Gode norskkunnskaper bidrar til integrering i hverdags-, samfunns- og arbeidsliv. Lær hvordan du gjennom videreutdanningen kan lykkes med god språkopplæring for innvandrere i voksenopplæring.
-
Opptakskrav og søknadsfrist
Målgruppa for studiet er lærere som underviser voksne innvandrere i norsk etter læreplan i norsk for voksne innvandrere.
Søknadsfrist
1. juni. Studiet åpner for søking i april.
Opptakskrav
Kommer.
-
Hva lærer du?
Lov om integrering gjennom opplæring, utdanning og arbeid (lovdata.no) krever at lærere i tillegg til å ha pedagogisk utdanning må oppfylle kompetansekravet (kompetansenorge.no) på 30 studiepoeng i norsk som andrespråk. Videreutdanningen tar utgangspunkt i Læreplan i norsk for voksne innvandrere (kompetansenorge.no).
På studiet lærer du å utvikle en opplæring som hjelper deltakerne til å reflektere over og systematisere erfaringer de gjør seg med språket i og utenfor opplæringen.
Innhold
- Norsk språkstruktur og hvordan norsk språk er i sammenligning med andre språk.
- Sentrale kjennetegn ved andrespråklæring og flerspråklighetsutvikling.
- Viktigheten av sosiale og menneskelige aspekter som samhandler med andrespråklæring, for eksempel motivasjon, holdninger, alder og liknende.
- Didaktikk knyttet til undervisning i norsk som andrespråk.
- Det europeiske rammeverket for språk, læreplan i norsk for voksne innvandrere og andre
relevante styringsdokumenter.
Emne 1
Emne 1 inneholder grunnleggende tema om språkkompetanse. Det gis en innføring i grunnleggende norsk språkføring med vekt på funksjonell grammatikk på ulike nivåer i tekst, fra ordlæring til tekstforming. Språkbruk og språkforståelse som sosial praksis er et overordnet perspektiv. Lesing, skriving og muntlig kommunikasjon kombineres i opplæringen (språkbruk og -forståelse). I dette emnet vil også kompetansebehov knyttet til kommunikasjon og språkkompetanse i opplæring og yrkesliv relatert til europeisk rammeverk (OECD) og til styringsdokumenter i norsk kontekst bli presentert.
Emne 2
I Emne 2 vil du praktisere og videreutvikle den grunnleggende språkkompetansen fra Emne 1 til språkbruk i en større sosial og samfunnsmessig sammenheng. Her vil også de mellommenneskelige aspekter slik som motivasjon, holdninger og verdier knyttet til andrespråklæring inngå. Emnet konsentrerer seg om språk i bruk i hverdagsliv, samfunnsliv og yrker, og kombinerer skriving, lesing (forståelse) og muntlig kommunikasjon. Her legges det også vekt på å oppøve en kritisk holdning til egen språklig formidling, men også til språklig kommunikasjon generelt i en større sammenheng.
Studieside for Norsk som andrespråk for lærere i voksenopplæringen
Kommer.
-
Samlinger og undervisning
Norsk som andrespråk for voksenopplæringen er et samlingsbasert deltidsstudium med en kombinasjon av fysiske og digitale samlinger. I hvert semester er det tre samlinger på to dager. Første samling hvert semester er på Campus Kjeller.
Studietilbudet er på 30 studiepoeng med to emner a 15 studiepoeng.
Undervisningen er variert og har en praktisk tilnærming. Studiet benytter ulike arbeids- og undervisningsformer knyttet til læringsarenaer og digitale plattformer:
- Forelesninger
- Dialog og gruppeoppgaver
- Erfaringsdeling
- Litteraturstudier
- Arbeidskrav
-
Semesteroversikt og emneplan
Kommer.
-
Stipend- og vikarordning for lærere som tar videreutdanning i norsk som andrespråk
Studiet gjennomføres på oppdrag fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (hkdir.no). Direktoratet jobber for å løfte kompetansen i befolkninga, gjøre utdanning og opplæring av høy kvalitet tilgjengelig for alle hele livet, og sikre arbeidslivet tilgang på kompetent arbeidskraft.
-
Kostnader
Studiet er gratis og har ingen studieavgift. Som student betaler du semesteravgift til Studentsamskipnaden kr. 600,- per semester (student.oslomet.no).