Jenter prøver VR-briller

Inspirerer jenter til å velge ingeniørfag

Under Jenter og teknologi-dagene fikk jenter i niende klasse på Ris skole en smakebit av hva ingeniørstudier ved OsloMet har å by på.

– Dette var utrolig gøy, og jeg ble veldig inspirert til å velge en teknologisk utdannelse, sier Anna (15).

Sammen med klassevenninnene fikk hun blant annet lage buttons og klistremerker på universitetets egen Makerspace. Læreren deres, Eugene Boland skryter av opplegget.

Anna har laget stickers

Anna har laget stickers på Makerspace.

– Slike skolebesøk er veldig viktig for å rekruttere jenter til teknologiske utdanninger. Vi ser at jenter ofte er veldig flinke i slike fag, men mange er ikke klar over hvor mange spennende muligheter studiene gir, sier Boland.

– Sammen skaper vi bedre løsninger

En av dem som tok imot jentene er masterstudent Kristoffer Anderssen Valderhaug. Han tror det vil gi mange fordeler å få flere jenter på ingeniørstudiene:

– Jenter og gutter er gode på forskjellige ting, og tenker i mange tilfeller ulikt. Ved å legge hodene våre sammen og diskutere ulike løsninger får man det beste resultatet, sier Valderhaug.

Kristoffer forteller om et studentprosjekt.

Gode jobbmuligheter

Selv har Kristoffer allerede blitt kontaktet av store ingeniørbedrifter, og flere av dem har tilbudt han jobb før han er ferdig med studiene.

–  OsloMet-studenter er attraktive på arbeidsmarkedet fordi de har jobbet mye med praktiske oppgaver. Det verdsettes blant arbeidsgiverne, forteller han.

Han trekker spesielt fram Makerspace som en viktig del av studiet:

– Makerspace har vært et viktig samlingspunkt. Her møtes vi, tester ut ulike ideer og samarbeider. Da får man til mye mer enn om man sitter alene, sier Valderhaug.

Han mener også ingeniør er et trygt karrierevalg:

– Man har veldig mange valgmuligheter og retninger å gå. Det kan være vanskelig å vite akkurat hva man vil når man kommer rett fra videregående, så det er fint å kunne velge etter hvert.

– Som ingeniør er man i hvert fall forberedt på fremtidens jobbmarked. I tillegg har man muligheter til å knytte viktige kontakter blant bedrifter i en stor by som Oslo, sier Valderhaug.

Byr på oss selv

Prosjektleder Tatiana Shipulina på Fakultet for teknologi, kunst og design (TKD) har jobbet med å sette sammen programmet for dagen. Fakultetets ansatte og studenter var ikke vonde å be:

– Det har vært et stort engasjement rundt denne dagen, og fakultetet har gledet seg til å ta imot jentene og vise hva vi har å by på. Vi har vektlagt å vise bredden i tilbudet vårt, både med tanke på fasiliteter, men også utdanningsretninger og videre muligheter, sier Shipulina.

Dagen startet på Makerspace, før jentene ble tatt videre til ARIS-laben. Deretter gikk ferden videre til digitalt samhandlingsrom som brukes av studentene på Institutt for bygg- og energiteknikk.

Her fikk jentene prøve VR-briller, og navigere seg rundt i ulike bygninger. Avdelingsingeniør Ernst Erik Hempel forteller at dette er den første oppgaven studentene på bachelorutdanningen får.

Deretter ble de ledet videre til mikrobiologi-laben. Her fikk de se bakterier på storskjerm og prøve varmemåler. Til slutt hentet Saja Al-Batat gruppen og tok dem ned og viste betonglaben.

– Jentene var veldig fornøyde med dagen, det var også våre ansatte som håper at flere jenter søker seg inn på ingeniørfagene, sier Shipulina.

Publisert: 09.11.2021 | Kari Anne Røysland