English version
Beate Goldschmidt-Gjerløw

Beate Goldschmidt-Gjerløw

Kort om

Jeg er statsviter med doktorgrad i samfunnsfagdidaktikk. Jeg har jobbet som lærer i videregående i mange år og undervist i sosiologi og sosialantropologi, politikk og menneskerettigheter, samfunnskunnskap og språkfag. Jeg elsker å undervise både i skolen og i barnehagelærer- og lærerutdanningen! 

Mine forskningsinteresser er:

Aktuell med boken Nordic Perspectives on Human Rights Education: Theory and Practice for Social Justice

Undervisning høsten 2025:

BLA 3200-1 Samfunn, religion, livssyn og etikk

BLH2200 Samfunn, religion, livssyn og etikk

BASM 6000 Barnehage- og skolemiljø og ledelse

BLH3140 Barn med behov for særskilt omsorg og oppfølging

Vitenskapelige publikasjoner

Goldschmidt-Gjerløw, Beate ; Torstensen, Ragnhild Lindahl; Frøvik, Jeanette Kalmar (2025). Pornography and human rights education. Human Rights Education Review (HRER). Vol. 8.
https://doi.org/10.1080/25355406.2025.2452122

Goldschmidt-Gjerløw, Beate (2024). Students´perceptions of learning about gender-based and sexual harassment: A struggle for recognition. Osler, Audrey; Goldschmidt-Gjerløw, Beate (Red.). Nordic Perspectives on Human Rights Education: Research and Practice for Social Justice. s. 142-155. Routledge.

Goldschmidt-Gjerløw, Beate ; Osler, Audrey (2024). Framing human rights education in the Nordic region. Osler, Audrey; Goldschmidt-Gjerløw, Beate (Red.). Nordic Perspectives on Human Rights Education: Research and Practice for Social Justice. s. 3-15. Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781003340676-2

Osler, Audrey; Goldschmidt-Gjerløw, Beate (2024). Nordic Perspectives on Human Rights Education: Research and Practice for Social Justice. ISBN: 9781032375366. 282 s. Routledge.
https://www.routledge.com/Nordic-Perspectives-on-H

Siljan, Henriette Hogga; Magnusson, Camilla Gudmundsdatter; Goldschmidt-Gjerløw, Beate (2024). Livsmestring i norskfaget: Hvordan forstår og tilrettelegger norsklærere for livsmestringsarbeid i klasserommet?. Nordic Journal of Literacy Research.
https://doi.org/10.23865/njlr.v10.5509

Sætra, Emil; Goldschmidt-Gjerløw, Beate (2023). Følelsenes rolle i samtaler om kontroversielle og sensitive temaer. Olsen, Mirjam Harkestad; Arneberg, Per (Red.). Samtaler i skolen. s. 57-78. Cappelen Damm Akademisk.

Gjerløw, Beate Goldschmidt- ; Eriksen, Kristin Gregers; Jore, Mari Kristine (2022). Undervisning som balansekunst. Gjerløw, Beate Goldschmidt-; Eriksen, Kristin Gregers; Jore, Mari Kristine (Red.). Kontroversielle, emosjonelle og sensitive tema i skolen.. s. 13-32. Universitetsforlaget.

Gjerløw, Beate Goldschmidt- (2022). Når kjønn og seksualitet utfordres i undervisning. Gjerløw, Beate Goldschmidt-; Eriksen, Kristin Gregers; Jore, Mari Kristine (Red.). Kontroversielle, emosjonelle og sensitive tema i skolen.. s. 169-188. Universitetsforlaget.

Gjerløw, Beate Goldschmidt- (2022). #MeToo rammer også barn og ungdommer. Gjerløw, Beate Goldschmidt-; Eriksen, Kristin Gregers; Jore, Mari Kristine (Red.). Kontroversielle, emosjonelle og sensitive tema i skolen.. s. 89-110. Universitetsforlaget.

