English version
Camilla Eline Andersen

Camilla Eline Andersen

Fagfelt

Vitenskapsfilosofi   Postkolonial teori og praksis   Barnehagepedagogikk   Metodologi   Profesjonsutøvelse   Rase og rasialisering

Vitenskapelige publikasjoner

Millei, Zsuzsa; Gawlicz, Katarzyna; Hopkins, Lucy; Andersen, Camilla Eline ; Ladru, Danielle Ekman (2025). Nation, nature and childhood in five curricula: towards Earthly education. Critical Studies in Education. Vol. 66.
https://doi.org/10.1080/17508487.2025.2467939

Andersen, Camilla Eline (2023). Autoetnografiske ut-viklinger: Å skrive uheroiske beretninger om det som skjer. Myhre, Cecilie Ottersland; Waterhouse, Ann-Hege Lorvik (Red.). Metodologiske ut-viklinger : Om kvalitativ og postkvalitativ forskning i barnehagefeltet. s. 141-156. Fagbokforlaget.

Ladru, Danielle Ekman; Millei, Zsuzsa; Andersen, Camilla Eline ; Gawlicz, Katarzyna; Gustafson, Katarina; Lappalainen, Sirpa (2023). Teaching nature and nation in the Swedish mobile preschool. Childhood. Vol. 31.
https://doi.org/10.1177/09075682231218805

Andersen, Camilla Eline ; Aronsson, Lena; Taguchi, Hillevi Lenz (2023). Höj hörstyrkan! Lyssnande pedagogik idag och i framtiden. ISBN: 9789151107530. 288 s. Gleerups Utbildning AB.

Andersen, Camilla Eline ; Aronsson, Lena; Taguchi, Hillevi Lenz (2023). Höj hörstyrkan! Lyssnandets pedagogik i dag och i framtiden. ISBN: 9789151107530. 350 s. Gleerups Utbildning AB.

Verduijn, Karen; Andersen, Camilla Eline (2022). Cautiously Creating a Future-Oriented Manifesto for Thinking Entrepreneurship as Practice. Thompson, Neil Aaron; Byrne, Orla; Jenkins, Anna; Teague, Bruce T. (Red.). Research Handbook on Entrepreneurship as Practice. s. 92-107. Edward Elgar Publishing.

Andersen, Camilla Eline ; Nordström, Susan Naomi (2022). Nick-storying and the Body’s Immersion and Participation in the World: Forming Aggregates for Early Childhood Education. Blyth, Carmen; Aslanian, Teresa Katherine (Red.). Children and the Power of Stories. Posthuman and Autoethnographic Perspectives in Early Childhood Education.. s. 109-124. Springer.
https://doi.org/10.1007/978-981-16-9287-1_8

Reinertsen, Anne Beate; Ulla, Bente; Larsen, Ann Sofi; Moxnes, Anna Rigmor; Aslanian, Teresa Katherine; Andersen, Camilla Eline (2022). Fugitive Futures and Knowledge Brokering: Adding Value, Habits, and Trust in Early Childhood Education and Educational Research. Qualitative Inquiry. Vol. 28.
https://doi.org/10.1177/10778004221077709

Osgood, Jayne; Andersen, Camilla Eline ; Otterstad, Ann Merete (2022). Portal-time and wanderlines: What does virusing-with make possible in childhood research?. Reconceptualizing Educational Research Methodology (RERM). Vol. 13.
https://hdl.handle.net/11250/3161398

Andersen, Camilla Eline ; Aronsson, Lena; Taguchi, Hillevi Lenz (2022). Lyssnandets pedagogik i Sverige och Norge i dag. Kartbilder över olika sätt att förstå och praktisera fenomenet. Nordisk barnehageforskning (NBF). Vol. 19.
https://doi.org/10.23865/nbf.v19.399





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Gjervan, Marit; Andersen, Camilla Eline ; Bleka, Målfrid (2006). Se mangfold! Perspektiver på flerkulturelt arbeid i barnehagen. ISBN: 9788202248048. 178 s. Cappelen Damm Akademisk.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Leirpoll, Beate Kristin ; Andersen, Camilla Eline ; Alstad, Gunhild Tomter; Skreland, Lisbeth Ljosdal (2023). Tid, berøring og inderlighet: Lesninger av utøvd barnehagefaglighet i lys av Walter Benjamins tankebilder. ISBN: 9788283804553. 306 s. Høgskolen i Innlandet.

