English version
Nina Johannesen

Nina Johannesen

Vitenskapelige publikasjoner

Johannesen, Nina ; Hellstrand, Ingvil Førland (2023). Forskningsetikkens monstre : Om sårbarhet og andregjøring. Myhre, Cecilie Ottersland; Waterhouse, Ann-Hege Lorvik (Red.). Metodologiske ut-viklinger : Om kvalitativ og postkvalitativ forskning i barnehagefeltet. s. 223-235. Fagbokforlaget.

Johannesen, Nina ; Moxnes, Anna Rigmor (2022). Pølser i barnehagen -kilde til undring, famling, begjær og besvær. Aslanian, Teresa Katherine (Red.). Det er her det skjer! Møter med religion, etikk og filosofi i barnehagen. s. 148-168. Universitetsforlaget.

Larsen, Ann Sofi; Johannesen, Nina ; Ulla, Bente; Sandvik, Ninni (2020). Teaching in higher education: organic methodologies. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education.
https://doi.org/10.1080/01596306.2020.1828286

Sandvik, Ninni; Larsen, Ann Sofi; Johannesen, Nina ; Ulla, Bente (2019). Working with Text(-ures) in Academia: Be Fast, Even While Standing Still!. Thomas, Louise; Reinertsen, Anne (Red.). Academic Writing and Identity Constructions: Performativity, Space and Territory in Academic Workplaces. s. 115-134. Palgrave Macmillan.
https://doi.org/10.1007/978-3-030-01674-6_7

Ulla, Bente; Sandvik, Ninni; Larsen, Ann Sofi; Nyhus, Mette Røe; Johannesen, Nina (2019). Sounds of Scissors: Eventicising Curriculum in Higher Education. Taylor, Carol A.; Bayley, Annouchka (Red.). Posthumanism and Higher Education: Reimagining Pedagogy, Practice and Research. s. 31-53. Palgrave Macmillan.
https://doi.org/10.1007/978-3-030-14672-6_2

Schjetne, Espen; Afdal, Hilde Wågsås ; Anker, Trine; Johannesen, Nina ; Afdal, Geir Sigmund (2018). Empirical moral philosophy and teacher education. Martin, Christopher; Ruitenberg, Claudia W. (Red.). Ethics in Professional Education. s. 29-41. Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781315121352-3

Schjetne, Espen; Afdal, Hilde Wågsås ; Anker, Trine; Johannesen, Nina ; Afdal, Geir (2016). Empirical moral philosophy and teacher education. Ethics and Education. Vol. 11.
https://doi.org/10.1080/17449642.2016.1145498

Johannesen, Nina (2016). Barnehagen som utdanningsarena?. Sandvik, Ninni (Red.). Småbarnspedagogikkens komplekse komposisjoner. Læring møter filosofi. s. 132-148. Fagbokforlaget.

Johannesen, Nina (2013). Tvil som drivkraft :. Nordisk barnehageforskning (NBF). Vol. 6.
https://doi.org/10.7577/nbf.592

Johannesen, Nina (2013). Overflowing Every Idea of Age, Very Young Children as Educators. Studies in Philosophy and Education. Vol. 32.
https://doi.org/10.1007/s11217-012-9351-2





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Johannesen, Nina ; Sandvik, Ninni (2009). Små barns delaktighet och inflytande- några perspektiv. ISBN: 9789147094127. 116 s. Liber.

Johannesen, Nina ; Sandvik, Ninni (2008). Små barn og medvirkning - noen perspektiver. ISBN: 9788204137715. 104 s. Cappelen Damm AS.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Afdal, Hilde Wågsås ; Schjetne, Espen; Anker, Trine; Afdal, Geir; Johannesen, Nina (2015). Etikk i profesjonell praksis : et forskningsprosjekt knyttet til Utdanningsforbundets implementering av Lærerprofesjonens etiske plattform. ISBN: 9788278254424. Høgskolen i Østfold.
http://www.utdanningsforbundet.no/upload/Etipp_slu

Johannesen, Nina (2015). Medvirkning som tiltale. Møter med små barns uttrykk, pedagogers tenkning og tekster av Emmanuel Levinas. 145 s. Universitetet i Stavanger.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Johannesen, Nina ; Ødegård, Magnar (2025). Spesialpedagogikk og inkludering. Fellessamling, Pedagogisk fagsenter, bydel St. Hanshaugen, Oslo.

Ødegård, Magnar; Johannesen, Nina (2025). Inkludering og utfordringer som kommer til syne. Fellessamling, Pedagogisk fagsenter, bydel St. Hanshaugen, Oslo.

Larsen, Ann Sofi; Johannesen, Nina ; Ulla, Bente (2024). Undervisningsmetodologi i barnehagepedagogikk og småbarnsvitenskap. Symposium. Sámi allaskuvla.

Ulla, Bente; Larsen, Ann Sofi; Johannesen, Nina (2022). Livsmestring og psyko-sosialt arbeid -fra barnehagepedagogiske og småbarnsvitenskapelige tilnærminger. tverrfaglig psykososialt arbeid med barn og unge . Fakultet for helse, velferd og organisasjon.

Sandvik, Ninni; Ulla, Bente; Johannesen, Nina ; Larsen, Ann Sofi; Nyhus, Mette Røe (2018). Slipp grepet, ikke ansvaret: kooperative læringsprosesser. Pedagogikk i barnehagelærerutdanningen. Kooperative læringsrprosesser. Høgskolen i Østfold.

Østli, Marianne; Johannesen, Nina (2018). Å sette forskjelligheter i spill. Pedagogikk i barnehagelærerutdanningen. Høgskolen i Østfold.

Dybvikstrand, Trine Sofie; Johannesen, Nina (2018). Young children arts and aesthetics. Reconceptualizing Early Childhood Education.

Schjetne, Espen; Afdal, Hilde Wågsås ; Johannesen, Nina ; Anker, Trine; Afdal, Geir (2016). Profesjonsetisk refleksjon i barnehagen.

Anker, Trine; Afdal, Hilde Wågsås ; Johannesen, Nina ; Schjetne, Espen; Afdal, Geir (2016). Et språk for etikk: Læreres profesjonsetiske forståelser og praksis. Bedre Skole.

Afdal, Hilde Wågsås ; Afdal, Geir; Anker, Trine; Johannesen, Nina ; Schjetne, Espen (2016). Læreres profesjonsetikk i fokus. Prismet. Vol. 67.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.