– Å ta en master er et valg som kan påvirke hele yrkeskarrieren

Portrett av Kjetil Lindberg

Kjetil Lindberg er seksjonsleder i avdeling VVS hos Multiconsult på Skøyen og jobber til daglig med salg og rekruttering.

Selskapet er et av landets ledende innen prosjektering og teknisk rådgivning, og Kjetil forteller at medarbeidernes kompetanse også er det produktet de har å selge.

– Vi er avhengige av salgbare CV-er og dyktige medarbeidere når vi skal konkurrere om å vinne de mest spennende prosjektene. Derfor trenger vi stadig påfyll av dyktige nyutdannede som bidrar med oppdatert fagkunnskap og nytenkning.

Han mener det følger mange muligheter med en mastergrad på CV-en.

– Alle karriereveier er åpne for deg – enten du ønsker faglig fordypning eller vil drive med ledelse. Det også knyttet en viss forventning til medarbeidere som har en mastergrad, og det fører ofte til at du blir tildelt ansvarsoppgaver tidlig. Griper du mulighetene som ligger i dette tillitsrommet og leverer på dem kan du akselerere karrieren din tidlig, poengterer Kjetil.

Portrett av Kjetil Lindberg

Han tilføyer at i helt spesielle tilfeller kan etterspurte enkeltfag gjøre at du skiller deg ut i søkerbunken.

– Vi ser for eksempel altfor få masterkandidater med sanitærfaget innenfor VVS, konstaterer han.

En fullført mastergrad sier mye om deg

For Kjetil, som også jobber med personaloppfølging, er dessuten personlig egnethet et viktig kriterium. Også der kan en master spille positivt inn.

– For nyutdannede er søknadsbrev og karakterer hovedelementene som avgjør om du blir invitert med videre i rekrutteringsløpet. Det kan være vanskelig å skille mellom søkerne, og derfor ser jeg ofte etter tegn på om du er ansvarsfull, disiplinert og engasjert. Dette er viktige egenskaper for å lykkes hos oss.

– Et masterstudium er krevende i seg selv – og fullfører du med gode resultater, sier det mye om hva du er god for, fastslår han.

Kjetil og Martin går langs en av veggene på operaen og speiles i den. De har på seg vinterklær, smiler og ler.

Både Kjetil Lindberg og Martin Halvorsen (til høyre) jobber med rekruttering i Multiconsult. Begge er tydelige på at en master i bagasjen kan slå fordelaktig ut. Foto: Benjamin A. Ward / OsloMet

Seksjonslederen er derfor ikke i tvil om en master er verdt innsatsen.

– Å ta en master er et valg som vil påvirke resten av din karriere. En master utvikler deg intellektuelt og gjør deg i stand til å håndtere mange av utfordringene du vil møte i løpet av et langt arbeidsliv.

Studentliv

Jente ligger i en hengekøye i skogen og leser. Det ligger brune blader på bakken, er lite blader på trærne og hun har sol i ansiktet.
Bli kjent med studentbyen Oslo

I studentbyen Oslo kan du gå på kafé før frokost, sitte på lesesalen om dagen og dingle i en hengekøye i marka om natta. Det er kort vei fra liv og røre i sentrum til stillheten i skogen.

Tre studenter går sammen og ler og smiler ute i en park. Bakken er dekket av gule og oransje blader.
Det beste med studentlivet er mye frihet

Magnus gir studentlivet en sekser på terningen, mens Simay og Ploy begge triller en sterk femmer. Møt tre som tryna litt i begynnelsen, men som fikk fin kontroll på studiehverdagen.

Jente som sitter på biblioteket og leser.
Topp ti på campus

Josefine har studert på OsloMet i snart ett år, og viser dere sine ti favoritter på campus Pilestredet.

Studenter som jobber på iPad
Slik lykkes du som student

Her er OsloMet-forelesernes beste råd for å lykkes med studiene.

Flere hundre studenter sitter på en gressplen med armene til værs.
Dette er OsloMet

Læringsrike praksisperioder i arbeidslivet – og en sosial studietid. Ved OsloMet får du kunnskap og erfaringer for livet!