Kort om
Jeg er utdannet sosiolog, og har arbeidet med kjønnstematikk i barnehagen gjennom flere år. De siste årene har jeg ledet masterkurset Politikk, profesjon og barnehagepedagogikk.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Kvinne- og kjønnsstudier Sosiologi
Emner
Profesjonsutdanning Kjønn og kjønnsforskning
Forskningsgrupper
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Rossholt, Nina (2018). En kartografisk tilnærming til steders sanselige og bevegelige kvaliteter i to parker i Oslo. Seim, Sissel; Sæter, Oddrun Kristine (Red.). Barn og unge. By, sted og sosiomaterialitet.. Kapittel 4. s. 59-74. Cappelen Damm Akademisk.
Rossholt, Nina (2018). Thinking in/through movements; Working with/in affect within the context of Norwegian early years education and practice. Educational Philosophy and Theory . Vol. 50.
Odegard, Nina; Rossholt, Nina
(2016).
“In-Betweens Spaces”: Tales from a Remida.
Reinertsen, Anne Beate (Red.).
Becoming earth: A post human turn in educational discourse collapsing nature/culture divides. Chapter 6. s. 53-65.
Brill|Sense.
http://download.springer.com/static/pdf/871/chp%25...
Jones, Liz; Rossholt, Nina; Anastasiou, Thekla; Holmes, Rachel (2016). Masticating ‘quality’ and spitting the bits out. Contemporary Issues in Early Childhood . Vol. 17.
Reinertsen, Anne Beate; Rossholt, Nina
(2016).
Po/etisk pedagogisk ledelse for kvalitet gjennom skriving mot immanente vurderingspraksiser og tvilens og kroppens vitenskap og metoder.
Reconceptualizing Educational Research Methodology (RERM)
.
Vol. 7.
https://journals.hioa.no/index.php/rerm/article/vi...
Rossholt, Nina (2015). Å tenke med Deleuze og Guattari; Hva kan en posthuman kropp bli og gjøre i barnehagen?. Otterstad, Ann Merete; Reinertsen, Anne Beate (Red.). Metodefestival og øyeblikksrealisme: -eksperimenterende kvalitative forskningspassasjer. 12. s. 214-226. Fagbokforlaget.
Rossholt, Nina (2014). Lekens tilblivelse i barnehagen. Hangaard Rasmussen, Torben (Red.). På spor etter lek. 10. s. 176-190. Fagbokforlaget.
Otterstad, Ann Merete; Rossholt, Nina
(2014).
Affektive tilstander; bevegelser i kropp og boks.
Pedagogisk Forskning i Sverige
.
Vol. 19.
http://hdl.handle.net/10642/2802
Rossholt, Nina (2013). Kroppslige/materielle tilblivelser:tempo, energi og affekt i barnehagen. Barn – forskning om barn og barndom i Norden . Vol. 31.
Rossholt, Nina
(2012).
Children’s bodies in time and place; an onto- epistemological approach.
Reconceptualizing Educational Research Methodology (RERM)
.
http://journals.hioa.no/index.php/rerm/article/vie...