Gikk fra ingeniørstudiene og rett i jobb

Abid Malik sittende i en sofa

Abid fikk jobb som salgsingeniør innen VVS i SGP Armatec AS, et mindre firma like utenfor Oslo. I tillegg til ingeniørstudiet har han også bakgrunn innen markedsføring, så jobben som salgsingeniør innen VVS var midt i blinken.

– Jeg har fått den jobben jeg ønsket meg. Der kan jeg kombinere det beste fra begge fagfelt, markedsføring og ingeniør, sier han fornøyd.

Studentambassadører

OsloMets studentambassadører holder blant annet presentasjoner på videregående skoler og informerer om studiemulighetene ved høgskolen på utdanningsmesser. De tar også del i ulike arrangementer som for eksempel Åpen dag på OsloMet.

Studentene tar del i et opplæringsprogram og samarbeider nært med administrasjonen ved OsloMet under egen teamleder. Alle nye studentambassadører går gjennom et obligatorisk opplæringsprogram over en til to dager og får også et presentasjonskurs hvor de får teste ut hvordan det er å presentere. Du får attest i form av et diplom når du er ferdig.

OsloMet utlyser stillingene som studentambassadører tidlig i høstsemesteret.

Ingeniør - et naturlig studievalg

For Abid Malik ble ingeniørstudiet et naturlig valg.

– Mange av mine venner er ingeniører og det pirret min interesse. Jeg har tidligere bakgrunn innen markedsføring og erfart hvordan man stort sett jobber med «sluttproduktet». Mens når du jobber som ingeniør, er du med på å skape og finne løsninger ganske tidlig i arbeidsprosessen. Dette ønsket jeg å være en del av og begynte på maskiningeniørlinjen. Dessuten er det lettere å få seg jobb med en slik utdanning, fremholder han.

Abid stående på en utendørs vindeltrapp

– Jeg var heldig som kunne gå rett ut i jobb, sier Abid Malik, som tok sin bachelorutdanning til maskiningeniør ved OsloMet. Foto: Anne-Mai W. Teigmo.

Studentambassadør under studiene

Den tidligere ingeniørstudenten anbefaler også litt studentarbeid som det å være studentambassadør.

– Det har vært kjempespennende. Jeg har fått snakke med unge folk om hvordan det er å studere ved høgskolen, spesielt de som kommer direkte fra videregående skole, sier Abid.

– De er i en viktig fase i livet og jeg opplever at det er meningsfylt å kunne bidra til valg av høyere utdanning. Mange er usikre på hva de skal velge, og da fikk jeg også muligheten til å fortelle om de ulike studieretningene ved OsloMet de kanskje ikke hadde hørt om.

OsloMet søker hvert år etter studentambassadører. Studentambassadørene deltar på arrangementer og bidrar samtidig til ulike deler av OsloMets kommunikasjonsarbeid i sosiale medier og digitale kanaler. Målet er å få nye studenter til å oppdage de studiene OsloMet tilbyr og velge dette universitetet som sitt utdanningssted.

Abid sittende ved Bisletbekken om sommeren

Ved OsloMet fikk Malik nyttige erfaringer gjennom å være studentambassadør og prosjektkoordinator for velkomstseremonien for nye studenter, et stort arrangement med opptil 5000 nye studenter. Foto: Anne-Mai W. Teigmo.

Verdifull studentpraksis fra OsloMet

Abid var også prosjektkoordinator for velkomstseremonien ved studiestart høsten 2016.

– Jeg jobbet i hovedsak med studentenes første studiedag, altså velkomstseremonien. Her hadde jeg ansvar for å planlegge og gjennomføre seremonien, sier han og utdyper den praktiske siden av jobben. Dette innebar blant annet samarbeid med bymiljøetaten, ambulanse og politi, Norsk folkehjelp og sikkerhetspersonell.

I den perioden hadde han sin arbeidsplass i et åpent kontorlandskap i administrasjonen ved OsloMet.

– Prosjektkoordinatorjobben ga meg først og fremst erfaring og kunnskap om hvordan det er å jobbe med administrasjon i en bedrift. Jeg fikk tidlig ansvar og så det som viktig å gjøre mitt beste for å oppfylle dette. Jobben ga meg også kunnskap om hvordan det er å jobbe på tvers av ulike avdelinger og fagfolk. Et positivt inntrykk av arbeidsplassen er at «alle» er sammen om å levere et best mulig resultat. I det åpne kontorlandskapet var det lav terskel for å spørre noen om hjelp og råd, sier Abid.

– Jobben som studentambassadør passer godt ved siden av studier. Er du glad i å snakke med mennesker og er utadvendt, er denne jobben midt i blinken for deg.

Opprinnelig publisert på hioa.no/24_7 29.06.2017