English version
Mikko Laamanen

Mikko Laamanen

Kort om

Mikko Laamanen er forskningsleder og forsker I i Forbruksforskningsinstituttet SIFOs forskningsgruppe Teknologi og bærekraft. Han har PhD fra Hanken Svenska handelshögskolan (Finland) og har hatt akademiske stillinger i Finland, Frankrike, Storbritannia og Tyskland.

Mikkos forskning ligger i skjæringspunktet mellom forbrukssosiologi, organisasjonsforskning og studier av sosiale bevegelser. Han er ekspert på hverdagspolitikken for teknologi, inkludering og sosial endring. Hans nåværende prosjekter undersøker blant annet

Mikkos forskning er publisert i ledende tidsskrifter og antologier innen markedsføring og ledelse, forbrukssosiologi, organisasjonssosiologi, studier av sosiale bevegelser og miljøstudier. Han er redaksjonsmedlem i Consumption and Society og Journal of Macromarketing.

Mikko er koordinator for European Sociological Associations forskningsnettverket Sociology of Consumption (RN05). Han er tilknyttet forsker ved Sustainable Europe Research Institute SERI (Tyskland), Weizenbaum Institute for the Networked Society (Tyskland) og Center for Organizational Research COR ved University of California, Irvine (USA).

Fagområder

Vitenskapsdisipliner

Sosiologi   Bedriftsøkonomi   Sosialantropologi   Statsvitenskap og organisasjonsteori

Emner

Sosiale bevegelser   Organisasjonsteori   Digitalisering   Bærekraft   Praksisteori   Politisk forbruk   Plattformøkonomi

Forskningsgrupper

Vitenskapelige publikasjoner

Campana, Mario; Venkatraman, Rohan; Duffy, Katherine; Laamanen, Mikko ; Micheli, Maria Rita (2025). Conclusion: Studying Drag Marketplace Cultures - Critical Reflections and Future Directions. Laamanen, Mikko; Campana, Mario; Micheli, Maria Rita; Venkatraman, Rohan; Duffy, Katherine (Red.). Drag as Marketplace: Contemporary Cultures, Identities and Business. Bristol University Press.

Laamanen, Mikko ; Micheli, Maria Rita; Campana, Mario; Venkatraman, Rohan; Duffy, Katherine (2025). Introduction: What are Marketplace Cultures of Drag?. Laamanen, Mikko; Campana, Mario; Micheli, Maria Rita; Venkatraman, Rohan; Duffy, Katherine (Red.). Drag as Marketplace: Contemporary Cultures, Identities and Business. Bristol University Press.

Laamanen, Mikko ; Campana, Mario; Micheli, Maria Rita; Venkatraman, Rohan; Duffy, Katherine (2025). Drag as Marketplace: Contemporary Cultures, Identities and Business. ISBN: 978-1529237443. 226 s. Bristol University Press.

Charitsis, Vassilis; Laamanen, Mikko ; Lehtiniemi, Tuukka (2024). Towards Algorithmic Luddism: class politics in data capitalism. Information, Communication & Society.
https://doi.org/10.1080/1369118X.2024.2435996

Wahlen, Stefan; Forno, Francesca; Laamanen, Mikko (2024). Neo-materialist movement organisations' scaling through strategies and consumer collective action: Comparing three European food movement scenes. Jacobsen, Eivind; Strandbakken, Pål; Dulsrud, Arne; Skuland, Silje Elisabeth (Red.). Consumers and Consumption in Comparison (Volume 37). s. 93-113. Emerald Group Publishing Limited.
https://doi.org/10.1108/S0195-631020240000037005

Eckhardt, Giana M.; Atanasova, Aleksandrina; Laamanen, Mikko ; Kittinger-Rosanelli, Christine (2024). Responsible Platforms: Aiming for Social Value Rather than Scale. NIM Marketing Intelligence Review. Vol. 16.
https://doi.org/10.2478/nimmir-2024-0017

Atanasova, Aleksandrina; Eckhardt, Giana M.; Laamanen, Mikko (2024). Platform cooperatives in the sharing economy: How market challengers bring change from the margins. Journal of the Academy of Marketing Science.
https://doi.org/10.1007/s11747-024-01042-9

Laamanen, Mikko ; Mikołajewska-Zając, Karolina (2024). Ecologies of friction in digital platform investment. Information, Communication & Society. Vol. 27.
https://doi.org/10.1080/1369118X.2024.2352631

Charitsis, Vassilis; Laamanen, Mikko (2024). When digital capitalism takes (on) the neighbourhood: Data activism meets place-based collective action. Social Movement Studies. Vol. 23.
https://doi.org/10.1080/14742837.2022.2123314

Laamanen, Mikko ; Forno, Francesca; Wahlen, Stefan (2023). Neo-materialist movement organisations and the matter of scale: Scaling through institutions as prefigurative politics?. Journal of Marketing Management. Vol. 39.
https://doi.org/10.1080/0267257X.2022.2045342





Publikasjonslisten er hentet ut av Cristin. Listen kan være ufullstendig