English version
Anne-Grete Kaldahl

Anne-Grete Kaldahl

Kort om

Anne-Grete Kaldahl sine hovedinteresser er pedagogisk psykologi, didaktikk, muntlighet og retorikk i skolen knyttet til bærekraft, demokrati, medborgerskap, kritisk tenkning og livsmestring. Hun forsker på hva som er muntlighet av god kvalitet i skolen og hvordan muntlighet vurderes, undervises og forstås fra et elev- og lærerperspektiv. Hun benytter ulike metodiske tilnærminger som mixed methods og retoriske analyser som topoi-analyse. Anne-Grete tok PhD i utdanningsvitenskap ved OsloMet (The Educational challenge of oracy – a rhetorical approach: Exploring and articulating the oracy construct in Norwegian schools). Hun har vært lærer og underviser lærere i for- og etterutdanning på OsloMet. Hun har vært forsker på prosjektet DEREKRIT (demokrati, retorikk og kritisk tenkning i skolen) og har vært koordinator for talekonkurransen «Ta ordet!» ved universitetet i Bergen (www.taordet.no – talekonkurranse for ungdom).

Vitenskapelige publikasjoner

Kaldahl, Anne-Grete ; Skotheim, Torhild ; Johannessen, Baard (2023). Lærerstudenters opplevelse av sammenheng mellom undervisning og praksis. Thorjussen, Ingfrid M.; Goth, Ursula-Georgine Småland (Red.). Verdier, holdninger og kompetanseutvikling i et utdanningsperspektiv. s. 244-260. Fagbokforlaget.
https://doi.org/10.55669/oa211015

Henderson, Dr. Arlene Holmes-; Zmavc, Dr. Janja; Kaldahl, Anne-Grete (2022). Rhetoric, oracy and citizenship: curricular innovations from Scotland, Slovenia and Norway. Literacy. Vol. 56.
https://doi.org/10.1111/lit.12299

Kaldahl, Anne-Grete (2022). Teachers' voices on the unspoken oracy construct: "Oracy-the taken-for-granted competence". Acta Didactica Norden (ADNO). Vol. 16.
https://doi.org/10.5617/adno.8143

Kaldahl, Anne-Grete (2019). Assessing oracy: Chasing the teachers' unspoken oracy construct across disciplines in the land-scape between policy and freedom. L1-Educational Studies in Language and Literature. Vol. 19.
https://doi.org/10.17239/L1ESLL-2019.19.03.02

Kaldahl, Anne-Grete ; Bachinger, Antonia; Rijlaarsdam, Gert (2019). ORACY MATTERS. INTRODUCTION TO THE SPECIAL ISSUE ON ORACY. L1-Educational Studies in Language and Literature. Vol. 19.
https://doi.org/10.17239/L1ESLL-2019.19.03.06

Johannessen, Baard ; Kaldahl, Anne-Grete ; Skotheim, Torhild (2018). Refleksjonsøkter og trekantsamarbeid i «tur-retur»- praksis. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling - SJVD.
https://doi.org/10.7577/sjvd.2618

Skotheim, Torhild ; Johannessen, Baard ; Kaldahl, Anne-Grete (2016). En lærende praksistrekant. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling - SJVD. Vol. 1.
https://doi.org/10.7577/sjvd.1730



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Kaldahl, Anne-Grete ; Berge, Kjell Lars; Skar, Gustaf Uno; Holmarsdottir, Halla Bjørk (2020). The educational challenge of oracy - a rhetorical approach: Exploring and articulating the oracy construct in Norwegian schools. ISBN: 9788283642698. OsloMet - storbyuniversitetet.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Roos, Merethe; Kaldahl, Anne-Grete (2024). Leder. Norsk pedagogisk tidsskrift.

Roos, Merethe; Kaldahl, Anne-Grete (2024). leder 3. Norsk pedagogisk tidsskrift.

Roos, Merethe; Kaldahl, Anne-Grete (2024). Leder 2. Norsk pedagogisk tidsskrift.

Kaldahl, Anne-Grete (2024). Leder 4. Norsk pedagogisk tidsskrift.

Johannessen, Baard ; Kaldahl, Anne-Grete ; Skotheim, Torhild (2023). Hvordan få til en bedre praksis i lærerutdanningen - lærerstudentene svarer. Bedre Skole.

Chvala, Lynell ; Kaldahl, Anne-Grete (2023). Developing a framework for oracy development for Teaching, Assessment, Learning, and Knowledge (TALK) in school. Association for Educational Assessment (AEA) Europe 24th Annual Meeting. Association for Educational Assessment (AEA).

Kaldahl, Anne-Grete (2020). Students’ voices on the unspoken oracy construct. “Find out how to do it on your own!”. Tsagari, Dina (Red.). Language Assessment Literacy: From Theory to Practice. s. 192-213. Cambridge Scholars Publishing.

Kaldahl, Anne-Grete (2019). How Teachers Understand, Teach, and Assess Oracy: Stability and variation in teachers’ practice. NERA 2019. NERA.

Kaldahl, Anne-Grete (2018). Teachers' Voices on the Standards of the Assessment of Oracy. ECER 2018.

Kaldahl, Anne-Grete (2018). Assessment of Oracy: Chasing the Teachers' Uspoken Oracy Construct Across Disciplines in a Landscape Between Policy and Freedom. The 5th NAFOL Conference. Nasjonal Forskerskole for lærerutdanning.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.