Drømmejobben er å bli lærer i kunst og håndverk

De fire studenten er samlet rundt en sløydbenk der Bjørnar jobber med en ting.

Aurora Kjekshus Reite, Bjørnar Leirset, Elias Skov Våer og Erika Fonsdal er del av første kull ut på den nye femårige lærerutdanningen i design, kunst og håndverk ved OsloMet. Studiet startet høsten 2022 og gir undervisningskompetanse fra 1. til 13. trinn.  

De fire studentene stortrives på studiet så langt.  

– Hvordan ser en vanlig dag på studiet ut?  

– Vi har vel ingen vanlige dager eller uker, og det passer meg utmerket, smiler Erika.  

– Hverdagen er svært variert - en god blanding av verkstedsopplæring, forelesninger, museumsbesøk, eksperimentering og praksis. Det er mye praktisk arbeid og mye prøving og feiling.  

– Selv i pedagogikk er det sjelden en «vanlig» forelesning, forteller hun. Vi har dramalærere som lærer oss å puste. Vi har dramaturgi og stemmebruk, og vi lærer å stå.  

– Det er en fin balanse mellom selvstendig arbeid og lærerstyrt undervisning, understreker hun.  

Aurora hiver seg på. 

– En typisk dag på studiet har vi enten forelesning eller undervisning i praktiske teknikker. Etterpå sitter vi ofte igjen i verkstedene og arbeider videre på prosjektene våre, forklarer hun.  

– Hittil på studiet har vi fått undervisning i tekstiltrykk, grafikk, tegning, keramikk, tekstil og tre og metall.  

– De dagene vi ikke er på verkstedene har vi tid til å lese pensum, og noen dager har vi kollokvie-grupper der vi diskuterer og går igjennom det vi har lest.   

Erika sitter i rød genser og spikker, i treverkstedet. I bakgrunnen ser vi to andre studenter som arbeider

Engasjerte og dyktige lærere 

Alle fire roser miljøet og lærerne på studiet.  

– Jeg opplever at lærerne er motiverte og glad i fagene de underviser i, forteller Bjørnar.  

– Lærerne på studiet er kjempeengasjerte i fagene sine, noe som gjør det gøy å lære! Og siden vi er små grupper, blir vi godt kjent med dem, tilføyer Aurora. 

– Jeg føler meg sett, og at lærerne setter seg inn i mine prosjekter for å kunne gi best mulig råd. 

Erika samstemmer. 

– Vi har mange fine lærere som er veldig engasjerte og dyktige på sine felt. Det oppleves som kort avstand til både lærere og ledelse, og de er i tillegg omsorgsfulle og fine medmennesker. 

– Jeg er også positivt overrasket over hvor intimt instituttet er.  

– OsloMet er et stort universitet, med mange studenter. Men Institutt for estetiske fag føles nesten som en egen liten boble, og det gir en form for tilhørighet som jeg etter stor pris på, forteller hun.   

Julianne står ved en pult og jobber med filting av ull.

Verkstedarbeid verdifullt for studiemiljøet 

Studentene har blitt en trygg og sammensveiset gruppe. 

– Studiemiljøet utfolder seg særlig i verkstedene, der vi sitter mye sammen og jobber, forklarer Elias.

– Det er et kjempebra klassemiljø og det er lett å bli kjent med de du studerer med, nikker Bjørnar.  

– Når vi for eksempel sitter rundt et bord og strikker, har vi mye tid til å snakke sammen. Det gjør at vi blir godt kjent med hverandre, samstemmer Aurora. 

– Gruppen min består av folk med ganske ulik bakgrunn. Det betyr at vi har mye å snakke om. I tillegg har vi erfaring med ulike teknikker, og hjelper hverandre gjerne slik at alle lærer mest mulig! Oppsummert er det kjempegod stemning i gruppa, smiler hun.  

Erika forteller at hun opprinnelig er utdannet sykepleier og har jobbet som det i mange år før hun begynte på lærerutdanningen i design, kunst og håndverk.  

– Selv er jeg en del eldre enn mange medstudenter, og har ikke tatt del i så mye av det sosiale utenom, forteller hun. 

– Likevel opplever jeg at det er et godt miljø når vi er på universitetet – folk hjelper og støtter hverandre, både faglig og sosialt. 

