English version
Kirsten Foshaug Vennebo

Kirsten Foshaug Vennebo

Kort om

Kirsten Foshaug Vennebo er professor i utdanningsledelse ved OsloMet. Forskningsinteresser er innovativt arbeid og ledelse i skoleutvikling, skolelederutdanning og lederutvikling og ledelse av skolers profesjonsfellesskap. Vennebo har vært tilknyttet flere forskningsprosjekter, og har i perioden 2020-2024 deltatt som delprosjektleder i forskningsprosjektet Forskning på den nasjonale skolelederutdanningen, som OsloMet gjennomførte på oppdrag for Utdanningsdirektoratet.

Vennebo har omfattende praksis som inkluderer ledelse fra utdanningsvirksomhet, både i offentlig og privat sektor. Hun har variert og solid praksis fra offentlige utdanningsinstitusjoner, på grunnskolenivå, universitetsnivå og opplæringsvirksomhet på direktoratsnivå. I tillegg har hun praksis fra private utdanningsinstitusjoner og konsulentvirksomhet som omfatter programdesign, pedagogisk utviklingsarbeid og organisasjonsutvikling, rettet mot skoler og offentlig forvaltning og internopplæring i private virksomheter.

Fagfelt

Utdanningsledelse   Skolelederutdanning og lederutvikling   Ledelse og profesjonsfellesskap   Innovasjon og ledelse i skoler

Forskningsgrupper

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

  • Forskning på den nasjonale skolelederutdanningen

    Fra og med 2009 har et utvalg universiteter og høgskoler tilbudt nasjonale skolelederutdanninger på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet – rektorutdanningen fra 2009 og modulbaserte utdanninger fra 2018.

Vitenskapelige publikasjoner

Leo, Ulf; Vennebo, Kirsten Foshaug ; Aas, Marit (2025). Group coaching integrated into national school leadership programs for professional development of school leaders: A similar, yet different approach at a Norwegian and Swedish university. Educational Management Administration & Leadership.
https://doi.org/10.1177/17411432251314163

Aas, Marit; Ballangrud, Brit Bolken ; Vennebo, Kirsten Foshaug (2024). Nye oppgaver og utfordringer for skoleledere. ISBN: 9788245050110. 183 s. Fagbokforlaget.

Gustavsen, Ann Margareth; Vennebo, Kirsten Foshaug (2024). Group discussions: an active learning resource for school and kindergarten leaders?. Educational Research.
https://doi.org/10.1080/00131881.2024.2433958

Yttergård, Vegard; Vennebo, Kirsten Foshaug (2024). Ledelsespraksis i oppstarten av skolers arbeid for utvikling av tilpasset opplæring. Forskning og Forandring. Vol. 7.
https://doi.org/10.23865/fof.v7.5099

Yttergård, Vegard; Vennebo, Kirsten Foshaug (2023). En skoleeiers føringer for tilpasset opplæring: forståelser, hensikter og praktisering. Norsk pedagogisk tidsskrift. Vol. 107.
https://doi.org/10.18261/npt.107.1.5

Vennebo, Kirsten Foshaug ; Aas, Marit (2023). Profesjonelle kollegasamtaler som grunnlag for utvikling av undervisningspraksis. Olsen, Mirjam Harkestad; Arneberg, Per (Red.). Samtaler i skolen. s. 79-103. Cappelen Damm Akademisk.

Aas, Marit; Andersen, Fred Carlo ; Vennebo, Kirsten Foshaug ; Dehlin, Erlend (2022). Ledelse av skoleutvikling - en kunnskapsoversikt. Aas, Marit; Paulsen, Jan Merok (Red.). Ledelse i fremtidens skole 2. utgave. s. 73-91. Fagbokforlaget.

Vennebo, Kirsten Foshaug ; Aas, Marit (2021). Case-based Instruction for Leadership Learning in the Norwegian National School Leadership Program. Journal of Research on Leadership Education (JRLE).
https://doi.org/10.1177/19427751211029334

Aas, Marit; Vennebo, Kirsten Foshaug (2021). Profesjonelle læringsfellesskap - en litteraturgjennomgang. Aas, Marit; Vennebo, Kirsten Foshaug (Red.). Ledelse av profesjonelle læringsfellesskap i skolen. s. 13-33. Fagbokforlaget.

