Kort om
Utdannet førskolelærer fra Barnevernsakademiet i Oslo, 17 års praksis fra barnehage. Disputerte i 2007 med doktorgradsavhandlingen "Vennskap mellom små barn i barnehagen".
Forskningsinteresser: Vennskap, lek, profesjonshistorie.
Fagområder
Emner
Vennskap Barns lek Barnehagelærernes historie
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Levende Kulturarv
I prosjektet Levende Kulturarv er vi særlig opptatt av hvordan musikk, i form av tradisjonelle og nye sanger, kan bidra til bevaring og fornying av immateriell kulturarv i barnehagen og i barnehagelærerutdanningen.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Greve, Anne; Okamoto-Omi, Yoriko
(2023).
Mimamori childcare in Japanese and Norwegian early childhood education.
Journal of Early Childhood Research.
https://doi.org/10.1177/1476718X221149375
Kristensen, Knut Olav; Bergvik, Eilen Sunniva; Greve, Anne (2023). Sammen i lek. ISBN: 978-82-450-2698-6. 245 s. Fagbokforlaget.
Greve, Anne; Bergvik, Eilen Sunniva; Kristensen, Knut Olav (2023). Sammen i lek. ISBN: 978-82-450-2698-6. 244 s. Fagbokforlaget.
Bjorbækmo, Wenche; Greve, Anne; Asbjørnslett, Mona
(2022).
“This is Not Me” – A Critical Discussion About Methodological Issues Concerning Agency and Participatory Sense-Making in Qualitative Research with Children.
International Journal of Qualitative Methods (IJQM).
Vol. 21.
https://doi.org/10.1177/16094069221118990
Garnier, Pascale; Greve, Anne; Ulvik, Oddbjørg Skjær; Chantseva, Victoria; Rayna, Sylvie; Fallang, Bjørg; Gulbrandsen, Liv Mette; Øien, Ingvil
(2020).
Body practices: negotiations of ‘risk’ in Norwegian and French preschools.
International Journal of Early Years Education.
https://doi.org/10.1080/09669760.2020.1848530
Greve, Anne
(2020).
Friendship and peer cultures.
Menter, Ian; Tatto, Maria Teresa.; Hognestad, Karin (Red.).
Bloomsbury Education and Childhood Studies.
Bloomsbury Academic.
https://doi.org/10.5040/9781350996496.0005
Greve, Anne; Jansen, Turid Thorsby (2019). Eva Balke - en veiviser for profesjonens verdier. Grindheim, Liv Torunn; Aaserud, Geir (Red.). Barnehagelæreren - en verdibygger. s. 42-56. Fagbokforlaget.
Greve, Anne; Garnier, Pascale; Ulvik, Oddbjørg Skjær; Øien, Ingvil; Chantseva, Victoria; Fallang, Bjørg; Gulbrandsen, Liv Mette; Rayna, Sylvie
(2019).
Food practices and risk constructions in Norwegian and French kindergartens.
European Early Childhood Education Research Journal.
Vol. 27.
https://doi.org/10.1080/1350293X.2019.1634236
Greve, Anne (2018). Rammer for medvirkning i norske og franske barnehager. Et utenfrablikk på den norske rammeplanen. Wolf, Kristin Rognerud Danielsen; Svenning, Sverre Bjørn (Red.). Perspektiver på barns medvirkning i barnehagen. s. 73-89. Universitetsforlaget.
Greve, Anne; Kristensen, Knut Olav (2018). Når det fiktive stedet møter det fysiske rommet - rommets betydning for dramatisk lek. Seim, Sissel; Sæter, Oddrun Kristine (Red.). Barn og unge. By, sted og sosiomaterialitet.. s. 161-176. Cappelen Damm Akademisk.