– Og timene i verkstedene er utrolig verdifulle, understreker hun. 

Alle er gledelig overrasket over hvor mye verkstedarbeid det er på studiet.  

– Jeg har stor glede av at studiet er så praktisk, forteller Bjørnar.  

– Det som har overrasket meg mest er hvor frie vi er til å bruke verkstedene utenom skoletid, og mengden selvstendig arbeid vi har, supplerer Elias.  

- Det er utrolig bra! 

Elias sitter og former et hode av keramikk.

Bred praksis 

Den femårige lærerutdanningen i design, kunst og håndverk gir undervisningskompetanse fra 1. til 13. trinn, og studentene får praksis både i barneskole, ungdomsskole og videregående skole. 

Studiet gir også kompetanse i formidling av design, kunst og håndverk på andre kulturelle arenaer, så studentene kan i tillegg ha praksis på for eksempel et museum.  

Nå ser de fire lærerstudenten frem til sin første praksisperiode.  

– Denne måneden skal vi starte med praksis - det blir bra, sier Elias.  

– Noe av det spennende med denne utdanningen er at den åpner for å undervise på alle nivåer, synes Erika. 

– Jeg har aldri jobbet med barn før, så jeg er spent på å introduseres for de ulike aldersgruppene i forbindelse med praksis. 

Om lærerrollen 

Hva tenker dere er viktige egenskaper i lærerrollen? 

– Engasjement for faget tror jeg er første punkt, sier Erika. 

– Hvis du er oppriktig interessert og har glede av det du driver med, så smitter det veldig fort. Ellers tenker jeg at man må være nysgjerrig og åpen, og trygg på seg selv og sin egen kompetanse. 

– Jeg tror tålmodighet, forståelse og engasjement er noen av de viktigste egenskapene for en lærer, sier Bjørnar. 

– Jeg hadde en utrolig flink naturfaglærer da jeg gikk på ungdomsskolen. Hun gjorde naturfag gøy og spennende med sitt engasjement for faget. Hennes tålmodighet og glede gjør at det er de timene jeg husker best fra ungdomsskolen. 

– Jeg håper også jeg blir en lærer som kan hjelpe barn og unge å lære - og støtte og forstå når de har det vanskelig, sier han. 

Aurora er enig. 

– Jeg tror en av de viktigste egenskapene i lærerrollen er å være en tydelig voksenperson som skaper faste og trygge rammer. Og så må man vise omsorg for elevene.   

– Faget blir dessuten mer spennende for elevene, om vi som lærere formidler på en engasjerende måte. I tillegg er tålmodighet viktig. Det behøver man nok mye av for å kunne undervise elever, kanskje spesielt i kunst og håndverk, smiler hun. 

Drømmejobben 

Alle de fire studentene ser for seg en fremtid som lærere eller formidlere etter endte studier.  

– Jeg valgte dette studiet fordi det er et tydelig løp som gjør meg kompetent til mange forskjellige yrker, forklarer Elias.  

– Etter studiet ser jeg for meg å jobbe som lærer, sannsynligvis på videregående.  

– Det er fort gjort å tenke grunnskole, men jeg er fristet til å utforske hvor jeg ellers kan jobbe med formidling og skaperglede, sier Erika.  

– Kanskje ender jeg opp med å søke mer mot mitt tidligere yrke, og gå mot kunst som terapi? 

For Aurora er drømmejobben å bli kontaktlærer og kun undervise i kunst og håndverksfaget.  

– Og forhåpentligvis undervise mange engasjerte elever, ler hun.  

– Jeg vil enten jobbe med ungdomsskoleelever, eller på design og håndverkslinje på en videregående skole. 

– Det skal jeg utforske mer i praksisen vi har i løpet av studiet, avslutter hun. 

Les mer om studiet

Tre faglærerstudenter sammen med studieleder og undervisningsleder samlet i et av verkstedene for kunst- og håndverk.
Nytt studietilbud for deg som vil bli kunst- og håndverkslærer

Drømmer du om å jobbe kreativt og skapende med elever? Fra høsten 2022 tilbyr OsloMet en femårig lærerutdanning i design, kunst og håndverk som gjør det lettere å få fast jobb og som gjør deg tryggere i klasserommet.