Aas, Marit; Vennebo, Kirsten Foshaug (2021). Oppsummering og veien videre - profesjonelle læringsfellesskap på norsk. Aas, Marit; Vennebo, Kirsten Foshaug (Red.). Ledelse av profesjonelle læringsfellesskap i skolen. s. 281-297. Fagbokforlaget.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Aas, Marit; Ballangrud, Brit Bolken ; Vennebo, Kirsten Foshaug ; Andersen, Fred Carlo (2024). Forskning på den nasjonale skolelederutdanningen. En utdanning som gir avtrykk i praksis. Sluttrapport. 78 s. OsloMet - storbyuniversitetet.
https://hdl.handle.net/10037/36906

Aas, Marit; Vennebo, Kirsten Foshaug ; Ballangrud, Brit Bolken ; Andersen, Fred Carlo (2023). Forskning på den nasjonale skolelederutdanningen Delrapport 2. 137 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Aas, Marit; Ballangrud, Brit Bolken ; Vennebo, Kirsten Foshaug ; Andersen, Fred Carlo (2023). Forskning på den nasjonale skolelederutdanningen Delrapport 3. 90 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Aas, Marit; Andersen, Fred Carlo ; Vennebo, Kirsten Foshaug ; Dehlin, Erlend (2021). Forskning på den nasjonale skolelederutdanningen. Delrapport 1. 83 s. OsloMet - storbyuniversitetet.
https://hdl.handle.net/11250/3184826

Vennebo, Kirsten Foshaug ; Ottesen, Eli; Krumsvik, Rune Johan (2015). School Leadership in Innovative Work. Places and Spaces. 152 s. Universitetet i Oslo.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Aas, Marit; Vennebo, Kirsten Foshaug ; Ballangrud, Brit Bolken (2024). Innledning. Aas, Marit; Ballangrud, Brit Bolken; Vennebo, Kirsten Foshaug (Red.). Nye oppgaver og utfordringer for skoleledere. s. 13-19. Fagbokforlaget.

Aas, Marit; Ballangrud, Brit Bolken ; Vennebo, Kirsten Foshaug (2024). Ledelse av skoleutvikling. Aas, Marit; Ballangrud, Brit Bolken; Vennebo, Kirsten Foshaug (Red.). Nye oppgaver og utfordringer for skoleledere. s. 37-50. Fagbokforlaget.

Ballangrud, Brit Bolken ; Aas, Marit; Vennebo, Kirsten Foshaug (2024). Profesjonsutvikling for skoleledere. Aas, Marit; Ballangrud, Brit Bolken; Vennebo, Kirsten Foshaug (Red.). Nye oppgaver og utfordringer for skoleledere. s. 21-35. Fagbokforlaget.

Aas, Marit; Ballangrud, Brit Bolken ; Vennebo, Kirsten Foshaug (2024). Nye lederoppgaver og lederutfordringer - hva nå og veien videre?. Aas, Marit; Ballangrud, Brit Bolken; Vennebo, Kirsten Foshaug (Red.). Nye oppgaver og utfordringer for skoleledere. s. 169-180. Fagbokforlaget.

Aas, Marit; Vennebo, Kirsten Foshaug (2024). Ledelse av profesjonsutvikling i et lærerteam. Aas, Marit; Ballangrud, Brit Bolken; Vennebo, Kirsten Foshaug (Red.). Nye oppgaver og utfordringer for skoleledere. s. 123-138. Fagbokforlaget.

Andersen, Fred Carlo ; Aas, Marit; Vennebo, Kirsten Foshaug (2023). A systematic review of empirical research on school leadership training programs. European Conference on Educational Research, ECER.

Gustavsen, Ann Margareth; Vennebo, Kirsten Foshaug (2023). Group discussions as a form of student active learning in the extension of lectures in school leadership education: a resource for leaders' learning?. European Conference on Educational Research, ECER.

Vennebo, Kirsten Foshaug ; Aas, Marit (2022). Hvilke utfordringer står fremtidens norske skoleledere overfor? Mellomledere i skolen - viskelærkonger eller pedagogiske ledere?. Seminar for ledermedlemmer i videregående skole . Utdanningsforbundet i Agder.

Vennebo, Kirsten Foshaug ; Aas, Marit (2022). Norske skoleledere vil ha noen utfordringer – også fram i tid. Ledelse og kvalitet i skolen. NTNU .

Aas, Marit; Vennebo, Kirsten Foshaug (2021). Ledelse av profesjonsfellesskap. Konferanse. Møre- og Romsdal Fylkeskommune.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.