Gjerløw, Beate Goldschmidt- ; Eriksen, Kristin Gregers; Jore, Mari Kristine (2022). Kontroversielle, emosjonelle og sensitive tema i skolen. ISBN: 9788215049212. 216 s. Universitetsforlaget.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Brevik, Lisbeth M.; Gudmundsdottir, Greta Björk; Barreng, Rebecca Linnéa Söderström; Dodou, Katherina; Doetjes, Gerke (Gerard); Evertsen, Ingrid; Goldschmidt-Gjerløw, Beate ; Hartvigsen, Kirsten Marie; Hatlevik, Ove Edvard ; Isaksen, Anja Ramfjord; Magnusson, Camilla Gudmundsdatter; Mathé, Nora Elise Hesby; Siljan, Henriette Hogga; Stovner, Roar Bakken ; Suhr, Mai Lill (2023). Å mestre livet i 8. klasse. Perspektiver på livsmestring i klasserommet i sju fag. Rapport 2 fra forsknings- og evalueringsprosjektet EDUCATE ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo. ISBN: 9788269249842. 137 s. Universitetet i Oslo.
https://www.uv.uio.no/ils/forskning/prosjekter/edu

Goldschmidt-Gjerløw, Beate ; Trysnes, Irene; Repstad, Pål Steinar (2023). Sexual violence and children's rights : A mixed methods study of teachers' and students' perceptions of teaching practice in social science education. ISBN: 9788284271170. 244 s. Universitetet i Agder.
https://hdl.handle.net/11250/3062409



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Trysnes, Irene; Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel; Goldschmidt-Gjerløw, Beate ; Klostergaard, Claudia; Kjølsø, Ida Johansen (2024). Når studiestart begynner med et rødt flagg.

Goldschmidt-Gjerløw, Beate ; Lomsdalen, Christian (2023). LL-506: Christian Lomsdalen om kjønn, fritak og religion.
https://lektorlomsdalen.no/2023/06/ll-506-christia

Frøvik, Jeanette; Torstensen, Ragnhild; Gjerløw, Beate Goldschmidt- (2022). Pornografi og kritisk tenkning. Bedre Skole.

Trysnes, Irene; Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel; Vasstrøm, Mikaela; Skarpenes, Ove; Goldschmidt-Gjerløw, Beate ; Tømte, Cathrine Edelhard; Jore, Mari Kristine (2021). Kroken på døra for den allmenndannende enhetsskolen?.

Goldschmidt-Gjerløw, Beate ; Draugedalen, Kjersti (2021). Hvor er anerkjennelsen av elevers menneskeverd og rettigheter i skolen? Et tema for lærer- og rektorutdanning.

Goldschmidt-Gjerløw, Beate ; Trysnes, Irene (2021). Verbal seksuell trakassering som en pedagogisk mulighet. Bedre Skole. Vol. 2.

Trysnes, Irene; Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel; Skarpenes, Ove; Vasstrøm, Mikaela Lise Modalen; Goldschmidt-Gjerløw, Beate ; Jore, Mari Kristine; Tømte, Cathrine Edelhard (2021). Kroken på døra for den allmenndannende enhetsskolen?.

Jore, Mari Kristine; Gjerløw, Beate Goldschmidt- (2021). Kontroversielle, emosjonelle og sensitive tema i skolen. Fagseminar for forskergruppe. Forskergruppe for Samfunnsfagdidaktikk og utdanningsforskning.

Trysnes, Irene; Goldschmidt-Gjerløw, Beate (2021). Tackling sexual harassment at school using a human rights framework. Webinar. World Education Research Association (WERA) and IRN.

Trysnes, Irene; Goldschmidt-Gjerløw, Beate (2020). #MeToo in school: Teachers’ and young learners’ lived experience of verbal sexual harassment as a pedagogical opportunity. Nasjonal konferanse i samfunnsfagdidaktikk. Nasjonalt nettverk for samfunnsfaga.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.