Ønsker bedre produkter med lengre levetid

kvinner utenfor butikk kikker på bruktmøbler

Hvordan får vi tingene våre til å vare lenger? Og hvorfor er det et viktig miljøtiltak? Det er temaet for et nytt forskningsprosjekt som starter nå.

– Lengre produktlevetid kan bidra til at vi reduserer hastigheten der produkter blir kjøpt og kastet, og dette vil føre til mindre materialutvinning, energibruk og miljøutslipp i alle faser av et produkts levetid, inkludert transport, forteller prosjektleder Kirsi Laitala ved SIFO.

Møbler, klær og husholdningsapparater

Forskningsprosjektet LASTING: Bærekraft gjennom produktlevetid tar for seg tre typer forbruksprodukter alle har et forhold til: husholdningsapparater, klær og møbler.

Forbruket av disse produktene har økt betydelig. Bare de siste 20 årene har importen av elektriske produkter økt med 89 prosent, møbler med 119 prosent og klær med 37 prosent (SSB, 2019). Disse produktgruppene utgjør betydelig andel av miljøavtrykkene til norske husholdninger.

Figuren viser miljøfotavtrykket fra norske husholdninger og hvordan det fordeler seg på ulike produktgrupper og hvordan de belaster miljøet. Ivanova et al 2016

Figuren viser miljøfotavtrykket fra norske husholdninger og hvordan det fordeler seg på ulike produktgrupper og hvordan de belaster miljøet. Ivanova et al 2016

Levetid på ulike måter

Gjennom LASTING skal deltakende bedrifter og organisasjoner utforske ulike måter å få tingene til å vare lenger.

  1. Påvirke reguleringer slik at produktlevetid blir tatt med i de politiske målene.
  2. Reparasjon, enten at kunden gjør det selv eller at de leverer inn til utsalgssted/ verksted.
  3. Tilpasning av produktet til kunden, at kunden er med å utforme et produkt som passer helt til hva de ønsker, for eksempel «drop-in factory».
  4. Bedre materialer og mer solide og varige produkter som ikke går i stykker så lett.
  5. Følelsesmessig tilknytning til produktet, den sosiale relasjonen med produktet, for eksempel et plagg du er glad i og bruker lenge, også kalt «emotional sustainability».
  6. God og riktig informasjon til forbruker om hvordan produktet kan brukes for å vare lengst mulig. Inkludert riktig og forståelig merking av produkter.
  7. Økt bevissthet rundt forbrukerrettigheter.

Tips for å ta vare på tingene dine

Det er for tiden stor interesse for gjenbruk og reparasjon. Kirsi Laitala har noen gode tips til hvordan vi forbrukere kan ta bedre vare på tingene våre. 

  • Det aller viktigste er å være bevist på hva vi kjøper. Er dette noe vi virkelig ser behov for over lengre tid?
  • Lær deg forbrukerrettighetene: Klag hvis produktet har feil og ikke varer i vanlig bruk minst to år (klær, sko) eller fem år (møbler og husholdsprodukter) ifølge forbrukerkjøpsloven. Ta vare på kvitteringer ved for eksempel å ta bilde av dem.
  • Spør forhandler om riktig vedlikehold, stell og bruk. Og husk å gjennomføre det!
  • Reparer det du kan. Det finnes mange gode instruksjonsvideoer på Youtube.
  • Hvis du ikke lenger har behov for produktet, men det fortsatt er i god stand, kan du prøve å finne et nytt hjem til det.

Positivt for økonomien

Det er også slik at lengre produktlevetid kan bidra positivt til økonomien. Det er estimert at økning i aktiviteter som vedlikehold, reparasjon og utleie kunne bidra med 7,9 milliarder euro per år til Europas økonomi.

– Allikevel er altfor få opptatt av holdbarhet i politikk og forslag til et grønt skifte. De fleste forretningene som jobber med bærekraft har redusert utslipp fra produksjon og tatt i bruk mindre skadelige materialer. Få har sett på hvordan produktene deres kan vare lenger, sier Laitala.

Kjente og mindre kjente deltakere

Veletablerte, kjente aktører som Miele, Ikea og Oleana er med i prosjektet, samt nyere og innovative bedrifter som LIVID, HaikW og Studio Føy. Forbrukerrådet, Miljømerket Svanen, Fremtiden i våre hender og Norsk industri, ved Designindustrien, er også med på laget. Forskerne sitter i Oslo (OsloMet), Trondheim (NTNU) og London (University of the Arts London).

Felles er et engasjement for produkter med god holdbarhet og hvordan levetid kan være en del av en bærekraftig forretningsmodell.

Fakta

Forskningsprosjektet LASTING: Bærekraft gjennom produktlevetid er finansiert av Norges Forskningsråd og varer fra september 2020 til august 2023. Kirsi Laitala ved SIFO, OsloMet, er prosjektleder, og det er en rekke partnere fra forskning og industri. Følg prosjektet på prosjektbloggen lasting.world og på nettsiden til prosjektet (oslomet.no)

Kontakt

Laster inn ...

Relatert forskning

mor og datter kjøper paprika

Hvordan kan vi kaste mindre mat?

I Norge kastes flere tusen tonn mat hvert år, og forbrukerne står for omtrent halvparten av dette. Kan løsningen være bedre design og nye løsninger for innpakning, oppbevaring og innkjøp av mat?

kvinne kikker på klær på klesstativ

Gjenbruk av klær er ikke så vanlig som du tror

Vi kjøper mindre enn 1 brukt plagg i året, viser ny rapport om våre klesvaner.

Ung kvinne i klesbutikk.

Slik avslører du miljøverstingene når du handler klær

Klesforsker Ingun Grimstad Klepp gir deg metoder for å vurdere hvor miljøvennlige klesplagg egentlig er.

Publisert: 14.10.20
Sist oppdatert: 14.10.20
Tekst: Kjersti Lassen
Foto: Maskot/Scanpix