Kort om
Dag Slettemeås er utdannet Master of Arts fra Johns Hopkins University (Bologna, Italia - Washington D.C., USA) i International Economics and International Affairs med spesialisering i Energy, Environment, Science & Technology. Han har en Cand.mag. i samfunnsvitenskapelige fag fra Universitetet i Oslo (sosiologi, statsvitenskap, sosialøkonomi). Slettemeås har tidligere jobbet i Verdensbanken som konsulent i Energi- og Telekom-avdelingen. Ved SIFO arbeider Slettemeås med forskning i et forbruks-/ samfunnsperspektiv relatert til:
* teknologiinnovasjon og nye digitale medier
* smarttelefon, apper og mobil betaling
* delingsøkonomi og grønn tech
* RFID/NFC, Tingenes Internett og Big Data
* digital deltakelse/kompetanse
* e-markedsføring og e-handel
* teknologi-/mediebruk blant innvandrere.
Slettemeås holder videre på med en phd ved Institutt for medier og kommunikasjon (IMK), Universitetet i Oslo.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
HOMERISK: Risk management strategies when households face collapsing electricity and digital infrastructure
Hushold har blitt svært avhengig av strøm og IKT, men myndighetene ikke har tatt tilstrekkelig hensyn til denne sårbarheten. Lokalbefolkninger utgjør en vesentlig, men undervurdert ressurs i håndteringen av eventuelle krisesituasjoner.
-
RELINK – Forsterking av det svake leddet. Utforsking, intervensjon og samskapte løsninger for å bygge robuste digitale hushold
Relink er et forskningsprosjekt som skal kartlegge digitale sårbarheter i dagens hushold og utvikle verktøy og løsninger som kan gjøre dagens og fremtidens oppkoplede hushold mer robuste mot digitale sårbarheter.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Mainsah, Henry
; Slade, Emma;
Slettemeås, Dag
;
Southerton, Dale Keith
;
Storm-Mathisen, Ardis
(2022).
Methodological innovations and challenges of research on digitally connected homes: an introduction.
4 s.
Digital Creativity.
Vol. 33.
https://doi.org/10.1080/14626268.2022.2138453
Slettemeås, Dag ; Storm-Mathisen, Ardis (2021). Digitalisert forbruk. Jensen, Thor Øivind; Jacobsen, Eivind; Knudsen, Morten W.; Schjelderup, Gerhard Emil (Red.). Forbrukersosiologi. s. 447-474. Fagbokforlaget.
Berg, Lisbet
;
Slettemeås, Dag
; Kjørstad, Ingrid; Rosenberg, Thea Grav
(2020).
Trust and the don't-want-to-complain bias in peer-to-peer platform markets.
International Journal of Consumer Studies.
https://doi.org/10.1111/ijcs.12561
Slettemeås, Dag (2018). Big data og Tingenes internett – om den tilkoblede forbruker og nye markedsføringsrelasjoner. Storm-Mathisen, Ardis; Jacobsen, Eivind; Tangen, Karl-Fredrik; Helle-Valle, Jo (Red.). Markedsføring og forbrukerne – samfunnsvitenskapelige blikk. s. 58-67. Universitetsforlaget.
Slettemeås, Dag ; Storm-Mathisen, Ardis (2018). News consumption among young people in Norway. The relevance of smartphones and social media. Andersson, Yvonne; Dahlquist, Ulf; Ohlsson, Jonas (Red.). Youth and news in a digital media environment – Nordic-Baltic perspectives. s. 115-125. Nordicom. https://nordicom.gu.se/sv/system/tdf/kapitel-pdf/1
Storm-Mathisen, Ardis
;
Slettemeås, Dag
(2016).
Dematerialisering gjennom digitalisering og teknologisk konvergens?.
Vittersø, Gunnar; Borch, Anita; Laitala, Kirsi Maria; Strandbakken, Pål (Red.).
Forbruk og det grønne skiftet. s. 159-184.
Novus Forlag.
https://novus.mamutweb.com/Shop/Product/Vitters%C3
Evjemo, Bente; Akselsen, Sigmund;
Slettemeås, Dag
; Munch-Ellingsen, Arne; Andersen, Anders; Karlsen, Randi
(2015).
“I Expect Smart Services!” User Feedback on NFC Based Services Addressing Everyday Routines.
Giaffreda, Raffaele; Caganova, Dagmar; Li, Yong; Riggio, Roberto; Voisard, Agnes (Red.).
Internet of Things. IoT Infrastructures (Part II). s. 118-124.
Springer.
https://doi.org/10.1007/978-3-319-19743-2_18
Slettemeås, Dag ; Evjemo, Bente; Akselsen, Sigmund (2014). Connecting and communicationg with the near field. How NFC Services for Smartphones May Benefit Consumers/Citizens Through Social Media Integration and Augmentation. Kommers, Piet A. M.; Isaías, Pedro; Issa, Tomayess (Red.). Perspectives on Social Media. A yearbook. s. 141-147. Routledge.
Slettemeås, Dag
(2014).
Consuming familiarity and alterity in domestic space: Transnational television practices among migrants in Norway.
Nordicom Review.
Vol. 35.
https://doi.org/10.2478/nor-2014-0004
Slettemeås, Dag
(2013).
The Dynamics of Localizing Home in Foreign Territories.
Observatorio (OBS*).
http://obs.obercom.pt/index.php/obs/article/view/6