English version
Mona-Lisa Angell

Mona-Lisa Angell

Kort om

Mona-Lisa Angell (Ph.d.) ble utdannet førskolelærer ved Høgskolen i Oslos pilotprosjekt 'Flerkulturell førskolelærerutdanning' i 2005. Hun har master i flerkulturell og internasjonal utdanning fra Høgskolen i Oslo og Akershus fra 2008, og en doktorgrad i barnehagepedagogikk fra Universitetet i Sørøst-Norges Ph.d.-program Humaniora, kultur- og utdanningsvitenskap.

Angell var ansatt som ansvarlig redaktør i tidsskriftet Barnehagefolk fra 2010-2017. Hun har undervist i pedagogikk ved Høgskolen i Vestfold (2007-2010), Høgskolen i Innlandet (2017-2018) og OsloMet Storbyuniversitetet (2018-d.d.). 

Angells forskning beveger seg på tvers av pedagogikk, kunst, filosofi og politikk, og springer ut fra tre hovedinteresser: 'relasjoner mellom pedagogikk, forskjellsproduksjon og rettferdighet', 'relasjoner mellom generasjoner, arter og landskap' og 'relasjoner mellom forskningsmetodologi, forskjellsproduksjon og rettferdighet'. 

Angell underviser og veileder i barnehagelærerutdanninga og på master i barnehagekunnskap.

Medredaktør i tidsskriftet Reconceptualizing Educational Research Methodology (RERM)

 

Vitenskapelige publikasjoner

Angell, Mona-Lisa (2024). C(h)ords of Care. International Journal of Education and the Arts. Vol. 25.
https://doi.org/10.26209/ijea25si1.20

Angell, Mona-Lisa (2022). Drawing Attention to the Wonders of Parental Care: A Methodological Inquiry. Qualitative Inquiry. Vol. 29.
https://doi.org/10.1177/10778004221142807

Angell, Mona-Lisa (2019). Foreldreansvarets vilkår i Agderprosjektets førskoleopplegg. Pettersvold, Mari; Østrem, Solveig (Red.). Problembarna. Manualer og metoder i barnehage, skole og barnevern. s. 208-234. Cappelen Damm Akademisk.

Angell, Mona-Lisa (2014). Dancing the Tightropes: Rhizoanalysis revisited. Reconceptualizing Educational Research Methodology (RERM). Vol. 5.
https://doi.org/10.7577/rerm.1222

Angell, Mona-Lisa (2011). Anerkjennelser av kultur i barnehager. Otterstad, Ann Merete; Rhedding-Jones, Jeanette (Red.). Barnehagepedagogiske diskurser. s. 200-214. Universitetsforlaget.

Angell, Mona-Lisa ; Becher, Aslaug Andreassen (2007). Paradokser i strategier for sosial utjevning: Økt kartleggingspress lest i lys av teorier om postkolonia- lisme og privilegier. Norsk tidsskrift for migrasjonsforskning.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Hogsnes, Hilde Dehnes; Angell, Mona-Lisa ; Nordtømme, Solveig Irene (2010). Barnehagens læringsliv: kritiske perspektiver. ISBN: 9788245008036. 194 s. Fagbokforlaget.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Angell, Mona-Lisa (2024). Klausine Røtnes - en barnehagepioner. Barnehagefolk. Vol. 40.

Angell, Mona-Lisa (2023). Making/Thinking with neglected things: ​Cultivating the art of paying attention ​. NERA conference. Oslo Metropolitan University.

Angell, Mona-Lisa (2023). C(h)ords of Care. Reconceptualizing Early Childhood Education. Manchester Metropolitan University.

Angell, Mona-Lisa (2022). Contemporary observational drawing: investigating Seeing/Drawing as an art of paying attention. NorTED seminar. NorTED network for PhD students and senior researchers.

Angell, Mona-Lisa (2022). Seeing/Drawing as a mode of research: ​Zooming in on the in/visibilities of parental care for their young child​. NERA conference. School of Education Reykjavik.

Angell, Mona-Lisa (2022). Foreldresamtaler i kulturelt mangfoldige barnehager: En workshop. Nettverksamling for barnehagelærere. Trondheim kommune.

Angell, Mona-Lisa (2021). Svanemerking av forskning er et blindspor. Morgenbladet.

Angell, Mona-Lisa (2021). FORELDRESAMTALER I BARNEHAGER: En kvalitativ studie av forskning og praksis. Forskningsdagene. Universitetet i Sørøst-Norge, Senter for barnehageforskning.

Angell, Mona-Lisa (2021). Doing parenthood and professionalism in and through Parent-Teacher Conferences-while handling a pandemic. The making and doing of family: In, through, and with education and social work . Trier University.

Angell, Mona-Lisa (2019). Foreldrene skal lyttes til.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.