– Uten bioingeniører hadde helsevesenet stoppet opp

Nina og Sondre i laboratoriet med utstyr for prøver og analyser.

Som bioingeniør er du både ingeniør og helsearbeider. Du kan jobbe med mange ulike oppgaver på laboratorier i offentlig eller privat helsevesen, i forskning, undervisning eller i medisinske firmaer.

Nina Paureng (26) går andreåret på bachelor bioingeniør på OsloMet, og synes blodprøvetaking er det aller mest spennende med dette yrket.

– Jeg har lenge hatt lyst til å jobbe med helse, jeg var en del syk selv da jeg yngre. Jeg har veldig lyst til å bli skikkelig god til å ta blodprøver av barn, og det får jeg mulighet til som bioingeniør, sier hun.

Nina viser hvordan hun tar en blodprøve av Sondre.

Bioingeniørstudentene trener på å ta blodprøver på hverandre. De må dermed være komfortable både med å stikke - og å bli stukket i armen.

Bioingeniører har nemlig ikke bare ansvar for å analysere prøvene, det er også de som tar blodprøvene. For å bli gode til å stikke riktig øver studentene seg på hverandre, i tillegg til at de har 15 uker praksis i løpet av de tre studieårene.

– Jeg har hatt sju ukers praksis på Rikshospitalet. Der fikk jeg blant annet ta blodprøver på pasienter, men også veldig mye annet av viktige oppgaver på laboratoriet, forteller Nina, som under pandemien har jobbet med smittesporing og analyse av koronaprøver.

Interessert i bakterievitenskap

Tredjeårsstudent Sondre Engelund (22) har alltid vært opptatt av cellene i kroppen, og startet først å studere molekylærbiologi. Men etter en stund ble han usikker på hvilke jobbmuligheter dette studiet ville gi ham. Han valgte derfor å heller starte på bioingeniørstudiet ved OsloMet.

– Jeg liker veldig godt at studiet forbereder deg på et spesifikt yrke, med autorisasjon som bioingeniør. Jeg vurderte ulike skoler, og så at OsloMet var den som krevde høyest snitt for å komme inn. Det så jeg på som et godt tegn, sier han.

Det er mikrobiologi som ligger Sondres hjerte nærmest, og som bioingeniør er det rike muligheter til å fordype seg i dette.

Vil du vite mer om bachelor i bioingeniør?

Jeg synes bakterier er veldig spennende. For eksempel å analysere infisert kroppsvev, for å avgjøre hvilken type antibiotika som skal brukes. – Sondre Engelund
Portrettfoto av Sondre

Som bioingeniør er du kvalifisert til å jobbe i alle typer medisinske laboratorier. I løpet av bachelorstudiet vil du lære å analysere alle viktige prøver som tas av pasienter for å kunne stille riktig diagnose.

– Det er mange som ikke vet hvor viktig jobben som bioingeniør er. Det blir ofte sagt at «prøvene sendes til laben», uten at folk tenker over hvor mye jobb det er å analysere hver prøve. Men uten bioingeniører hadde helsevesenet stoppet opp, sier Sondre.

Ryddighet og rutinearbeid

For å kunne jobbe som bioingeniør, må du være glad i rutinearbeid, for det er en del av det. Du må også være nøyaktig og ryddig.

– Gjennom studiet og i praksis lærer vi hvordan arbeidsplassen skal se ut, hvor de ulike verktøyene skal være og så videre, forklarer Nina.

Utstyr for prøvetaking og analyser i laboratoriet.

På bioingeniørstudiet lærer studentene utføre arbeid i et medisinsk laboratorium. Dette består i å analysere biologisk materiale for bruk i diagnostikk, behandling og forskning spesielt innenfor helsevesenet.

Sondre liker veldig godt at bioingeniøryrket er praktisk rettet – i tillegg til at han får brukt sin interesse for naturvitenskap.

– Jeg synes praksisen har vært det aller beste med studiet, sier han.

Det å kunne samarbeide med andre er også svært viktig. Bioingeniører jobber som team inne på laben, i tillegg til at de i løpet av arbeidsdagen har kontakt med mange andre yrkesgrupper i helsevesenet.

– Det viktigste for å bli en god bioingeniør er at du er interessert i å lære, mener Nina.

På pensumlista står mye naturvitenskap – alt fra grunnleggende anatomi og fysiologi til medisinsk mikrobiologi.

Nina og Sondre smiler ved arbeidsbenken inne i laboratoriet.

Nina Paureng og Sondre Engelund er superfornøyde med studievalget - og gleder seg over at de kan gå rett ut i jobb.

Rom for å stille spørsmål

Bioingeniørfaget er i stadig utvikling, noe ikke minst den pågående pandemien har lært oss. For plutselig kommer det et nytt virus som skal testes og analyseres, nye testmetoder og tidspress for å levere prøveresultater.

Både Nina og Sondre har vært veldig fornøyde med kombinasjonen av teori og praksis som studiet har lagt opp til.

Jeg er veldig fornøyd med det faglige opplegget. I undervisningen er vi blitt møtt med at det er greit å stille spørsmål, og det er forelesere som virkelig brenner for at vi skal lære så mye som mulig. – Nina Paureng
Portrettfoto av Nina

Jobbmarkedet etter endt bachelor er veldig bra – de aller fleste får relevant jobb ganske raskt etter at de er ferdig med studiet og har fått autorisasjon som bioingeniører.

– Vi blir rådet til å begynne å jobbe med en gang etter bachelor, da det er en fordel å ha arbeidspraksis før man eventuelt begynner på master, sier Sondre.

Les flere studenthistorier

Bioingeniørstudent analyserer koronaprøver.
Bioingeniørstudent analyserer koronaprøver på Ahus

Tina er bioingeniørstudent ved OsloMet og var i praksis på Ahus da koronakrisen traff Norge. Hun fortsatte med å analysere koronaprøver.

Publisert: 27.01.2022 | Bjørnhild Fjeld