Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi Pedagogiske fag
Emner
Informatikk Forskningsmetode Nettbasert læring Metodeutvikling Forskerveiledning Kvalitative metoder Nye medier Datastøttet samarbeidslæring Media Læring i sosiokulturelt perspektiv E-læring IKT og læring Barn og media Samfunnsvitenskapelig metode Læringsteknologi Digitale medier IT i utdanning og læring
Land
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Crossbow: Grensedragninger og balansegang mellom arbeid og hjem
Hvordan samskape bærekraftige arbeidsplasser på fjern- og hjemmekontor?
-
EQUALS-EU
Prosjektet har som mål å gi flere kvinner tilgang til teknologi, digitale ferdigheter og lederstillinger.
-
Flex-IT – en kvalitativ og kvantitativ studie av teknologibruk på tvers av jobb og hjem
I Flex-IT-prosjektet skal vi undersøke teknologibruk på tvers av jobb- og privatsfærene, og finne ut i hvilken grad, når og for hvem smartteknologi er helsefremmende eller helseskadelig.
-
RELINK – Forsterking av det svake leddet. Utforsking, intervensjon og samskapte løsninger for å bygge robuste digitale hushold
Relink er et forskningsprosjekt som skal kartlegge digitale sårbarheter i dagens hushold og utvikle verktøy og løsninger som kan gjøre dagens og fremtidens oppkoplede hushold mer robuste mot digitale sårbarheter.
-
U-YouPa – Understanding Youth Participation and Media literacy in Digital Dialogue Spaces
U-YouPa undersøker hvordan unge mennesker i forskjellige europeiske land deltar i ulike digitale medierom.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Elvsaas, Ida-Kristin Ørjasæter; Garnweidner-Holme, Lisa; Habib, Laurence Marie Anna; Molin, Marianne
(2023).
Development and Evaluation of a Serious Game Application to Engage University Students in Critical Thinking about Health Claims: Mixed Methods Study.
JMIR Formative Research.
Vol. 7.
https://doi.org/10.2196/44831
Reitan, Anita; Waage, Margrethe; Habib, Laurence Marie Anna
(2022).
From technology to community: the role of artefacts in teaching and learning during and beyond pandemic times.
Teaching in Higher Education.
https://doi.org/10.1080/13562517.2022.2162813
Paupini, Cristina; Teigen, Helene Maria Fiane; Habib, Laurence Marie Anna
(2022).
A change of space: implications of digital fieldwork in connected homes during the COVID-19 pandemic.
15 s.
Digital Creativity.
Vol. 33.
https://doi.org/10.1080/14626268.2022.2130943
van Middendorp, Sergej; Habib, Laurence Marie Anna; Hartkamp, Agnes Dewi; da Silva, Flavio; Steier, Frederick (2021). Collaborative Support Networks for Sustainability Leadership. Appelbaum, Richard P.; Steier, Frederick; Stillman, Paul; Willis, David Blake (Red.). Leadership in Sustainability: Perspectives in Research, Policy and Practice. s. 209-229. Fielding University Press.
Oxman, Matt; Habib, Laurence Marie Anna; Jamtvedt, Gro; Kalsnes, Bente; Molin, Marianne
(2020).
Using claims in the media to teach essential concepts for evidence-based healthcare.
3 s.
BMJ Evidence-Based Medicine.
https://doi.org/10.1136/bmjebm-2020-111390
Igeltjørn, Anne; Habib, Laurence Marie Anna
(2020).
Homebased Telework as a Tool for Inclusion? A Literature Review of Telework, Disabilities and Work-Life Balance.
Antona, M.; Stepahnidis, C. (Red.).
Universal Access in Human-Computer Interaction, Applications and Practice. s. 420-436.
Springer Nature.
https://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-3-...
Habib, Laurence Marie Anna; Johannesen, Monica
(2020).
The role of academic management in implementing technology-enhanced learning in Higher Education.
Technology, Pedagogy and Education.
Vol. 29.
https://doi.org/10.1080/1475939X.2020.1722735
Hammer, Hugo Lewi; Habib, Laurence Marie Anna
(2016).
A Quantitative Analysis of Uncertainty in the Grading of Written Exams in Mathematics and Physics.
EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education.
Vol. 12.
https://doi.org/10.12973/eurasia.2016.1240a
Kvadsheim, Reidar; Haugerud, Hårek; Hammer, Hugo Lewi; Bratterud, Alfred; Habib, Laurence
(2015).
Does Clicker Use Improve Exam Scores? A Controlled Randomized Experiment in a Bachelor-Level Course in Software Engineering.
15 s.
International Journal of Engineering Education.
Vol. 31.
http://hdl.handle.net/10642/3120
Habib, Laurence Marie Anna; Juell, Elisabeth
(2014).
Before and after Lightfoot/León. Using rich pictures to illustrate an educational journey through the world of opera and ballet.
16 s.
FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk.
Vol. 7.
https://doi.org/10.7577/formakademisk.679