarbeider - voksne som tar fagbrev gjennom praksiskandidatordningen. Her intervjuer jeg et utvalg informanter som bruker eller nylig har brukt praksiskandidatordningen til å ta fagbrev som renholdsoperatør, yrkessjåfør og helsefagarbeider. Målet er å skaffe ny kunnskap om hvordan voksne som ikke tidligere har fullført videregående skole lærer på arbeidsplassen gjennom uformell og formell læring.

Fra jobben som universitetslektor har jeg erfaring med nett- og campusbasert yrkesfaglærerutdanning. Jeg har undervist i profesjonsfaget og yrkesfaget og hatt emneansvar.

Min bakgrunn er fra bilbransjen, og jeg har fag- og mesterbrev i bilfaget lette kjøretøy og fagbrev i reservedelfaget. Videre har jeg teknisk fagskole med fordypning i verkstedledelse, yrkesfaglærerutdanning og mastergrad i yrkespedagogikk og lang erfaring fra undervisning på yrkesfag i videregående skole.

Blant mine faglige interesser er risikoungdom, voksnes læring, frafallsproblematikk og bruk av ungdomsbedrifter innen yrkesfaglige studieretninger. Jeg påtar meg gjerne eksterne oppdrag innen kompetanseområdet. Nylig har jeg utført oppdrag for Ungt Entreprenørskap, Osloskolen, Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir), Kriminalomsorgen, Utdanningsdirektoratet og NRK. Jeg er fagansvarlig for Teknologi- og industrifag hos Store Norske Leksikon og medlem i prøvenemda for reservedelsfaget i Østfold fylkeskommune.

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Publikasjoner og forskningsresultater

Vitenskapelige publikasjoner

Gilberg, Arnfinn (2024). Du blir litt sånn selvsikker, og tenker at ‹wow› noen vil faktisk sende bilen til oss! Ungdomsbedrift som virkemiddel for en opplevd relevant skolehverdag. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling - SJVD. Vol. 9.
https://doi.org/10.7577/sjvd.4999



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Mattioli, Daniele Strand; Gilberg, Arnfinn (2025). Generative AI as a Second Teacher: How Large Language Models (LLMs) Can Support Vocational Education Students. Human learning and machine learning Challenges and opportunities for artificial intelligence in education. The Learner Network. Universidad de Granada.

Gilberg, Arnfinn (2024). Norge trenger flere fagarbeidere. Løsningen er enklere enn Brenna tror.

Gilberg, Arnfinn (2024). Fra ufaglært til fagarbeider – voksne som tar fagbrev gjennom praksiskandidatordningen: Læring gjennom interaksjoner med andre på arbeidsplassen. Nordyrk Conference. University of Iceland .

Gilberg, Arnfinn (2024). Ungdomsbedrift på yrkesfag: om veien fra masteroppgave til artikkel. Instituttmøte. OsloMet, YLU.

Gilberg, Arnfinn (2024). Fra ufaglært til fagarbeider – voksne som tar fagbrev gjennom praksiskandidatordningen. Om datainnsamlingen i prosjektet. Dagsseminar med forskningsgruppa Yrkesfaglige kunnskapsformer i et mangfoldsperspektiv.

Gilberg, Arnfinn (2023). From unskilled to skilled worker - adults who gets a trade certificate through the practice candidate scheme. A PhD project. Nordyrk 2023. Western Norway University of Applied Sciences.

Gilberg, Arnfinn (2023). Yrkesfag: Innspill til workshop. Workshop om "Yrkesstolthet". NRK, Utviklingsavdelingen.

Gilberg, Arnfinn (2023). "Ingen kan lære noen noe!" Om læring, refleksjon, logg og gruppearbeid. Fagdag om læring. Kriminalomsorgens høgskole og utdanningssenter KRUS.

Gilberg, Arnfinn (2023). From unskilled to skilled worker - adults who gets a trade certificate through the practice candidate scheme. A PhD project presented at the VET in academic drift workshop. VET in academic drift. OsloMet.

Gilberg, Arnfinn (2022). Ungdomsbedrift på TEK - muligheter på våre premisser. Avdelingsmøte TEK. TEK Kuben vgs.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.