Bedre i fysikk, matte og kjemi

Elevene i arbeid på ENTR, fotografert bakfra, med mentor sittende ved siden av. Fremst ved tavlen står en annen mentor.

ENT3R gir elever fra ungdomsskole og videregående skole ukentlig leksehjelp i realfag fra engasjerte ingeniørstudenter ved OsloMet.

Gjennom faste samlinger får elevene støtte til å mestre utfordrende fag som matematikk, fysikk og kjemi.

– For tiden er om lag 140 elever knyttet til ordningen. Elevene deles inn i grupper på 20, ut ifra om de går på videregående eller på ungdomsskolen, forteller Elise Pleym, mentor og prosjektleder for ENT3R på OsloMet.

Vi har snakket med mentorer og elever for å høre hvordan de opplever å være en del av ENT3R.

ENT3R

ENT3R er gratis leksehjelp i realfag for elevar på 10. trinn og på vidaregåande skule.

Prøver å bryte ned faglige barrierer

– ENT3R handler om å gi elever ekstra støtte i realfagene og øke realfagskapitalen hos dem, forklarer Elise.

Mentorene hjelper elevene med temaer de synes er vanskelige, og prøver å bryte ned faglige barrierer for å gjøre realfag mer tilgjengelig.

De er selv studenter på OsloMet, og kommer fra ulike ingeniørstudier som elektronikk, maskin, data, bygg og kjemi. Tilbudet er tilpasset elevenes nivå.

Hver elev tildeles én fast dag en ettermiddag i uken, med de samme mentorene. Det gjør at mentorene blir godt kjent med elevene og kan gi dem trygghet og kontinuitet.

– Vi hjelper til med å finne svar på spørsmålene de har, og stiller spørsmål tilbake for å hjelpe dem til bedre forståelse, sier Josef Saad, en av mentorene.

Elise Pleym og Josef Saad i forelesningssal på OsloMet

Prosjektleder og mentor Elise Pleym og mentor Josef Saad gir elevene ekstra støtte i realfagene, og gir svar på det elevene lurer på. Selv er de ingeniørstudenter på OsloMet. Foto: Olav-Johan Øye

Blir som å få en ekstra lærer

For elevene som deltar på ENT3R, har leksehjelpen blitt en verdifull ressurs i hverdagen. 
Honya Khalid, en av elevene, forteller:

  – Mentorene er veldig dyktige og hyggelige.

Han gir inntrykk av det er et trygt miljø, hvor du ikke trenger å være redd for å stille spørsmål.
Ali Hamnet legger til:

– Det er som å ha en ekstra lærer, men uten følelsen av å bli bedømt om man ikke forstår noe. Mentorene forklarer på en måte som gjør det lettere å forstå, og jeg føler virkelig at jeg har gjort framgang.

– Og hvis jeg har spørsmål, så har jeg en mentor som kan hjelpe meg umiddelbart, sier Matija Podgornik.

– Og hvis det er noe du sliter med og ikke skjønner, så er det noen som kan forklare deg og gi deg et annet perspektiv.

Honya Khalid, Ali Hamnet og Matija Podgornik i forelesningssalen på OsloMet

Honya Khalid, Ali Hamnet og Matija Podgornik er godt fornøyd med hjelpen de får gratis på ENT3R. Foto: Olav-Johan Øye

Tar tak i grunnleggende kunnskaper

For mange elever er det spesielt matematikk, fysikk og kjemi som gir dem utfordringer. 
Ifølge mentor Josef er det ofte de grunnleggende kunnskapene som skaper vansker:

– Mange sliter med å forstå ting som prosentregning eller variabler i matematikk. For eksempel at x kan være hvilket som helst tall. Kanskje læreren på skolen ikke har tid til å gi dem kunnskaper som går dypt nok.

Å dele kunnskap og inspirere

For mentorene er ENT3R mer enn bare en jobb – det er en mulighet til å inspirere og dele sin lidenskap for realfag. Josef, som studerer til maskiningeniør ved OsloMet, forklarer:

– Vi hjelper ikke bare med lekser, men snakker også med elevene om hva vi studerer som ingeniørstudenter. Det er en del av vår rolle å vise dem hvilke muligheter som finnes innen realfag.

Uken før vi snakker med mentorene, hadde de en fyldig presentasjon av hva de forskjellige ingeniørstudiene gikk ut på, og forskjellen på bachelor og master.

Roza Oprzanska, mentor som tar ingeniørstudiet i bioteknologi og kjemi, opplever at de fleste elvene er nysgjerrige på ingeniørutdanningene på OsloMet.

Mentorene arrangerer også sosiale aktiviteter, som elevkvelder med quiz, for eksempel Kahoot, og spill, for å skape et sosialt miljø. Dette bidrar til at elevene føler seg mer komfortable og motiverte til å stille spørsmål.

– Vi blir godt kjent med elevene, og jeg føler at klarer å få en god balanse mellom mentorrollen og en vennskapelig tilnærming, slik at de kan føle seg trygge på oss, sier Roza.

Portrett av Roza Oprzanska

Mentor Roza Oprzanska merker godt at elevene er nyskjerrige på ingeniørutdanningene til OsloMet. Foto: Olav-Johan Øye

Resultater som gir motivasjon

Mentorene synes det er givende å se elevenes framgang.

Elevene er enige om at ENT3R har en positiv innvirkning på dem, og at mentorene er dyktige:

– Det er så mye lettere å forstå matte og fysikk når noen kan forklare det på en annen måte, sier Ali Hamnet.

– Her får jeg hjelp med det jeg sliter med, og det gjør at jeg presterer bedre på prøver og eksamener.

Honya Khalid påpeker også viktigheten av at ENT3R er gratis:

– Det er ikke alle som har råd til privatlærer, men her får vi hjelp uten at det koster noe.

Slik kan realfag-kompetanse bygges

ENT3R er altså mer enn bare en leksehjelpsordning – det er et fellesskap der elever kan vokse, bli inspirert og oppdage nye muligheter. Ved å koble engasjerte mentorer med elever som ønsker å lære, skapes det en arena for læring, mestring og motivasjon.

ENT3R viser hvordan små tiltak kan ha stor betydning for å bygge realfagskompetanse og inspirere skoleelever til å utforske studie- og karrieremuligheter innenfor teknologi og ingeniørfag.

Denne historien viser hvordan ENT3R på OsloMet er med på å gi elever verktøyene de trenger for å lykkes, samtidig som det lar mentorene vokse som formidlere og rollemodeller.

På bildet øverst i artikkelen ser du elevene jobbe i klasserommet på OsloMet, med mentorene klare til å hjelpe.

Studenthistorier

Tre studenter sitter rundt en PC. Gutten i midten peker på skjermen mens hans snakker.
Ti tips til deg som er usikker på hvilken utdanning du skal ta

Er du usikker? Da bør du gjøre som en student, finne frem penn og papir og gå systematisk til verks. På den måten blir det lettere å finne fordeler og ulemper ved de ulike mulighetene du vurderer.