Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Grammatikkdidaktikk i morsmålsfaget (GRADIMO)
GRADIMO – Grammatikkdidaktikk i morsmålsfaget er et nordisk nettverk med forskere fra lærerutdanningen og lærere fra hele utdanningsløpet. Medlemmene i nettverket bidrar til bedre kunnskap om hvordan grammatikken formidles til elever og studenter, og om hvordan dette kan gjøres på best mulig måte.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Marti, Kristin Torjesen
;
Øgreid, Anne Kristine
(2024).
Elevtekster som empirisk materiale i studenters analyser. En kartlegging av norskfaglige og norskdidaktiske masteroppgaver fra 2006 til 2022.
Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis.
https://doi.org/10.23865/up.v18.5239
Ommundsen, Åse Marie
;
Stavem, Gro Marie
;
Øgreid, Anne Kristine
(2023).
The Role of the Child in a War Zone: 10-year-old Students' Responses to a Cognitively Challenging Picturebook on War - An Interview Study.
12 s.
Bookbird: A Journal of International Children's Literature.
Vol. 61.
https://doi.org/10.1353/bkb.2023.a903435
Ommundsen, Åse Marie
;
Stavem, Gro Marie
;
Øgreid, Anne Kristine
(2023).
Når kaniner blir redde: å utvikle emosjonell og kritisk literacy gjennom felles lesing av en utfordrende bildebok.
12 s.
Barnelitterært forskningstidsskrift.
Vol. 14.
https://doi.org/10.18261/blft.14.1.4
Gedde-Dahl, Trine
;
Stavem, Gro Marie
;
Øgreid, Anne Kristine
(2022).
Kritisk skriving på barnetrinnet.
Acta Didactica Norden (ADNO).
Vol. 16.
https://doi.org/10.5617/adno.9003
Bjørkvold, Tuva
;
Øgreid, Anne Kristine
;
Svanes, Ingvill Krogstad
(2022).
Hvordan skriver barnetrinnselever om og fra hjemmeskolen sin?.
Nordic Journal of Literacy Research.
https://doi.org/10.23865/njlr.v8.3108
Øgreid, Anne Kristine (2021). Elevtekster som empirisk materiale i kvalitative studier. Andersson-Bakken, Emilia; Dalland, Cecilie Pedersen (Red.). Metoder i klasseromsforskning Forskningsdesign, datainnsamling og analyse. s. 327-353. Universitetsforlaget.
Øgreid, Anne Kristine (2021). Intervensjonsbegrepet i fire kvalitative forskningsdesign. Andersson-Bakken, Emilia; Dalland, Cecilie Pedersen (Red.). Metoder i klasseromsforskning Forskningsdesign, datainnsamling og analyse. s. 209-238. Universitetsforlaget.
Haaland, Gunnar
;
Karlsson, Eivind
;
Øgreid, Anne Kristine
;
Ommundsen, Åse Marie
(2021).
Exploring a Challenging Picturebook Gospel in the Classroom.
Ommundsen, Åse Marie; Haaland, Gunnar; Kümmerling-Meibauer, Bettina (Red.).
Exploring Challenging Picturebooks in Education: International Perspectives on Language and Literature Learning. s. 203-228.
Routledge.
https://www.routledge.com/Exploring-Challenging-Pi
Svanes, Ingvill Krogstad
;
Øgreid, Anne Kristine
(2020).
«Jeg vet ikke hva jeg skal skrive om!» - Læreres stillasbygging i oppstarten av skrivesituasjoner på barnetrinnet.
Acta Didactica Norden (ADNO).
Vol. 14.
https://doi.org/10.5617/adno.7758
Øgreid, Anne Kristine (2017). Bruk av modelltekster i arbeidet med skriftlig argumentasjon. En studie av åttendeklasselevers skriving i RLE-faget. Garmann, Nina Gram; Ommundsen, Åse Marie (Red.). Danne og utdanne. Litteratur, språk og samtale. s. 199-226. Novus Forlag.