Andersen, Camilla Eline (2015). Mot en mindre profesjonalitet: "Rase", tidlig barndom og Deleuzeoguattariske blivelser. ISBN: 9789176491348. 339 s. Stockholm University.
http://su.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=div

Andersen, Camilla Eline ; Engen, Thor Ola; Gitz-Johansen, Thomas; Kristoffersen, Chamilla; Sand, Sigrun; Zachrisen, Berit (2011). Den flerkulturelle barnehagen i rurale områder: Nasjonal surveyundersøkelse om minoritetsspråklige barn i barnehager utenfor de store byene. ISBN: 9788276718508. 168 s. Høgskolen i Hedmark.

Andersen, Camilla Eline ; Engen, Thor Ola; Gitz-Johansen, Thomas; Kristoffersen, Chamilla; Obel, Lise Skoug; Sand, Sigrun; Zachrisen, Berit (2011). Den flerkulturelle barnehage i rurale områder: Nasjonal surveyundersøkelse om minoritetsspråklige barn i barnehager utenfor de store byene. ISBN: 9788276718492. 168 s. Høgskolen i Hedmark.
http://brage.bibsys.no/hhe/bitstream/URN:NBN:no-bi

Andersen, Camilla Eline ; Sidsel, Germeten (2005). Etnografi i barnehagen. Muligheter for dekoloniserende forskning med barn?. 15 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Furu, Anne; Andersen, Camilla Eline ; Johansson, Jan-Erik (2003). Tør vi konstruere nye perspektiver i den flerkulturelle barnehage?. 12 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Andersen, Camilla Eline ; Massao, Prisca Bruno (2025). Undervisning om rasisme i lærerutdanningene: Studenters fortellinger om kunnskap, savn og uro. INN the LUP. Institutt for lærerutdanning og pedagogikk.

Bjelkerud, Agnes Westgaard; Andersen, Camilla Eline (2025). Moodwork as (h)openings towards a different teaching for racial justice. NERA Conference 2025. University of Helsinki.

Bjelkerud, Agnes Westgaard; Andersen, Camilla Eline (2025). Rasialiserte stemninger i barnehagelærerutdanningen: transformasjoner gjennom stemningsarbeid. NUBA fagseminar . Nasjonalt nettverk for utdanningskvalitet i BLU (NUBA).

Andersen, Camilla Eline ; Massao, Prisca Bruno (2025). Undervisning om rasisme i barnehagelærerutdanninga - hvorfor det?. BLU-LAB. Barnehagelærerutdanninga, LUP.

Bjelkerud, Agnes Westgaard; Andersen, Camilla Eline (2024). Rasialierte stemninger i barnehagelærerutdanningen: transformasjoner av pedagogikk gjennom stemningsarbeid. INNBa-konferansen 2024. Høgskolen i Innlandet, Tidlig barndom og barnehage.

Andersen, Camilla Eline ; Hopkins, Lucy (2024). Nation, nature and childhood in five curricula: Towards Earthly education. The X Conference on Childhood Studies. University of Helsinki.
https://www.helsinki.fi/en/conferences/x-conferenc

Bjelkerud, Agnes Westgaard; Andersen, Camilla Eline (2024). Mood work as method. Thinking with racialized atmospheres and affects in Early Childhood Teacher Education  . European Congress of Qualitative Inqury. University of Helsinki.

Andersen, Camilla Eline ; Massao, Prisca Bruno (2024). Tematisering av rase, rasisme og hvithet i lærerutdanningene: Studenters fortellinger om kunnskap, uro, savn og potensialer. Forskningsgruppemøte i "Tidlig barndom og barnehage". TiBa.

Bjelkerud, Agnes Westgaard; Bigum, Svein Harald; Bergseth, Kristin Kathinka Due; Gillund, Mari; Tronvoll, Åse Wedø; Stalheim, Odd Rune; Andersen, Camilla Eline ; Skoglund, Tonje; Lind, Anniken; Pesch, Anja Maria (2024). Politisering av forskning kan være problematisk.
https://www.utdanningsnytt.no/393480.

Reinertsen, Anne Beate; Andersen, Camilla Eline ; Otterstad, Ann Merete (2024). Turning the tides; the child and the political. Methodologies for integraled child politics in education. Reconceptualizing Educational Research Methodology (RERM).
https://doi.org/10.7577/rerm.6154





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.