English version
Helene Killmer

Helene Killmer

Kort om

Jeg er oppvokst i Tyskland. Etter at jeg studerte Speech Therapy, Linguistics og Speech and Language Pathology i Nederland og Sørafrika, jobbet jeg som logoped, foreleser og forskningsassistent i Nederland, Sveits og Tyskland. Jeg får energi av Pilates og svømming. For å slappe av leser jeg moderne og klassisk litteratur, og jeg benytter Feldenkraismetoden/Awareness through movement. Kulturelle aktiviteter som teater- og museumsbesøk er også viktige kilder til inspirasjon.

For meg som logoped er et av de viktigste målene for min forskning å kunne bedre kommunikasjonsevnen. Derfor forsker jeg på kommunikative evner og vansker hos personer med afasi. Afasi er en ervervet språkvanske, som regel en følge av slag. Afasi påvirker evnen til å produsere og forstå språk og evnen til å lese og skrive. Det påvirker funksjonen i hverdagen og dermed den sosiale inklusionen og trivelsen.

Med mit doktorgradsprosjekt ved Universitetet i Oslo ønsker jeg at opnå en bedre forståelse af den interaktive organisering af
"Deltakelse i samtaler av personer med afasi".

Jeg bruker samtaleanalyse for å undersøke hvordan kommunikasjonsvansker påvirker hverdagsaktiviteter hos mennesker med afasi. Målet er å ikke bare beskrive utfordringer, men også å peke på muligheter for forbedret deltakelse i familielivet for personer med afasi. Fokuset ligger på aktiviteter som å fortelle historier, planlegge aktiviteter, i tillegg til interaksjoner mellom foreldre med afasi og deres barn.
Prof. Dr. Jan Svennevig (University of Oslo) og Dr. Suzanne Beeke (University College London) veileder prosjektet mitt.

Samarbeid
COPACA - Communicatie en participatie bij chronische afasie
MemoGram - Grammar and memory: evidence from agrammatic aphasia and probable Alzheimer's disease in German, Italian and Greek
LOLA – the Laboratory for Oral Language Acquisition

Forskningsinteresser: Klinisk lingvistikk, Afasi, Samtaleforskning, Språkvansker

Vitenskapelige publikasjoner

Killmer-Rumpf, Helene (2023). How parents with aphasia deal with children’s resistance to requests. Clinical Linguistics & Phonetics.
https://doi.org/10.1080/02699206.2023.2226303

Killmer, Helene ; Svennevig, Jan; Beeke, Suzanne (2022). Requests to children by parents with aphasia. Aphasiology.
https://doi.org/10.1080/02687038.2022.2094335

Fyndanis, Valantis; Miceli, Gabriele; Capasso, Rita; Killmer, Helene ; Malefaki, Sonia; Grohmann, Kleanthes K. (2022). Production of Sentential Negation in German and Italian Non-fluent Aphasia. Journal of Psycholinguistic Research.
https://doi.org/10.1007/s10936-022-09894-4

Killmer, Helene ; Beeke, Suzanne; Svennevig, Jan (2021). Collaborative storytelling with a person with aphasia: Promoting agency in a multiparty interaction. Journal of Interactional Research in Communication Disorders. Vol. 11.
https://doi.org/10.1558/jircd.20902

Killmer, Helene ; Svennevig, Jan; Beeke, Suzanne (2021). Joint planning in conversations with a person with aphasia. Journal of Pragmatics. Vol. 187.
https://doi.org/10.1016/j.pragma.2021.10.021

Noiray, Aude; Popescu, Anisia; Killmer, Helene ; Rubertus, Elina; Krüger, Stella; Hintermeier, Lisa (2019). Spoken Language Development and the Challenge of Skill Integration. Frontiers in Psychology. Vol. 10.
https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02777



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Killmer, Helene (2023). Participation in conversations by persons with aphasia: A study of everyday activities. 197 s. University of Oslo.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Killmer, Helene (2023). Challenges and possibilities of transferring conversation analytic insights into intervention practices. Public defence. University of Oslo.

Killmer, Helene (2023). Participation in conversations by persons with aphasia. Public defence. University of Oslo.

Dorland, Heleen; Killmer, Helene ; Vandenborre, Dorien; Groenewold, Rimke (2023). Communicatief Zelfvertrouwen bij mensen met Afasie: Vertaling van de CCRSA naar het Nederlands: de CZA. Afasieconferentie 2023.

Killmer, Helene (2023). Aufforderungen in der Interaktion zwischen Eltern mit Aphasie und ihren Kindern. Kolloquium Sprachgebrauch. Institut für Germanistik.

Killmer, Helene (2023). Parents with aphasia – How focusing on their everyday family interaction may inform interventions. 18th International Pragmatics Conference. International Pragmatics Association (IPrA).

Dorland, Heleen; Killmer, Helene ; Vandenborre, Dorien; Groenewold, Rimke (2023). Communicatiestijl vóór het ontstaan van afasie: vertaling van de CSOA naar het Nederlands (CSOA-NL). Afasieconferentie 2023. AfasieNet.

Killmer, Helene (2022). Anmodninger av foreldre med afasi – muligheter og begrensninger. CA-dagene - Samtaler om samtaler: de norske CA-dagene.

Simonsen, Hanne Gram; Norvik, Monica I.; Killmer, Helene ; Hansen, Pernille (2022). Working with multilingual people with acquired language disorders:Challenges and solutions. Research ethics: traditional tracks and new technologies. MultiLing - Senter for flerspråklighet.

Killmer, Helene (2022). Requests to children by parents with aphasia. Collaboration of Aphasia Trialists Yearly Meeting 2022.

Killmer, Helene (2022). Hvordan kan samtalanalyse bidra til afasiforskning og afasirehabilitering. Afasidagene 2022.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.