Kort om
Helene Fiane Teigen er stipendiat i gruppen Teknologi og Bærekraft på SIFO hvor hun jobber med digital hverdag. Hun har utdanning innen medievitenskap fra Universitetet i Oslo og University of Glasgow. PhD-prosjektet handler om digitale sårbarheter knyttet til smarte og Internet of Things-produkter i hjemmet og er en del av NFR-prosjektet RELINK. I tillegg har hun hatt flere forskningsoppdrag knyttet til barn og unges digitale liv på sosiale medier, og forskningsinteresser inkluderer digitalisering, personvern, kjønn, forbrukerkompetanse, digital markedsføring og sosiale medier.
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Digitale sårbarheter i hjemmet: En feltstudie av hverdag og risiko med internettilkoblede enheter i norske husholdninger
Dette doktorgradsprosjektet handler om å undersøke hvordan internettilkoblede produkter i hjemmet, som for eksempel smarte assistenter, smarte lys, smarte dørlåser og robotstøvsugere, er integrert i hverdagen til norske husholdninger.
-
Food2Gather: Exploring foodscapes as public places for integration
Det europeiske prosjektet Food2Gather undersøker hvilken rolle mat spiller i å skape det offentlige rom.
-
Kjønn, kroppspress, og reklame: Barn og unges hverdagsliv på sosiale medier
Prosjektet ønsker å få bedre innsikt i barn og unges digitale hverdag som forbrukere, spesielt knyttet til kjønn, kropp og skjønnhet i skreddersydd reklame på sosiale medier.
-
RELINK – Forsterking av det svake leddet. Utforsking, intervensjon og samskapte løsninger for å bygge robuste digitale hushold
Relink er et forskningsprosjekt som skal kartlegge digitale sårbarheter i dagens hushold og utvikle verktøy og løsninger som kan gjøre dagens og fremtidens oppkoplede hushold mer robuste mot digitale sårbarheter.
-
SafeConsume
Prosjektet «SafeConsume» skal bidra til å redusere risikoen for matbårne sykdommer hjemme på kjøkkenet.
-
Sharenting – til barnets beste?
Personvern og kritisk medieforståelse knyttet til foreldres deling av egne barn i sosiale medier.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Teigen, Helene Maria Fiane
(2024).
Troubleshooting the connected home: Exploring the perspectives of non-initiators.
Convergence. The International Journal of Research into New Media Technologies.
https://doi.org/10.1177/13548565241268062
Teigen, Helene Maria Fiane
;
Paupini, Cristina
;
Mainsah, Henry
(2023).
Intra-Acting With Technology During Remote Fieldwork in Homes: Curating Video Interviews and Drawing Methods.
12 s.
International Journal of Qualitative Methods (IJQM).
Vol. 22.
https://doi.org/10.1177/16094069231185466
Paupini, Cristina
; van der Zeeuw, Alex;
Teigen, Helene Maria Fiane
(2022).
Trust in the institution and privacy management of Internet of Things devices. A comparative case study of Dutch and Norwegian households.
8 s.
Technology in society.
Vol. 70.
https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2022.102026
Paupini, Cristina
;
Teigen, Helene Maria Fiane
;
Habib, Laurence Marie Anna
(2022).
A change of space: implications of digital fieldwork in connected homes during the COVID-19 pandemic.
15 s.
Digital Creativity.
Vol. 33.
https://doi.org/10.1080/14626268.2022.2130943
Teigen, Helene Maria Fiane ; Steinnes, Kamilla Knutsen ; Goldschmidt- Gjerløw, Beate (2022). Ungdom og kroppspress i sosiale medier. Goldschmidt- Gjerløw, Beate; Eriksen, Kristin Gregers; Jore, Mari Kristine (Red.). Kontroversielle, emosjonelle og sensitive tema i skolen.. s. 149-168. Universitetsforlaget.
Steinnes, Kamilla Knutsen
;
Teigen, Helene Maria Fiane
(2021).
Livsstil til salgs: om influensermarkedsføring på sosiale medier og hvordan ungdom påvirkes.
Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (NTU).
https://doi.org/10.18261/issn.2535-8162-2021-01-01
Teigen, Helene Maria Fiane
;
Steinnes, Kamilla Knutsen
(2021).
«– Det er lett å se hvilke kjønn reklamer er ment for. Det er ikke noe mellomting»: En studie av ungdoms fortolkning av kjønn i reklame på sosiale medier.
Tidsskrift for kjønnsforskning.
Vol. 45.
https://doi.org/10.18261/issn.1891-1781-2021-02-03