Kort om
Helene Fiane Teigen er stipendiat i gruppen Teknologi og Bærekraft på SIFO hvor hun jobber med digital hverdag. Hun har utdanning innen medievitenskap fra Universitetet i Oslo og University of Glasgow. PhD-prosjektet handler om digitale sårbarheter knyttet til smarte og Internet of Things-produkter i hjemmet og er en del av NFR-prosjektet RELINK. I tillegg har hun hatt flere forskningsoppdrag knyttet til barn og unges digitale liv på sosiale medier, og forskningsinteresser inkluderer digitalisering, personvern, kjønn, forbrukerkompetanse, digital markedsføring og sosiale medier.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Digitale sårbarheter i hjemmet: En feltstudie av hverdag og risiko med internettilkoblede enheter i norske husholdninger
Dette doktorgradsprosjektet handler om å undersøke hvordan internettilkoblede produkter i hjemmet, som for eksempel smarte assistenter, smarte lys, smarte dørlåser og robotstøvsugere, er integrert i hverdagen til norske husholdninger.
-
Food2Gather: Exploring foodscapes as public places for integration
Det europeiske prosjektet Food2Gather undersøker hvilken rolle mat spiller i å skape det offentlige rom.
-
Kjønn, kroppspress, og reklame: Barn og unges hverdagsliv på sosiale medier
Prosjektet ønsker å få bedre innsikt i barn og unges digitale hverdag som forbrukere, spesielt knyttet til kjønn, kropp og skjønnhet i skreddersydd reklame på sosiale medier.
-
RELINK – Forsterking av det svake leddet. Utforsking, intervensjon og samskapte løsninger for å bygge robuste digitale hushold
Relink er et forskningsprosjekt som skal kartlegge digitale sårbarheter i dagens hushold og utvikle verktøy og løsninger som kan gjøre dagens og fremtidens oppkoplede hushold mer robuste mot digitale sårbarheter.
-
SafeConsume
Prosjektet «SafeConsume» skal bidra til å redusere risikoen for matbårne sykdommer hjemme på kjøkkenet.
-
Sharenting – til barnets beste?
Personvern og kritisk medieforståelse knyttet til foreldres deling av egne barn i sosiale medier.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Teigen, Helene Maria Fiane
(2024).
Troubleshooting the connected home: Exploring the perspectives of non-initiators.
Convergence. The International Journal of Research into New Media Technologies.
https://doi.org/10.1177/13548565241268062
Reich, Clara Julia
;
Bøyum, Live
;
Steinnes, Kamilla Knutsen
;
Teigen, Helene Maria Fiane
(2024).
“You don’t have to share every single small moment on social media” Exploring Tensions Between Parents and Children in Sharenting Practices.
Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (NTU).
https://doi.org/10.18261/ntu.5.2.1
Teigen, Helene Maria Fiane
;
Paupini, Cristina
;
Mainsah, Henry
(2023).
Intra-Acting With Technology During Remote Fieldwork in Homes: Curating Video Interviews and Drawing Methods.
12 s.
International Journal of Qualitative Methods (IJQM).
Vol. 22.
https://doi.org/10.1177/16094069231185466
Teigen, Helene Maria Fiane ; Steinnes, Kamilla Knutsen ; Goldschmidt- Gjerløw, Beate (2022). Ungdom og kroppspress i sosiale medier. Goldschmidt- Gjerløw, Beate; Eriksen, Kristin Gregers; Jore, Mari Kristine (Red.). Kontroversielle, emosjonelle og sensitive tema i skolen.. s. 149-168. Universitetsforlaget.
Paupini, Cristina
;
Teigen, Helene Maria Fiane
;
Habib, Laurence Marie Anna
(2022).
A change of space: implications of digital fieldwork in connected homes during the COVID-19 pandemic.
15 s.
Digital Creativity.
Vol. 33.
https://doi.org/10.1080/14626268.2022.2130943
Paupini, Cristina
; van der Zeeuw, Alex;
Teigen, Helene Maria Fiane
(2022).
Trust in the institution and privacy management of Internet of Things devices. A comparative case study of Dutch and Norwegian households.
8 s.
Technology in society.
Vol. 70.
https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2022.102026
Steinnes, Kamilla Knutsen
;
Teigen, Helene Maria Fiane
(2021).
Livsstil til salgs: om influensermarkedsføring på sosiale medier og hvordan ungdom påvirkes.
Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (NTU).
https://doi.org/10.18261/issn.2535-8162-2021-01-01
Teigen, Helene Maria Fiane
;
Steinnes, Kamilla Knutsen
(2021).
«– Det er lett å se hvilke kjønn reklamer er ment for. Det er ikke noe mellomting»: En studie av ungdoms fortolkning av kjønn i reklame på sosiale medier.
Tidsskrift for kjønnsforskning.
Vol. 45.
https://doi.org/10.18261/issn.1891-1781-2021-02-03