English version
Eli Anne Eiesland

Eli Anne Eiesland

Forskningsgrupper

Vitenskapelige publikasjoner

Walldén, Robert; Eiesland, Eli Anne ; Laake, Signe (2025). Supporting adult L2 learners’ contextualized grammar knowledge and presentation skills when working with tasks related to work placements. L1-Educational Studies in Language and Literature. Vol. 25.
https://doi.org/10.21248/l1esll.2025.25.1.830

Laake, Signe ; Eiesland, Eli Anne ; Vindenes, Urd (2024). «I Norge har vi valgt å fornorske disse ordene»: språkhistorie og språkendring i lærebøker for ungdomstrinnet. Stykket, Evy Beate; Budal, Ingvil Brugger; Thorvaldsen, Bernt Ø; Vindenes, Urd (Red.). Språkhistoriske muligheter i skole og utdanning. s. 58-78. Cappelen Damm Akademisk.

Vindenes, Urd; Eiesland, Eli Anne (2024). Oppdagelsesreiser i grammatikken: utforskende tilnærminger til språket som system. Norsklæreren.
https://static1.squarespace.com/static/5d00b418d9c

Vindenes, Urd; Eiesland, Eli Anne ; Laake, Signe (2024). Lexical change is the only constant: Language change in Norwegian lower secondary school textbooks. Pedagogical Linguistics.
https://doi.org/10.1075/pl.24003.vin

Fløgstad, Guro Nore; Eiesland, Eli Anne (2023). The implementation of linguistics in Norwegian curricula and teacher education programmes. Corr, Alice (Red.). Theoretical linguistics in the pre-university classroom. Oxford University Press.

Eiesland, Eli Anne ; Laake, Signe (2023). Fra ordklassestafett til språkforskere: Norsklæreres refleksjoner om grammatikkundervisning. ELLA – Education, Literature, Language – Utdanning, litteratur, språk.
https://doi.org/10.58215/ella.1

Fløgstad, Guro Nore; Eiesland, Eli Anne (2019). Gender shift in a Norwegian diminutive construction. Nordic Journal of Linguistics. Vol. 42.
https://doi.org/10.1017/S0332586519000040

Eiesland, Eli Anne ; Lind, Marianne (2017). Hva er en grevlingby? En undersøkelse av hvordan nylagde sammensetninger fortolkes av personer med og uten afasi. Norsk tidsskrift for logopedi. Vol. 63.
https://hdl.handle.net/10852/58893

Kristoffersen, Kristian Emil; Bleses, Dorthe; Wehberg, Sonja; Jørgensen, Rune Nørgaard; Eiesland, Eli Anne ; Henriksen, Laila Yvonne; Simonsen, Hanne Gram (2013). The use of the Internet in collecting CDI data - an example from Norway. Journal of Child Language. Vol. 40.
https://doi.org/10.1017/S0305000912000153

Kristoffersen, Kristian Emil; Simonsen, Hanne Gram; Eiesland, Eli Anne ; Henriksen, Laila Yvonne (2012). Utvikling og variasjon i kommunikative ferdigheter hos barn som lærer norsk – en CDI-basert studie. Norsk tidsskrift for logopedi. Vol. 58.
https://hdl.handle.net/10852/26293





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Furevikstrand, Tor Egil; Stjernholm, Katrine; Eiesland, Eli Anne ; Tørset, Espen; Husby, Gunnar; Haraldsen, Mette; Furumo, Marianne; Kaldahl, Anne-Grete; Dahl, John Magnus (2022). Norsk for påbygging. ISBN: 9788203410697. 464 s. Aschehoug & Co.

Eiesland, Eli Anne ; Vindenes, Urd (2022). Utforskende arbeid med grammatikk i skolen. ISBN: 9788215050553. 167 s. Universitetsforlaget.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Eiesland, Eli Anne (2016). The Semantics of Norwegian Noun-Noun Compounds. A corpus-based study. 265 s. Nauka.
https://drive.google.com/open?id=14EnQG_1RF3_7PAxz



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Eiesland, Eli Anne (2025). Engelsk sjuke?. Engelsk sjuke? Om ungdommen og språket. Bærum Mållag.

Vindenes, Urd; Eiesland, Eli Anne (2024). Språket avslører roboten. Klassekampen.

Eiesland, Eli Anne ; Walldén, Robert; Laake, Signe (2024). Språkpraktik och språkfokuserade samtal i svenska för invandrare (sfi). Möjligheter till kontextuell grammatikundervisning. Fakultetskonferansen LUI-LS. LUI-OsloMet.

Laake, Signe ; Eiesland, Eli Anne (2024). Setningsanalyse på mellomtrinnet. Fakultetskonferansen LUI-LS. LUI-OsloMet.

Vindenes, Urd; Eiesland, Eli Anne (2024). Utforskende grammatikkundervisning. Grammatikkdidaktikkseminar: Kor er vi, kor skal vi og korleis skal vi komme dit?.

Vindenes, Urd; Eiesland, Eli Anne ; Laake, Signe (2024). Grammatikk og språkhistorie. Grammatikkdidaktikkseminar: Kor er vi, kor skal vi og korleis skal vi komme dit?.

Eiesland, Eli Anne (2024). Utforskende arbeid med grammatikk. Språkdagkonferanse 2024: Utforskning i engelsk- og fremmedspråkundervisningen. Fremmedspråksenteret.

Eiesland, Eli Anne ; Laake, Signe (2024). Hva skjer? Hvem spiser? Setningsanalyse i to lærebøker i norsk for mellomtrinnet. MONS. Universitet i Oslo.

Vindenes, Urd; Eiesland, Eli Anne (2024). På oppdagelsesreise i grammatikken. Profesjonskonferansen 2024: Kunnskapsformer i framtidas skole. Universitetet i Sørøst-Norge.

Fløgstad, Guro Nore; Eiesland, Eli Anne (2024). The core of core. The semantics of an internet phenomenon. International conference on construction grammar 13. Gøteborgs universitet.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.