I dag utgjør elbiler 94 prosent av nybilsalget og 30 prosent av personbilbestanden i Norge, men skepsisen til elbiler lever fortsatt.
Ifølge forsker Live Tørstad Bøyum finnes det klare fellestrekk blant skeptikerne.
– Jeg finner blant annet at kvinner er mer skeptiske til å kjøpe elbil enn menn, sier Bøyum.
Hun mener dette kan knyttes til forskjeller i risikovillighet.
– Menn er ofte mer opptatt av ny teknologi og tar større risiko, mens kvinner vektlegger praktiske hensyn som rekkevidde og tilgang til lading, sier hun.
Om undersøkelsen
- Live Tørstad Bøyum har undersøkt om holdninger til elbil kan forklare om man tilhører gruppene: 1. at man er en elbilbruker 2. ønsker å kjøpe elbil eller 3. ikke ønsker å kjøpe elbil.
- I studien kontrollerer Bøyum også for sosiodemografiske variabler.
- Studien kan gi innsikt i hvorfor økonomiske insentiver alene ikke gjør at alle kjøper elbiler.
Eldre er mer skeptiske
Alder spiller også en rolle i holdningene til elbiler. Skepsisen øker blant personer over 45 år, forklarer Bøyum.
– Dette kan skyldes bilvaner fra tidligere, samt at yngre generasjoner er mer opptatt av klima, sier hun.
Personer med høyere utdanning oftere positive
Personer med høyere utdanning er både mer positive til elbiler og har langt større sannsynlighet for å eie en.
– Dette kan skyldes større miljøbevissthet og større villighet til å ta i bruk ny teknologi blant høyt utdannede, sier Bøyum.
I tillegg er det flere høyt utdannede som bor i byer, hvor det ofte er flere fordeler med å eie elbil, som tilgang til kollektivfelt og bedre lademuligheter.
– Faktisk øker sannsynligheten for at man kjører elbil med 85 prosent dersom personen har høyere utdanning, sier hun.

Live Bøyum er stipendiat ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO. Doktorgraden hennes handler om hvorfor folk reiser som de gjør og hva som står i veien for at flere velger grønn mobilitet. Foto: Johar Khalid
Hvorfor er noen skeptiske til elbiler?
Studien avdekker flere grunner til at enkelte fortsatt er skeptiske til elbiler:
- Miljøpåvirkning: Mange er usikre på hvor miljøvennlige elbiler egentlig er. Selv om de gir utslippsreduksjoner under bruk, er det utfordringer knyttet til litiumutvinning, batteriresirkulering og ressursbruk.
- Teknologi: Enkelte opplever at rekkevidden, kjøreegenskapene og tilgjengeligheten av elbilmodeller ikke passer deres behov.
- Pris: Skeptikerne mener ofte at bilene som lever opp til deres forventninger er for dyre. Mange ønsker ikke å kjøpe brukt elbil på grunn av rask teknologiutvikling, som kan gjøre eldre modeller utdaterte.
Hvor avgjørende er inntekt?
Høyere inntekt øker sannsynligheten for å eie elbil, men inntekt er ikke nødvendigvis avgjørende for holdningene til elbilkjøp.
– I Norge har avgiftspolitikk og insentiver gjort elbiler økonomisk attraktive for både lav- og mellominntektsgrupper, sier Bøyum.
Hun påpeker imidlertid at selv husholdninger med høy inntekt kan være skeptiske dersom de opplever elbiler som upraktiske, for eksempel med tanke på rekkevidde eller usikkerhet rundt batteriets levetid.
– For mange handler skepsisen om at elbilen oppleves som dyr i forhold til nytte, selv om de økonomisk sett kunne kjøpt en, forklarer hun.
De nyeste elbilene tiltrekker seg kjøpesterke husholdninger
Høyinntektsgrupper ender ofte opp med å kjøpe nye elbiler, da de har råd til de nyeste modellene med lengre rekkevidde og bedre utstyr.
– Selv om elbiler er rimeligere i drift, har de fortsatt høyere innkjøpspris enn mange fossilbiler. Dette gjør at de som har økonomisk handlingsrom lettere velger de nyeste modellene, sier Bøyum.
Referanser
- Live Bøyum 2025: Consumer preferences for battery electric vehicles: Comparing Norwegian consumer groups (sciencedirect.com)
- Elbilstatistikk: elbil.no