English version
Marit Elisabeth Stenshorne

Marit Elisabeth Stenshorne

Vitenskapelige publikasjoner

Ballangrud, Brit Bolken ; Stenshorne, Marit Elisabeth (2025). Ledelse som samhandling om inkluderende praksiser i videregående skole. Bjørnsrud, Halvor Inge; Nilsen, Sven (Red.). Den inkluderende og ekskluderende skolen - fellesskap eller utenforskap?. s. 251-268. Cappelen Damm Akademisk.

Ballangrud, Brit Olaug Bolken ; Stenshorne, Marit Elisabeth ; Aas, Marit (2025). A New Learning Approach: Digital Coaching Meetings Between School Leaders, Superintendents, and Supervisors. Nordic Studies in Education. Vol. 45.
https://doi.org/10.23865/nse.v45.6767

Stenshorne, Marit Elisabeth ; Ballangrud, Brit Bolken (2024). Mellomleders rolle i distribuert ledelse. Aas, Marit; Ballangrud, Brit Bolken; Vennebo, Kirsten Foshaug (Red.). Nye oppgaver og utfordringer for skoleledere. s. 51-65. Fagbokforlaget.

Bjørnsrud, Halvor Inge; Nilsen, Sven; Stenshorne, Marit Elisabeth (2022). Lærerrollen i profesjonsfellesskap for tidlig innsats. Bjørnsrud, Halvor Inge; Nilsen, Sven (Red.). Tidlig innsats – i en skole for alle?. s. 131-156. Cappelen Damm Akademisk.

Svenkerud, Sigrun; Madsen, Janne; Ballangrud, Brit Bolken ; Strande, Anne Lise; Stenshorne, Marit Elisabeth (2020). Sustainable Use of Ecological Concepts in Educational Science. Discourse and Communication for Sustainable Education. Vol. 11.
https://doi.org/10.2478/dcse-2020-0013

Stenshorne, Marit Elisabeth ; Madsen, Janne (2020). En aksjonsforskningsstudie av samarbeid i grensesoner - betydningen av deltakernes forventninger. Gjøtterud, Sigrid; Hiim, Hilde; Husebø, Dag; Jensen, Liv Helene (Red.). Aksjonsforskning i Norge : Grunnlagstenkning forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster : volum 2. s. 573-597. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.121.ch21

Stenshorne, Marit Elisabeth ; Madsen, Janne (2019). Studentobservasjoner som grunnlag for refleksjon og læring i og mellom praksisfellesskap. Bjørnsrud, Halvor Inge; Gjems, Liv (Red.). Praksisfellesskap for læring og profesjonsutvikling. s. 36-52. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215032290-2019-03

Stenshorne, Marit Elisabeth ; Stokke, Christian (2015). Utvikling av en mangfoldssensitiv klasseledelse. Laugerud, Stein; Moskvil, Maria Elisabeth; Maagerø, Eva (Red.). Flerkulturelt verksted: Ulike tilnærminger til kompetanse for mangfold. s. 226-239. Portal forlag.

Stenshorne, Elisabeth ; Madsen, Janne Dam (2015). Aksjon + læring = aksjonslæring: En strategi for læring hos den enkelte og læring i fellesskapet. Høihilder, Eli Kari; Gulbrandsen, Ole Alexander (Red.). Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen. s. 295-302. Gyldendal Akademisk.

Stenshorne, Elisabeth (2015). Ledelse er ledelse og skoler er skoler?. Bjørnsrud, Halvor (Red.). Skolebasert kompetanseutvikling - organisasjonslæring for delingskultur. s. 63-82. Gyldendal Akademisk.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Ballangrud, Brit Bolken ; Stenshorne, Marit Elisabeth ; Aas, Marit (2023). Digitalt veiledermøte mellom student, veileder og skoleeier. I red) Aas, M., Vennebo, F.K., Ballangrud, B.B. & Andersen, F.C. Forskning på den nasjonale skolelederutdanningen - Delrapport 2. 14 s. Oslo Met - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning.

