Kort om
Kristin Vindhol Evensen er utdannet barnehagelærer, har mellomfag i fysisk aktivitet og funksjonshemming og mastergrad i spesialpedagogikk med fordypning i utviklingshemming. Doktorgradsavhandlingen hennes fra Norges idrettshøgskole handler om barn med multifunksjonshemming og hvordan de uttrykker seg gjennom bevegelse. Etter avlagt doktorgrad har Kristin utviklet forskningsmetodologier som kan inkludere førstepersonsperspektivet til personer som kommuniserer ikke-symbolsk, som ved komplekse tilstander som inkluderer alvorlig eller dyp utviklingshemming og alvorlige autismespekterdiagnoser.
Kristin har benyttet kroppsfenomenologen Merleau-Ponty i sitt arbeid. Hun har også jobbet med skeiv teori (Ahmed), crip teori (McRuer), mikrososiologi (Goffman) og makt (Foucault) for å forstå hvilke strukturer som skaper uten- og innenforskap.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Evensen, Kristin Vindhol
; Larsson, Nils Håkan Olof; Strømman, Elise
(2025).
“They’re Rubbing it in my Face.” A study of Embodiment When Being Trans in PE.
Scandinavian Sport Studies Forum.
Vol. 16.
https://doi.org/10.24834/sssf.16.75
Evensen, Kristin Vindhol
(2023).
Spesialpedagogikk og kropper i bevegelse.
Wilhelmsen, Terese; Berg, Ellen; Evensen, Kristin Vindhol; Solstad, Gerd Marie; Thorjussen, Ingfrid M. (Red.).
s. 347-363.
Fagbokforlaget.
https://doi.org/10.55669/oa230118
Evensen, Kristin Vindhol (2023). The Rights of the Child When Symbolic Language is Out of Reach. Beckett, Angharad; Callus, Anne-Marie (Red.). The Routledge international handbook of children's rights and disability. s. 265-280. Routledge.
Wilhelmsen, Terese; Berg, Ellen; Evensen, Kristin Vindhol ; Solstad, Gerd Marie ; Thorjussen, Ingfrid M. (2023). Bevegelsesfellesskap i oppveksten : kritiske perspektiver på inkludering og mangfold. ISBN: 9788245041415. 413 s. Fagbokforlaget.
Evensen, Kristin Vindhol
(2021).
Children with Severe, Multiple Disabilities.
Ødegaard, Elin Eriksen; Borgen, Jorunn Spord (Red.).
Childhood Cultures in Transformation
30 Years of the UN Convention on the Rights of the Child in Action towards Sustainability. s. 54-73.
Brill | Sense.
https://doi.org/10.1163/9789004445666_004
Bentzen, Marte;
Evensen, Kristin Vindhol
(2021).
“I bow down in awe of them…”: Sports awards for Paralympic athletes and Olympic athletes.
Scandinavian Sport Studies Forum.
Vol. 12.
https://hdl.handle.net/11250/2758052
Bjorbærkmo, Wenche Schrøder;
Evensen, Kristin Vindhol
;
Groven, Karen Synne
; Rugseth, Gro; Standal, Øyvind Førland
(2018).
Phenomenology of Professional Practices in Education and Health Care: An Empirical Investigation.
Phenomenology & Practice.
Vol. 12.
https://doi.org/10.29173/pandpr29355
Evensen, Kristin Vindhol
; Standal, Øyvind Førland; Ytterhus, Borgunn
(2017).
Golden Paper, a Chain and a Bag:
A Phenomenology of Queer Things in a Special
Needs Education Unit.
Phenomenology & Practice.
Vol. 11.
https://doi.org/10.29173/pandpr29351
Evensen, Kristin Vindhol
; Standal, Øyvind Førland
(2017).
“I Guess that the Greatest Freedom ...”: A Phenomenology of Spaces and Severe Multiple Disabilities.
Indo-Pacific Journal of Phenomenology.
Vol. 17.
https://doi.org/10.1080/20797222.2017.1356628
Evensen, Kristin Vindhol
; Ytterhus, Borgunn; Standal, Øyvind Førland
(2017).
“He is not crying for real”: severe, multiple disabilities and embodied
constraint in two special-needs education units.
Society, Health & Vulnerability.
Vol. 8.
https://doi.org/10.1080/20021518.2017.1387474