Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Norskdidaktikk Skriving i skolen Forskning som metode
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
I partnerskap for styrket profesjonskompetanse og praksisrelevant lærerutdanning «iPAR»
iPAR er et samarbeidsprosjekt mellom Grunnskole- og faglærerutdanningen på OsloMet og sentrale aktører i regionens grunnskolesektor
-
Klasserommets praksisformer 20 år etter
Prosjektets undersøker seksåringers klasseromsaktiviteter og endringene fra Reform 97 til Fagfornyelsen.
-
Kritisk tenkning i barneskolen (KriT)
KriT er et flerfaglig prosjekt som eies av Utdanningsetaten (Oslo Kommune) med prosjektledelse på OsloMet. Prosjektet har som mål å utvikle en didaktikk for kritisk tenkning i barneskolen med utgangspunkt i barnelitteratur og nyheter.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Svanes, Ingvill Krogstad; Andersson-Bakken, Emilia; Bjørkvold, Tuva
(2022).
Hjemmeskole på barnetrinnet under covid-19- pandemien. Norske elevers og læreres beskrivelser av et endret praksisfellesskap.
Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis
.
Vol. 16.
https://utdanningogpraksis.no/index.php/up/article...
Bjørkvold, Tuva; Øgreid, Anne Kristine; Svanes, Ingvill Krogstad (2022). Hvordan skriver barnetrinnselever om og fra hjemmeskolen sin?. Nordic Journal of Literacy Research .
Andersson-Bakken, Emilia; Svanes, Ingvill Krogstad; Bjørkvold, Tuva
(2021).
Hvordan kan vi forstå lærerrollen når skolen foregår hjemme?.
Studier i Pædagogisk Filosofi
.
Vol. 10.
https://tidsskrift.dk/spf/article/view/122635
Bjørkvold, Tuva; Håøy, Annbjørg; Ånestad, Gerd (2021). Universitetsfaget begynneropplæring slik videreutdanningsstudenter framstiller det. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis . Vol. 15.
Bjørkvold, Tuva (2021). Videostimulert intervju. Andersson-Bakken, Emilia; Dalland, Cecilie Pedersen (Red.). Metoder i klasseromsforskning Forskningsdesign, datainnsamling og analyse. Kapittel 5. s. 105-124. Universitetsforlaget.
Bjørkvold, Tuva; Svanes, Ingvill Krogstad (2021). Writing practices on tablets with speech synthesis in grade 1 and 2. 17 s. International Journal of Educational Research . Vol. 107.
Bjørkvold, Tuva; Ryen, Erik (2021). Exploring the perceived learning of ‘students as researchers’ through two theoretical lenses. Journal of Curriculum Studies . Vol. 53.
Bjørkvold, Tuva (2020). Arbeidstekster i utforskende arbeidsmetoder. Nordic Studies in Science Education . Vol. 16.
Bjørkvold, Tuva (2020). Lærerens rolle når elever skriver faglig. Norsk pedagogisk tidsskrift . Vol. 104.
Bjørkvold, Tuva; Blikstad-Balas, Marte
(2018).
Students as researchers: What and why seventh-grade students choose to write when investigating their own research question.
Science Education
.
Vol. 102.
http://hdl.handle.net/10852/62226