Utvikle skolen med hjelp utenfra: Hva skal til for å lykkes?

ungdomsskolelærer holder undervisning i klasserommet.

Relatert forskning

Lærer i klasserom med mang elever som rekker opp hånda
Dette må fremtidens lærere kunne

Godt faglig innhold på lærerutdanningen er ikke nok for å utdanne profesjonelle lærere.

Bilde av kvinnelig student med nettbrett i forgrunnen og med andre studenter og en lærer i bakgrunnen
Mangler kompetanse om universell utforming av digitale læremidler

Lærere i høyere utdanning er positive til universell utforming av IKT, men mangler kompetanse, får for lite støtte og opplever at det ikke er prioritert.

elever i skolegård
Gir mer juss en mer rettferdig skole?

Kan Norge lære noe av Sveriges erfaringer med rettsliggjøring i skolen? Ja, mener forsker som advarer mot naiv tro på rettslige løsninger på sosiale problem

Skoler arbeider kontinuerlig med å forbedre praksis og styrke elevenes læring. I dette utviklingsarbeidet kan de ta i bruk såkalte eksterne kunnskapsressurser – det vil si ferdigutviklede faglige opplegg, verktøy og anbefalinger fra aktører utenfor skolen, som Utdanningsdirektoratet, universiteter, høyskoler eller kommersielle leverandører. Eksempler er kompetansepakker, kartleggingsresultater, veiledere, webinarer og kurs.

Men hva skal egentlig til for at slike ressurser faktisk bidrar til utvikling i skolen? Det er temaet for Guro Kirkeruds doktoravhandling «Skolers bruk av eksterne kunnskapsressurser – utvikling eller innvikling?» levert ved Senter for profesjonsforskning (SPS) ved OsloMet.

Fører ikke alltid til endret praksis

– Tilgangen på eksterne kunnskapsressurser har økt kolossalt, sier Kirkerud.

Hun fortsetter:

– Mange aktører tilbyr faglige opplegg rettet mot lærere og skoleledere, med mål om å forbedre praksis. Men selv om oppleggene i seg selv kan være gode, må de tas i bruk på en måte som faktisk gir mening i skolens hverdag. 

– Det er hvordan skoler kan lykkes med dette utviklingsarbeidet jeg har undersøkt i doktorgraden min. Mange slike prosesser fører ikke til endret praksis.

I avhandlingen analyserer hun hva lærere og skoleledere faktisk gjør når de arbeider med eksterne kunnskapsressurser i lokalt utviklingsarbeid.

Portrettbilde av forskeren, Guro Kirkerud.

Rektor og tidligere stipendiat, Guro Kirkerud. Foto: Tuva Kleven

Kan føre til frustrasjon og motstand

Gjennom observasjon og intervjuer med lærere og skoleledere ved fire grunnskoler undersøkte Kirkerud hvordan eksterne kunnskapsressurser bringes inn i skolen, hva slags kunnskap de eksterne aktørene bidrar med, og hvordan denne kunnskapen blir tolket, forstått og tatt i bruk.

– Mange steder fører dette til stor frustrasjon, dårlig stemning og motstand mot opplegget. Det oppleves at det er stor avstand mellom det som presenteres og den virkeligheten skolene står i. Kunnskapen oppleves ikke alltid som relevant, og det kan føre til frustrasjon. Derfor er det en risiko for at utviklingsarbeid fører til innvikling snarere enn utvikling, forteller Kirkerud.

Forankre behov hos lærerne

Hvordan bør skolene jobbe for å sikre faktisk utvikling?

– Lærere og skoleledere må sammen ta eierskap til prosessen, og opplegget må tilpasses hverdagen de står i. Det innebærer å identifisere skolens utfordringer og skape en felles forståelse av hva man forsøker å forbedre, sier Kirkerud.

Hun legger til:

– Rektor må sørge for at utviklingsarbeidet er forankret i lærerstaben, slik at det blir noe man gjør sammen. Det er også viktig at både den forskningsbaserte kunnskapen og den erfaringsbaserte kunnskapen lærerne sitter med, blir anerkjent. Dette må kobles og gjøres relevant for å få til reell utvikling. 

Offentlig sektor-ph.d.

Kirkerud var rektor på en ungdomsskole i 20 år før hun begynte på doktorgradsløpet. Da ble hun den første som ble tatt opp ved Senter for Profesjonsforskning som såkalt «offentlig sektor-ph.d.», en ordning finansiert av Norges Forskningsråd.

Gjennom denne ordningen kan ansatte i offentlig sektor ta en doktorgrad med utgangspunkt i problemstillinger fra egen arbeidsplass. Målet er å utvikle kunnskap og kompetanse som er relevant og nyttig for virksomheten. I Kirkeruds tilfelle: å fremskaffe kunnskap som er verdifull for skoleeier, altså kommunen.

– Jeg hadde ikke tenkt å ta en doktorgrad før jeg leste om denne ordningen, forteller hun.

Har doktorgradsarbeidet vært nyttig i jobben som skolefaglig rådgiver?

 – Ja, det har faktisk endret litt på hvordan vi arbeider, både i kommunen og i regionen. Jeg bruker det i veiledning av skoleledere, og har blitt kjent med mye relevant forskning for norsk skole, forskning som altfor få kjenner til. Det er dessverre et stort gap mellom forskningsmiljøene og de som jobber i skolen.

Publisert: 27.05.2025
Sist oppdatert: 28.05.2025
Tekst: Eilev Hegstad
Foto: NTB/Gorm Kallestad