English version
Eldbjørg Marie Schön

Eldbjørg Marie Schön

Kort om

Fagforeningsleder på LUI for Forskerforbundet

Nestleder i FFL (Forskerforbundets forening for lærerutdanning)

Underviser i pedagogikk, didaktikk og entreprenørskap og entreprenørielle prosesser, følger opp studenter i pedagogisk praksis og er praksiskoordinator på teamet.

Fagfelt

Dietikk / kosthold   Yrkespedagogikk   Yrkesfaglærerutdanning   Forskningsmetodikk   Kunnskapsutvikling

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Publikasjoner og forskningsresultater

Vitenskapelige publikasjoner

Schön, Eldbjørg Marie ; Småland, Erik (2024). Yrkesfaglærerstudenter i pedagogisk praksis: et vellykket samhandlingskonsept?. Torgersen, Glenn-Egil; Sæverot, Herner; Jermstad, Linnéa K. (Red.). Samfunn og samhandling under press: Betydning for pedagogisk praksis og teori. s. 545-560. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/cdf.227

Schön, Eldbjørg Marie ; Hellne-Halvorsen, Ellen Beate (2023). Hvordan tilrettelegge for læring av yrkestoeri?. Nordic Journal of Vocational Education and Training.
https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.2313180

Schön, Eldbjørg Marie ; Småland, Erik (2023). Entreprenørskap og dybdelæring, to sider av samme sak?. Thorjussen, Ingfrid M.; Goth, Ursula-Georgine Småland (Red.). Verdier, holdninger og kompetanseutvikling i et utdanningsperspektiv. s. 261-277. Fagbokforlaget.
https://doi.org/10.55669/oa211016

Schön, Eldbjørg Marie (2016). Pedagogisk entreprenørskap i yrkesutdanningen. Goth, Ursula-Georgine Småland (Red.). Yrkes- og profesjonsutdanning i en norsk kontekst. s. 163-177. Gyldendal Akademisk.

Goth, Ursula-Georgine Småland; Schön, Eldbjørg Marie (2015). Teaching Entrepreneurship by Using the “Student Enterprise Model” to Future Vocational Teachers. Journal of Education and Vocational Research (JEVR). Vol. 6.
https://hdl.handle.net/10642/2696

Goth, Ursula-Georgine Småland; Schøn, Eldbjørg (2014). ”Learning by doing”: Studentbedrift en tilnærming til entreprenørskap i yrkesfaglærerutdannelsen?. Nordic Journal of Vocational Education and Training. Vol. 4.
https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458x.14v4i1a3



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Schön, Eldbjørg Marie (2022). Hvilke metodiske tilnærminger i de teoretiske yrkesfagene i Restaurant og matfag fungere? Kan dette være grunnlag for å skape innovasjon i undervisningsmetoder som brukes i dag ?. Nordisk Lærerkonferanse. University of the Faroe Island.

Schön, Eldbjørg Marie (2022). Green entrepreneurship in vocational teacher education. IFHE world conference. International Federation for Home Economic.

Schön, Eldbjørg Marie (2021). How Can Use of Entreprenurial Competences Be Relevant for Students in Vocational Teacher Educaation YFLRM to Understand in- Deapth Learning and Entreprenurial Processes?. ATEE. Unerversity of Warsaw.

Schön, Eldbjørg Marie ; Bødtker-Lund, Daniel (2019). Internationalisation. Vocational teacher education: Culinary Arts - Restaurant and food processing. Internationalisation of the Home Curriculum. The Hauge University of Applied Sciences.

Schön, Eldbjørg Marie ; Dahlgren, Erik (2019). Til kamp mot enevelde. Forskerforum.

Schön, Eldbjørg Marie ; Berg, Vera (2019). La foreningene leve.

Schön, Eldbjørg Marie (2018). Which method provides the best learning in vocational theory for students in Restaurant and Food processing?. International Society for Teacher Education ISFTE. International Society for Teacher Education ISFTE .

Schön, Eldbjørg Marie (2018). Klasseledelse i et entreprenørperspektiv. Yrke.

Schön, Eldbjørg Marie (2018). Which method provides the best learning for students in Restaurant and food science? With focus on differentiation. IFHE - konferanse. IFHE.

Schön, Eldbjørg Marie (2017). Fagforeningene reagerer på forslag om administrative kutt.
https://khrono.no/2017/02/reaksjoner-pa-ramboll-ra





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.