English version
Arild Wæraas

Arild Wæraas

Kort om

Jeg er professor i offentlig politikk og administrasjon ved handelshøyskolen ved Oslomet. Jeg har doktorgrad i statsvitenskap fra Universitetet i Tromsø (2004).

Mine forskningsinteresser knytter seg til organisasjonsfag generelt, med offentlige organisasjoner som empirisk nedslagsfelt.  Forskningen min handler hovedsakelig om å forstå hvordan offentlige organisasjoner forholder seg til sine omgivelser og responderer på ulike former for press derifra, hvordan organisasjoners verdier og identitet kommer til uttrykk og forsøkes styrt, og hvordan ledelseskonsepter spres og oversettes. 

Dataene kommer fra helsesektoren, direktorater og tilsyn, høyere utdanning, men også fra privat og ideell sektor. Teoretisk sett bygger jeg i stor grad på nyinstitusjonell teori, særlig den skandinaviske institusjonelle skolen. 

 

Fagfelt

Organisasjonsteori

Vitenskapelige publikasjoner

Wæraas, Arild ; Askeland, Harald; Espedal, Gry (2025). If These Walls Could Talk: An Institutional Perspective on Values-Based Leadership. The Journal of Values Based Leadership. Vol. 18.
https://doi.org/10.22543/1948-0733.1576

Wæraas, Arild ; Sirris, Stephen; Hellevik, Øystein Bjarte (2024). The Added Value of Civil Society Organizations in the Provision of Welfare State Services. VOLUNTAS - International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations. Vol. 35.
https://doi.org/10.1007/s11266-024-00639-6

Eidslott, Erika; Wæraas, Arild ; Sirris, Stephen (2024). Heart over profit: unravelling the discourse on the non-profit sector’s added value. Public Management Review.
https://doi.org/10.1080/14719037.2024.2427010

Elmholdt, Kasper Trolle; Nielsen, Jeppe Agger; Wæraas, Arild ; Meyer, Renate (2024). It Takes a Village: Translating Management Ideas through an Ecology of Roles. Journal of Management Studies.
https://doi.org/10.1111/joms.13155

Dahle, Dag Yngve; Wæraas, Arild (2023). Ticket to rate: antecedents to turnover intention among teachers. International Journal of Leadership in Education.
https://doi.org/10.1080/13603124.2023.2218107

Wæraas, Arild ; Sataøen, Hogne Lerøy (2023). Different strokes for different folks? The translation of public values into official meanings. International Review of Administrative Sciences.
https://doi.org/10.1177/00208523231155756

Wæraas, Arild ; Nielsen, Jeppe Agger (2023). Translating management ideas: Imitation modes and translation outcomes. Scandinavian Journal of Management. Vol. 39.
https://doi.org/10.1016/j.scaman.2023.101262

Espedal, Gry; Løvaas, Beate Jelstad; Sirris, Stephen; Wæraas, Arild (2022). Researching Values. Methodological Approaches for Understanding Values Work in Organizations and Leadership. ISBN: 9783030907693. 284 s. Palgrave Macmillan.
https://www.springerprofessional.de/en/researching

Wæraas, Arild (2022). Thematic analysis: Making values emerge from texts. Espedal, Gry; Løvaas, Beate Jelstad; Sirris, Stephen; Wæraas, Arild (Red.). Researching Values. Methodological Approaches for Understanding Values Work in Organizations and Leadership. s. 153-170. Palgrave Macmillan.
https://doi.org/10.1007/978-3-030-90769-3_9

Rudolf, Wawrzyniec; Wæraas, Arild (2021). Municipal Branding and Social Media: Comparing Poland, Norway, and Ukraine. Zavattaro, Staci (Red.). Public Branding and Marketing. A Global Viewpoint. s. 79-115. Springer Nature.
https://doi.org/10.1007/978-3-030-70505-3_6





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Espedal, Gry; Wæraas, Arild ; Stene, Eleni Maria; Hellevik, Øystein Bjarte; Steindorsdottir, Bryndis Dogg (2025). Ideelle velferdsorganisasjoners særtrekk, merverdi og impact (SMI). ISBN: 9788284560915. 94 s. VID vitenskapelige høgskole.
https://hdl.handle.net/10037/36998

Sirris, Stephen; Wæraas, Arild ; Hathaway, James Carl (2022). "I tjeneste for mennesker" Stiftelsen Betaniens organisasjonsidentitet. ISBN: 9788284560007. 40 s. VID vitenskapelige høgskole.
https://hdl.handle.net/11250/3000469

Wæraas, Arild (2004). Den karismatiske offentlige organisasjon. Konstruksjonen av organisasjonslegitimitet ved hjelp av private kommunikasjonsrådgivere. Doktoravhandling. UiT Norges arktiske universitet.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Pope, Shawn; Wæraas, Arild (2024). Reinventing the core values statement. Harvard Business Review.

Eidslott, Erika; Wæraas, Arild (2024). Hvem er vi og hvordan skaper vi verdi for samfunnet?. Lederdag Stiftelsen Diakonova Haraldsplass.

Wæraas, Arild (2023). Organizational identity. Rendtorff, Jacob Dahl; Bonnafous-Boucher, Maria (Red.). Encyclopedia of Stakeholder Management. s. 246-250. Edward Elgar Publishing.

Eidslott, Erika; Wæraas, Arild ; Sirris, Stephen (2023). Heart over Profit: Unraveling the Discourse on the Non-Profit Sector's Added Value in Norwegian Politics. NEON-dagene 2023. NEON.

Pope, Shawn; Wæraas, Arild (2023). How to create company values that actually resonnate. Harvard Business Review.

Wæraas, Arild (2019). hvem er vi og hva står vi for? Hva kjerneverdier sier om organisasjonsidentitet. Fagdag i verdibasert ledelse. VID.

Wæraas, Arild (2016). Reputation Management Problems. Carroll, Craig E. (Red.). The SAGE Encyclopedia of Corporate Reputation. s. 654-656. Sage Publications.
https://doi.org/10.4135/9781483376493.n250

Wæraas, Arild (2016). Conformity and differentiation. Carroll, Craig E. (Red.). The SAGE Encyclopedia of Corporate Reputation. s. 151-154. Sage Publications.
https://doi.org/10.4135/9781483376493.n65

Drori, Gili S.; Tienari, Janne; Wæraas, Arild (2015). Guest editors' introduction: Strategies of building and managing higher education brands. International Studies of Management and Organization. Vol. 45.
https://doi.org/10.1080/00208825.2015.1006004

Wæraas, Arild (2014). Talk of the town.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.