Anvendt atferdsanalyse og tidlig intervensjon for barn med autismespekterforstyrrelser og andre med lærevansker

Videreutdanning

Jobber du med barn og unge med autismespekterforstyrrelser eller lærevansker? Denne videreutdanningen gir deg kompetanse til å følge opp barn i barnehage og skole.

Målgruppe

Målgruppen er primært ansatte i barnehager og skoler som møter barn og unge med autismespekterforstyrrelser eller lærevansker og med stort opplæringsbehov.

Studiet er også relevant for studenter og personell innen helse, psykologi og pedagogikk.

Andre som kan ha nytte av utdanningen er foreldre eller pårørende og andre som ønsker å lære om tidlig intervensjon hos barn og unge med autismespekterforstyrrelser eller lærevansker.

Opptakskrav og poeng

For å søke på dette programmet må du ha generell studiekompetanse (samordnaopptak.no) eller oppfylle kravene til realkompetanse.

Hvordan regnes poengsummen din ut?

Krav til realkompetansesøkere

Har du generell studiekompetanse, kan du ikke søke på grunnlag av realkompetanse. Hvis du søker på grunnlag av realkompetanse må du

  • være 25 år eller eldre
  • ha minimum fem års fulltids yrkespraksis fra helse-, omsorgs-, sosial- eller undervisningssektoren der du har jobbet med barn som mottar helse- og sosialtjenester eller spesialpedagogiske tjenester
  • ha minimum norsk 112 årstimer
  • ha engelsk 140 årstimer

Inntil to av de fem årene med yrkespraksis kan erstattes av relevant utdanning.

Søkere med utdanningsbakgrunn fra land utenfor Norden må dokumentere at de oppfyller krav til norsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse.

Mer om realkompetanse.

Slik søker du

Du søker på Søknadsweb. Studiekode kommer.

  • 15. april: ordinær søknadsfrist
  • 1. mars: tidlig opptak

Mer om å søke på videreutdanninger.

Hva lærer du?

Du lærer å kartlegge barnets ferdigheter og behov, og lage en individuelt tilrettelagt plan for opplæring. 

Studiet tar utgangspunkt i en type opplæring som på engelsk kalles Early Intensive Behavioral Intervention (EIBI), kalt tidlig intervensjon på norsk.

EIBI legger vekt på å komme tidlig i gang med intensiv atferdsanalytisk opplæring og skreddersy opplæringen til hvert enkelt barn, basert på grundig kartlegging, barnets og foresattes ønsker.

Studiet dekker alle opplæringsområder som er relevante for barn og unge, slik som ferdigheter innen kommunikasjon, selvstendighet, lek- og sosiale relasjoner, førskoleaktiviteter og motorikk.

Opplæring på disse områdene baserer seg på veldokumenterte prinsipper fra atferdsanalyse, normal utvikling hos barn og publiserte opplæringsmanualer.

Se programplan på student.oslomet.no

Hvordan foregår undervisningen?

Utdanningen er heldigital og består av tre emner á 10 studiepoeng, totalt 30 studiepoeng.

Studiet gjennomføres på deltid over to semestre slik at du kan ta studiet ved siden av jobb.

Forventet studieinnsats er rundt 20 timer i uken.

Arbeids- og undervisningsformer er

  • selvstudier
  • gruppearbeid
  • digitale læringsressurser
  • webinarer

Studiets oppbygging

Laster inn programplan, vennligst vent ...

Hva koster det?

Videre studiemuligheter ved OsloMet

Spørsmål om utdanningen?

Har du spørsmål om denne utdanningen, ta kontakt med oss.

Faglig ansvarlig

Laster inn ...

Mer om videreutdanninger

  • Etter- og videreutdanning

    Etter- og videreutdanning fra OsloMet gir deg kompetanseløftet du trenger. Vi tilbyr alt fra enkeltemner til en hel grad.