Tar tak i grunnleggende kunnskaper
For mange elever er det spesielt matematikk, fysikk og kjemi som gir dem utfordringer.
Ifølge mentor Josef er det ofte de grunnleggende kunnskapene som skaper vansker:
– Mange sliter med å forstå ting som prosentregning eller variabler i matematikk. For eksempel at x kan være hvilket som helst tall. Kanskje læreren på skolen ikke har tid til å gi dem kunnskaper som går dypt nok.
Å dele kunnskap og inspirere
For mentorene er ENT3R mer enn bare en jobb – det er en mulighet til å inspirere og dele sin lidenskap for realfag. Josef, som studerer til maskiningeniør ved OsloMet, forklarer:
– Vi hjelper ikke bare med lekser, men snakker også med elevene om hva vi studerer som ingeniørstudenter. Det er en del av vår rolle å vise dem hvilke muligheter som finnes innen realfag.
Uken før vi snakker med mentorene, hadde de en fyldig presentasjon av hva de forskjellige ingeniørstudiene gikk ut på, og forskjellen på bachelor og master.
Roza Oprzanska, mentor som tar ingeniørstudiet i bioteknologi og kjemi, opplever at de fleste elvene er nysgjerrige på ingeniørutdanningene på OsloMet.
Mentorene arrangerer også sosiale aktiviteter, som elevkvelder med quiz, for eksempel Kahoot, og spill, for å skape et sosialt miljø. Dette bidrar til at elevene føler seg mer komfortable og motiverte til å stille spørsmål.
– Vi blir godt kjent med elevene, og jeg føler at klarer å få en god balanse mellom mentorrollen og en vennskapelig tilnærming, slik at de kan føle seg trygge på oss, sier Roza.
Mentor Roza Oprzanska merker godt at elevene er nyskjerrige på ingeniørutdanningene til OsloMet. Foto: Olav-Johan Øye
Resultater som gir motivasjon
Mentorene synes det er givende å se elevenes framgang.
Elevene er enige om at ENT3R har en positiv innvirkning på dem, og at mentorene er dyktige:
– Det er så mye lettere å forstå matte og fysikk når noen kan forklare det på en annen måte, sier Ali Hamnet.
– Her får jeg hjelp med det jeg sliter med, og det gjør at jeg presterer bedre på prøver og eksamener.
Honya Khalid påpeker også viktigheten av at ENT3R er gratis:
– Det er ikke alle som har råd til privatlærer, men her får vi hjelp uten at det koster noe.
Slik kan realfag-kompetanse bygges
ENT3R er altså mer enn bare en leksehjelpsordning – det er et fellesskap der elever kan vokse, bli inspirert og oppdage nye muligheter. Ved å koble engasjerte mentorer med elever som ønsker å lære, skapes det en arena for læring, mestring og motivasjon.
ENT3R viser hvordan små tiltak kan ha stor betydning for å bygge realfagskompetanse og inspirere skoleelever til å utforske studie- og karrieremuligheter innenfor teknologi og ingeniørfag.
Denne historien viser hvordan ENT3R på OsloMet er med på å gi elever verktøyene de trenger for å lykkes, samtidig som det lar mentorene vokse som formidlere og rollemodeller.
På bildet øverst i artikkelen ser du elevene jobbe i klasserommet på OsloMet, med mentorene klare til å hjelpe.