English version
Carl-Emil Marstrander Askildsen

Carl-Emil Marstrander Askildsen

Kort om

Bakgrunn:

Carl-Emil Marstrander Askildsen er ansatt som førsteamanuensis ved OsloMet - storbyuniversitetet, Seksjon for kroppsøving og Idrettsfag. Han er opprinnelig utdannet lærer med faglig fordypning i kroppsøving, naturfag og historie og har tidligere arbeidet som lærer i grunnskolen, både på barnetrinnet og ungdomstrinnet.

Askildsen's doktorgrad retter seg mot kroppsøving på ungdomstrinnet. I studien undersøkes bruken av en pedagogisk modell (Øvingsmodellen) i kroppsøvingsundervisning gjennom et aksjonsforskningsdesign. 

Forskning og undervisning:

Askildsen's forskning er praksisnær og særlig knyttet opp imot bruken av pedagogiske modeller, spesielt Øvingsmodellen, i kroppsøving. Forskningsmetodisk har han erfaring med kvalitative datainnsalingsmetoder og prosjekter som anvender et aksjonsforskningsdesign. Hans forskningsarbeid er teoretisk forankret i fenomenologisk filosofi, dannelsesteori, didaktikk og eksistenspedagogikk.

Askildsen underviser i både praktiske og teoretiske emner på kroppsøvingslærerutdanningen samt har veiledningsansvar for masterstudenter.

 

Vitenskapelige publikasjoner

Aggerholm, Kenneth; Askildsen, Carl-Emil Marstrander (2025). Hannah Arendt in the gym: Physical education as bodily Bildung. Educational Philosophy and Theory.

Askildsen, Carl-Emil Marstrander ; Aggerholm, Kenneth; Løndal, Knut (2024). Discontinuity, risk, patience, and appeal: existential aspects of practising in physical education. Physical Education and Sport Pedagogy.
https://doi.org/10.1080/17408989.2024.2368045

Askildsen, Carl-Emil Marstrander ; Aggerholm, Kenneth (2023). Practising in physical education: a phenomenologically grounded study of student experiences. Sport, Education and Society.
https://doi.org/10.1080/13573322.2023.2265384

Askildsen, Carl-Emil Marstrander ; Løndal, Knut (2023). Practising in physical education: A study of a teacher's experiences and role enactment. European Physical Education Review.
https://doi.org/10.1177/1356336X231183789



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Løndal, Knut ; Aggerholm, Kenneth; Askildsen, Carl-Emil Marstrander (2024). Pedagogical reorientation and qualitative self-transformation - Teachers’ and students’ experiences with physical education informed by the Practising Model. ISBN: 9788283646375. OsloMet - storbyuniversitetet.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Østerlie, Ove; Askildsen, Carl-Emil Marstrander (2025). [Podkast krø.no] 76: Øving og øvingsmodell i kroppsøving. https://doi.org/https://krø.no/76-oving-og-ovingsm

Askildsen, Carl-Emil Marstrander (2025). Kroppsøving: om å ta fagets navn på alvor. Utdanningsnytt.no.
https://doi.org/https://www.utdanningsnytt.no/carl

Askildsen, Carl-Emil Marstrander (2025). Øvelse gjør mester. Fagdag om øving for kroppsøvingslærere. Universitetet i Innlandet, Elverum, Norway..

Askildsen, Carl-Emil Marstrander (2025). Pedagogical reorientation and qualitative self-transformation: Practising in Physical Education. Foredrag for forskergruppa Teaching and Learning in Physical Education, Universitetet i Innlandet, Elverum, Norway.

Askildsen, Carl-Emil Marstrander ; Aggerholm, Kenneth (2024). Practising in Physical Education: A phenomenologically grounded study of student experiences. 2024 AIESEP International Conference, Jyväskylä, Finland.

Askildsen, Carl-Emil Marstrander (2024). What are future possibilities and limits for Physical Education through action- and phenomenological research approaches?. Trial lecture, PhD public defence, OsloMet - storbyuniversitetet, Norway.

Aggerholm, Kenneth; Askildsen, Carl-Emil Marstrander (2023). Øving i kroppsøving. En fenomenologisk forankret studie av elevers erfaringer. Kroppsøvingskonferansen. Norges Idrettshøgskole.

Askildsen, Carl-Emil Marstrander (2023). Pedagogiske modeller og en modellbasert praksis. Research Group: Sport, Physical Education and Outdoor Education.. Høgskolen i Volda.

Askildsen, Carl-Emil Marstrander (2023). Aksjonsforskning og Aksjonslæring: Bakgrunn, tradisjoner og anvendelse. Research Group: Body, Learning and Diversity.. Oslo Metropolitan University.

Askildsen, Carl-Emil Marstrander (2023). The educational phenomenon of practising in physical education. R&D seminar. University of Auckland, School of Curriculum and Pedagogy.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.