Ballangrud, Brit Bolken ; Stenshorne, Marit Elisabeth (2023). Case 1 Utvikling av mellomlederrollen i videregående skole. I (red) Aas, M., Ballangrud, B.B., Vennebo, K.F. & Andersen, F. K. Forskning på den nasjonale skolelederutdanningen - Delrapport 3. 8 s. Oslo Met - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning.

Stenshorne, Marit Elisabeth ; Laugerud, Stein P.; Bjørnsrud, Halvor; Bjar, Harald; Wølner, Tor Arne; Kverndokken, Kåre (2013). Rapport pilot skolebasert kompetanseutvikling. 20 s. Universitetet i Sørøst-Norge/Universitetet i Søraust-Noreg.

Stenshorne, Marit Elisabeth (2012). "Dette er vår PPU" - Fortellinger fra en lærende allianse. En studie av PPU og integrert lektorutdanning i Oslofjordens prosjektplan for lærerutdanning. Rapport fra en følgeforskning. Oslofjordalliansen. 64 s. Universitetet i Sørøst-Norge/Universitetet i Søraust-Noreg.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Stenshorne, Marit Elisabeth ; Ballangrud, Brit Bolken ; Aas, Marit (2023). Digital coaching in school leadership training - 30 minutes of learning with principal, school owner and coach. ECER . ECER European Conference on Educational Research.

Stenshorne, Marit Elisabeth (2023). Profesjonelle læringsfellesskap i aksjonslæringsprosesser. Faglig arena i Lier kommune - DeKomp. Lier kommune - skoleeier.

Stenshorne, Marit Elisabeth (2022). Fra implementering til skoleutvikling gjennom aksjonslæring. Faglig arena i Lier kommune - DeKomp. Lier kommune - skoleeier.

Stenshorne, Marit Elisabeth (2022). Om strategier og metoder i aksjonsforskning og akjonslæring. Formidling for faglige medarbeidere innenfor lærerutdanningen ved Høgskolen i Østfold. . Forskergruppe i lærerutdanningen.

Madsen, Janne; Strande, Anne Lise; Svenkerud, Sigrun; Ballangrud, Brit Bolken ; Stenshorne, Marit Elisabeth (2018). Ecology and boundaries as metaphors in sustainable education. ECER, European Conference on Educational Research.

Stenshorne, Marit Elisabeth (2018). Hvordan kan arbeidet med planlegging, gjennomføring og refleksjon over erfaringer med skoleovertakelse bidra i studentens læring på sentrale områder i PPU-studiet? Hvordan kan denne kunnskapen bidra til læring og utvikling i skolen?. Nasjonal nettverkskonferanse for PPU. Høgskolen i Sørøst-Norge.

Stenshorne, Marit Elisabeth (2018). Skolebasert kompetanseutvikling i lys av aksjonsforskning. 15 s. NMBU.

Stenshorne, Marit Elisabeth (2017). Ledelse er ledelse, og skoler er skoler? En skole med én kultur krever én form for ledelse, mens i en annen må lederrollen praktiseres helt annerledes. Det handler om å kjenne og håndtere sin egen kultur, utfordre den og ha evne til å forandre og forme kulturen slik at den blir en skole som er læringsvillig – og dermed i bevegelse.

Stenshorne, Marit Elisabeth ; Madsen, Janne; Laugerud, stein (2017). Tittel: Skolebasert kompetanseutvikling - organisasjonslæring for delingskultur. Problemstilling: Hvordan oppfattes og erfares organisasjonsutvikling med bakgrunn i ulike roller og oppgaver?. Oppsummeringskonferanse i den nasjonale ungdomstrinnsatsningen. NTNU.

Stenshorne, Marit Elisabeth ; Madsen, Janne (2017). Tittel: Aksjonsforskning på egen rolle som veiledere. Problemstilling: Hvordan vi som forskere møter skolene og medvirker til ledelse av en utviklingsprosess som bidrar til eierforhold og kompetanseutvikling?. Veiledningskonferanse. Høgskolen i Sørøst-Norge.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.