Slik blir du mer aktiv med barna i hverdagen

En mann spruter vann med vannslangen på to jenter i hagen.

Det er ettermiddag etter henting på skolen eller i barnehagen. Middag skal fikses, lekser skal gjøres, og på toppen av det hele håper familien på litt kvalitetstid sammen før legging. Hvordan få tid til fysisk aktivitet i tillegg?

– Det er heldigvis lite som skal til for å bli mer aktive i hverdagen. Gjør det enkelt og legg terskelen lavt slik at det er mulig gjøre det jevnlig, er rådet fra Henrik Neegaard ved barnehagelærerutdanningen ved OsloMet.

En fersk kartlegging (fhi.no) fra Folkehelseinstituttet og Norges idrettshøgskole viser at under halvparten av 15-åringene når Verdens helseorganisasjons anbefaling om å bli andpustne minst en time hver dag. Blant niåringene gjelder det samme cirka sju av ti, mens hos seks-åringene er tallet ni av ti.

Nye analyser av OsloMets Ungdata viser samtidig at frafallet fra den organiserte idretten er stort i nettopp ungdomstiden.

– Vær med selv

Neegaard, som har skrevet bok om friluftsliv og uteliv i barnehagen, har mange gode råd til hva du som mamma eller pappa kan gjøre for at barna eller ungdommene skal blir mer aktive.

– Det aller viktigste er at du er med selv. Det trenger ikke å være så lenge. Fem til ti minutter der dere blir andpustne sammen, er bedre enn ingenting. Senk skuldrene, legg vekk mobilen og tørr å være litt leken.

Henrik Neegaard tar imot barn som hopper fra stein i skogen.

Henrik Neegaard ved barnehagelærerutdanningen ved OsloMet er opptatt av at foreldrene er med på leken. Foto: Benjamin A. Ward / OsloMet.

Han er opptatt av at foreldrene er gode rollemodeller for barna.

– Barn gjør ikke det du sier, men det du gjør. Er du med selv, er det lettere å få dem med. Som bonus skaper du gode minner og bygger bånd med barna dine. Da gjør det kanskje ikke så mye om det er litt rotete hjemme den kvelden?

Avtaler med andre familier i nærmiljøet om ettermiddagen kan gjøre det lettere å komme seg ut av sofaen.

– Når flere barn møtes krever det også mindre voksenaktivitet. Alt går mer av seg selv, samtidig som man blir kjent i nærmiljøet.

Gode aktivitetstips

Neegaard har mange gode forslag til enkle aktiviteter som får opp pulsen.

Sykkel- eller sparkesykkeltur

Ta med barna på en liten tur på sykkel, sparkesykkel eller balansesykkel i nærområdet. Dra gjerne på direkten fra barnehagen eller skolen. Gjerne et sted med litt motbakker, slik at dere blir litt andpustne. En annen morsom aktivitet er at barn og voksne lager baner eller stier på asfalten til å sykle eller sparkesykle på.

Skating

Det finnes skateparker flere steder i byen som er åpne for alle. Blant annet på Nordstrand, i Vika, i Gamlebyen og på Jordal. Kanskje dere til og med kan skate dit?

Tegne med kritt

Ta med kritt til nærmeste asfalterte område eller nærmeste lekeplass. Det krever muskelarbeid å tegne med kritt for en liten kropp. Man kan også tegne paradis og få opp pulsen på den måten.

Hoppe tau eller strikk

Skaff hoppestrikk eller hoppetau og finn en gårdsplass, bakgård, skolegård eller lekeplass i nærheten. Dette er aktiviteter som er gøy for hele familien og garantert får opp pulsen.

Ballspill

Fotball kan spilles hvor som helst, både på gress, grus og asfalt. Er det en basketballkurv i nærheten kan det være et godt alternativ. Ellers er også dødball og slåball fine måter å bli litt andpustne på. Inkluder gjerne folk i nabolaget. Hva med å starte en dødballiga?

Trampoline

Har dere trampoline eller kjenner noen som har det, er det en fantastisk måte å få opp pulsen på.

Tur til nærmeste lekeplass eller skolegård

Utforsk nærmiljøet på vei hjem fra barnehagen eller skolen. Finn noen nye lekeplasser eller skolegårder i nærheten der dere kan leke sisten, klatre eller spille ballspill. Legg mobilen i lomma og vær med på leken.

