English version
Jorid Bakken Steigum

Jorid Bakken Steigum

Kort om

Jorid Bakken Steigum er utdannet lektor i drama og teater og jobber primært med praksis på lærerutdanningene ved Institutt for estetiske fag, med særlig ansvar for praktisk-pedagogisk utdanning (PPU). Hun har tidligere jobbet på programfag drama på videregående skole og som tiltaksleder i Rosa kompetanse skole (Foreningen FRI), der hun også har sittet i tiltakets referansegruppe de siste ti årene. Hun har mange års erfaring i arbeid med psykisk helse i skolen som spesialrådgiver i Vestre Viken helseforetak. Der har hun drevet kompetanseheving av lærere, helsearbeidere og studenter i temaer knyttet til psykisk helse og livsmestring i den nye læreplanen.

Steigum har en særlig faglig interesse for mangfolds- og minoritetstemaer, og har utarbeidet undervisningsressurser for Norsk digital læringsarena (ndla.no) knyttet til psykisk helse og minoritetsstress. Hennes forskning omhandler dramalæreren som regikunstner i det pedagogiske rommet (mastergrad fra NTNU) samt psykisk helse i estetiske fag, da særlig knyttet til dramarommet i videregående skole. I 2023 fullførte hun forskningsprosjektet «Dramarommet og psykisk helse» som har resultert i tre vitenskapelige publikasjoner, den siste i en antologi om livsmestring gjennom musikk, kunst og kultur i utdanning (2024).

Administrative arbeidsområder

Praksisadministrasjon

Forskningsgrupper

Publikasjoner og forskningsresultater

Vitenskapelige publikasjoner

Steigum, Jorid Bakken ; Bruun, Ellen Foyn (2024). Større enn meg selv - livslæring i dramarommet med overføringsverdi til andre klasserom. Heide, Anne Lise; Batt-Rawden, Kari Bjerke; Stranden, Marit; Angelo, Elin (Red.). Health and Life Skills Through Music, Arts and Culture in Education. s. 51-70. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.216.ch2

Bruun, Ellen Foyn; Steigum, Jorid Bakken (2023). The Drama Space as Companion - Students' Perspectives on Mental Health in Upper Secondary Drama Education. Nordic Journal of Arts, Culture and Health. Vol. 4.
https://doi.org/10.18261/njach.4.2.3

Bruun, Ellen Foyn; Steigum, Jorid Bakken (2023). Pushe eller puse - perspektiver på dramarommets paradoks. Journal for Research in Arts and Sports Education. Vol. 7.
https://doi.org/10.23865/jased.v7.3853



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Steigum, Jorid Bakken ; Ellinggard, Stine ; Hansen, Petter William (2024). Gi flere unge muligheten til å lære gjennom kunstnerisk, praktisk og skapende arbeid.
https://www.utdanningsnytt.no/dans-og-drama-jorid-

Bruun, Ellen Foyn; Steigum, Jorid Bakken (2022). Dramarommet og psykisk helse: presentasjon av forskningsprosjektet. Presentasjon av forskningsprosjektet. VIP Psykisk helse i skolen, Vestre Viken Helseforetak.

Bruun, Ellen Foyn; Steigum, Jorid Bakken (2022). The open frame - connections between mental health and the drama space in upper secondary school. Nordic Arts & Health Conference. Nordic Arts & Health Research Network.

Jarmann, Sunniva Nysæther; Steigum, Jorid Bakken (2020). Kjønnskreativitet i dramarommet. DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift.
https://doi.org/10.18261/issn.2535-4310-2020-01-11

Bruun, Ellen Foyn; Steigum, Jorid Bakken (2019). Dramafagets rolle i møte med elevers psykiske helse. DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift. Vol. 2.
https://doi.org/10.18261/issn.2535-43-2019-02-15

Bruun, Ellen Foyn; Steigum, Jorid Bakken ; Knudsen, Marianne Nødtvedt; Øien, Camilla Cecilie (2018). Dramafaget og psykisk helse. Dramafaget og psykisk helse. Skoleprogrammet VIP, DP Trøndelag og NTNU/IKM.

Bruun, Ellen Foyn; Steigum, Jorid Bakken (2012). Et sprang i mørket - dramalæreren som regissør. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.