Norwegian version
Anne Greve

Anne Greve

Field of study

Friendship   Children's play   Teachers' history

Research projects

Ongoing research projects

  • Vibrant Connections

    In the project Vibrant Connections, we are particularly involved with how music, both traditional and new songs, can contribute to the preservation and renewal of immaterial cultural heritage in kindergartens and in kindergarten teacher training programmes.

Scientific publications

Greve, Anne ; Skundberg, Øystein ; Østrem, Solveig (2024). Smittevern og biopolitikk i barnehagens hverdagsliv. Barn – forskning om barn og barndom i Norden.
https://doi.org/10.23865/barn.v42.5600

Greve, Anne ; Okamoto-Omi, Yoriko (2023). Mimamori childcare in Japanese and Norwegian early childhood education. Journal of Early Childhood Research.
https://doi.org/10.1177/1476718X221149375

Greve, Anne (2023). Veien til opprettelsen av hovedfag i barnehagepedagogikk - en kamp om å bli tatt på alvor. Pettersvold, Mari; Rothuizen, Jan Jaap; Østrem, Solveig (Ed.). Akademisk kunnskap og pedagogisk faglighet i barnehagen. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.55

Kristensen, Knut Olav ; Bergvik, Eilen Sunniva ; Greve, Anne (2023). Sammen i lek. ISBN: 9788245026986. 245 p. Fagbokforlaget.

Bjorbækmo, Wenche; Greve, Anne ; Asbjørnslett, Mona (2022). “This is Not Me” – A Critical Discussion About Methodological Issues Concerning Agency and Participatory Sense-Making in Qualitative Research with Children. International Journal of Qualitative Methods (IJQM). Vol. 21.
https://doi.org/10.1177/16094069221118990

Greve, Anne (2020). Friendship and peer cultures. Menter, Ian; Tatto, Maria Teresa.; Hognestad, Karin (Ed.). Bloomsbury Education and Childhood Studies. Bloomsbury Academic.
https://doi.org/10.5040/9781350996496.0005

Garnier, Pascale; Greve, Anne ; Ulvik, Oddbjørg Skjær ; Chantseva, Victoria; Rayna, Sylvie; Fallang, Bjørg; Gulbrandsen, Liv Mette ; Øien, Ingvil (2020). Body practices: negotiations of ‘risk’ in Norwegian and French preschools. International Journal of Early Years Education.
https://doi.org/10.1080/09669760.2020.1848530

Greve, Anne ; Garnier, Pascale; Ulvik, Oddbjørg Skjær ; Øien, Ingvil; Chantseva, Victoria; Fallang, Bjørg; Gulbrandsen, Liv Mette ; Rayna, Sylvie (2019). Food practices and risk constructions in Norwegian and French kindergartens. European Early Childhood Education Research Journal. Vol. 27.
https://doi.org/10.1080/1350293X.2019.1634236

Greve, Anne ; Jansen, Turid Thorsby (2019). Eva Balke - en veiviser for profesjonens verdier. Grindheim, Liv Torunn; Aaserud, Geir (Ed.). Barnehagelæreren - en verdibygger. p. 42-56. Fagbokforlaget.

Wolf, Kristin Danielsen ; Greve, Anne (2018). Barnehagepedagogikk og profesjon under press. Lafton, Tove; Otterstad, Ann Merete (Ed.). Barnehagepedagogiske linjeskift. p. 49-63. Fagbokforlaget.





These publications are obtained from Norwegian Research Information Repository. The list may be incomplete.

Textbooks

Greve, Anne (2021). Vennskap mellom barn i barnehagen. ISBN: 9788273912176. 189 p. Pedagogisk Forum - Forlaget.

Greve, Anne ; Solheim, Morten; Jansen, Turid Thorsby (2013). Kritisk og begeistret. Barnehagelærernes fagpolitiske historie. ISBN: 9788245012989. 169 p. Fagbokforlaget.

Greve, Anne (2009). Vennskap mellom små barn i barnehagen. ISBN: 9788273911520. 176 p. Pedagogisk Forum.



These publications are obtained from Norwegian Research Information Repository. The list may be incomplete.

Research reports

Greve, Anne ; Helleve, Mette Birgitte (2023). Lærerstudenters emosjonelle erfaringer som pedagogisk fenomen. ISBN: 9788283645118. OsloMet - storbyuniversitetet.

Greve, Anne (2007). Vennskap mellom små barn i barnehagen. 366 p. Unipub forlag.

Greve, Anne (2007). Vennskap mellom små barn i barnehagen. 366 p. Høgskolen i Oslo og Akershus.



These publications are obtained from Norwegian Research Information Repository. The list may be incomplete.

Dissemination

Greve, Anne ; Aaserud, Geir ; Sæbbe, Per Einar (2025). Kvinners kamp for et godt barnehagetilbud. Barn og unge på tvers. Childlife - Barneliv og profesjonsutøvelse.

Greve, Anne (2025). Gammelt nytt, økonomer, så velkommen etter. Dagens næringsliv.

Greve, Anne (2025). Dette har barnehageloven betydd.
https://doi.org/https://www.utdanningsnytt.no/barn

Greve, Anne (2025). Nå er også livet blitt noe barn skal mestre Nå er også livet blitt noe barn skal mestre.

Greve, Anne (2025). Alarmerende at barneombudet ser bort fra barns rett til personvern. Altinget.no.

Greve, Anne (2025). En barnehagepioner som satte spor. Seminar til minne om Unni Bleken (1929-2023).

Greve, Anne (2025). Et skrikende behov for kunnskap om barn - til hvilken pris?. Altinget.no.
https://www.altinget.no/artikkel/et-skrikende-beho

Greve, Anne (2025). Likhet, ulikhet og pedagogikk. Equality, inequality and pedagogy. The future of bildung in the Nordics. Nordic bildung network.

Aaserud, Geir ; Greve, Anne (2025). Barnehagelæreren som tusenkunstner. Wolf, Kristin Danielsen; Thoresen, Ingeborg Tveter (Ed.). Barnehagens fundament og mandat. Cappelen Damm Akademisk.

Sæbbe, Per Einar; Greve, Anne ; Aaserud, Geir (2025). Kvinners kamp for et godt barnehagetilbud. Perspektiv på skandinaviska utbildningssystem. 9TH NORDIC EDUCATIONAL HISTORY CONFERENCE . Universitetet i Stockholm, avdeling for lærerutdanning.





These publications are obtained from Norwegian Research Information Repository. The list may be incomplete.