Lage filmer av ulike aktiviteter

Hvorfor ikke lage et prosjekt med barna der dere gjør ulike ting som å løpe, klatre, kaste, hoppe eller trikse på sykkel eller sparkesykkel samtidig som dere lager film av det? Se på filmen underveis. Da blir barna motivert til å gjøre aktiviteten enda bedre for å få en bedre film. Så kan dere redigere den i sofaen samme kveld. Som bonus lager dere gode minner og bygger bånd med hverandre i et felles prosjekt.

Dra til nærmeste svømmehall

Har dere en svømmehall i nærheten, er herjing for de minste og svømming for de litt større, aktiviteter som gjør både barn og voksne andpustne. I tillegg får dere trent på trygghet i vann før badesesongen.

Pokemon go

Man kan si mye om Pokemon go, men det motiverer barna til å bevege seg. Det er lavterskel og gratis – og du kan gjøre det hvor som helst. I stedet for å gå fra sted til sted, kan man sykle, sparkesykle eller jogge for å få opp pulsen.

Stolpejakt

Stolpejakt.no er et annet alternativ. Det er en form for nærmiljøorientering, der du leter etter stolper som scannes når man finner dem. Stolpene kan nås både med sykkel og rullestol. Det er gratis og passer for alle. Bonusen er at du oppdager nye områder i nærmiljøet.

Ta med barna på hverdagsgjøremål

Hvis du ikke har tid til å dra på tur, ta med barna på det du må ha gjort. Gå til butikken med ryggsekk, heng opp klesvask, ta ut og inn av oppvaskmaskinen, gå med søpla, rydd i hagen eller bakgården, hent ting i boden, vask bilen eller fiks sykkelen. Slik slår du to fluer i en smekk: Barna er aktive sammen med deg, samtidig som dere får gjort ting hjemme.

Vilter innelek

Pøsregner det ute, og det frister lite å gå ut? Ikke glem at vilter lek som herjing, bryting og lekeslåssing også får opp pulsen. Så lenge de voksne er med og dere har noen tydelige regler, er dette en fin måte å teste krefter på.

Anbefalinger fra Verdens helseorganisasjon

Verdens helseorganisasjon (WHO) har satt ni mål for å redusere for tidlig død på grunn av ikke-smittsomme sykdommer som kreft, hjerte- og karsykdommer og diabetes.

Ett av disse målene er å redusere andelen inaktive barn og unge med ti prosent innen 2025. De som blir andpustne mindre enn en time per dag regnes som inaktive.

I Norge er det seksåringene som er nærmest målet om en times moderat til hard aktivitet om dagen, mens 15-åringene er lengst unna målet, viser en fersk kartlegging fra Folkehelseinstituttet og Norges idrettshøgskole.

Gjør avtaler om skjermtid

Brer skjermtiden om seg i hverdagen? Gjør tydelige avtaler med barna. For eksempel at de får et visst antall minutter skjermtid, og så skal hele familien ut og finne på noe gøy.

Kontakt

Laster inn ...
Håndholdt mobil viser ungdom som trener fotball gjennom mobilkamera. Foto: Madeleine Valø
Oppvekst, skole og utdanning

Ungdom fra lavere sosiale lag slutter med idrett først

Seks av ti ungdommer slutter med organisert idrett i løpet av ungdomstiden, og unge fra lavere sosiale lag faller først fra, viser nye analyser av Ungdata.

Gutt og jente løper og hopper paradis.
Helse og sosialt arbeid

Hyperaktivitet hos ADHD-barn kan være «selvbehandling»

Rotteforsøk gir håp om at fysisk aktivitet kan bidra til å forebygge ADHD-symptomer.

Barnehagejente i refleksvest sitter med ryggen til og ser på en gruppe barn på litt avstand.
Oppvekst, skole og utdanning

Dette er de beste tiltakene mot mobbing

Voksne som er tilstede og bryr seg, er ett av tiltakene som har best effekt i kampen mot mobbing, ifølge forskere ved OsloMet.

Stekt laks på en tallerken med nudler og salat
Forbruk, klima og miljø

Nesten bare godt voksne spiser fisk

Dagens produkter passer ikke inn i de unges spisevaner, viser studie.

Publisert: 06.05.19
Sist oppdatert: 22.05.19
Tekst: Heidi Ertzeid
Foto: Dan Cleve / Maskot / NTB Scanpix