English version
Ingvill Gjerdrum Maus

Ingvill Gjerdrum Maus

Kort om

Ingvill Gjerdrum Maus er ansatt i stillingen Førsteamanuensis i fagdidaktikk i design for bærekraft, material- og miljølære. Hun har fagdidaktisk MA i formgiving, kunst og håndverk og Phd. i designdidaktikk. Hennes undervisning, veiledning og forsknings-, utviklings- og innovasjonsarbeid (FoUI) er knytt til studieprogram innen kunst og design, lærerutdanning i design, kunst og håndverk og ph.d. i innovasjon for bærekraft.

Forskning og forskernettverk

Maus’ forskning og forskningsformidling fokuserer på undervisning i design for bærekraft. Hun har publisert forskningsartikler, populærvitenskapelige artikler og en phd.-avhandling om hvordan å fremme designkompetanse for bærekraft hos ungdom.

Maus er medlem i forskergruppene Design Literacy og Mote.Tekstil.Design: produkter og praksis, samt forskernettverkene DesignDialog og Nettverk for formgiving, kunst og håndverk i UH-sektoren. Maus har tatt del i nasjonalt og internasjonalt forskningssamarbeid om forskningsmiddelsøknader til EUs’ forsknings- og innovasjonsprogram Horizon 2020, i internasjonale konsortium og på forskningskonferanser. Hun sitter også i redaksjonen i FormAkademisk – forskningstidsskrift for design og designdidaktikk.

Fagområder

Vitenskapsdisipliner

Arkitektur og design   Samfunnsvitenskap   Fagdidaktikk

Emner

Designdidaktikk   Design for Sustainability

Vitenskapelige publikasjoner

Maus, Ingvill Gjerdrum (2022). Democratic design literacy research. Lockton, Dan; Lenzi, Sara; Hekkert, Paul; Oak, Arlene; Sádaba, Juan; Lloyd, Peter (Red.). DRS2022: Bilbao. Design Research Society.
https://doi.org/https://doi.org/10.21606/drs.2022.

Maus, Ingvill Gjerdrum (2021). Critical design literacy through reflection in design. von Bohemia, Erik; Nielsen, Liv Merete; Pan, Lusheng; Börekçi, Naz A.G.Z.; Zhang, Yang (Red.). Volume 1. Proceedings of the DRS LEARN X DESIGN 2021. 6th International Conference for Design Education Researchers. 24–26 September 2021 Jinan, China. Engaging with Challenges in Design Education. s. 245-254. Design Research Society.
https://doi.org/https://doi.org/10.21606/drs_lxd20

Maus, Ingvill Gjerdrum (2019). Enhancing design literacy for sustainability among youth in crafts-based design education. Techne Serien. Vol. 26.
https://journals.hioa.no/index.php/techneA/article

Maus, Ingvill Gjerdrum (2019). Developing design literacy for sustainability : Lower secondary students’ life cycle thinking on their craft-based design products. FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk. Vol. 12.
https://doi.org/10.7577/formakademisk.1725

Maus, Ingvill Gjerdrum (2017). Developing holistic understanding in design education for sustainability. Skjerven, Astrid; Reitan, Janne Beate (Red.). Design for a Sustainable Culture. Perspectives, Practices and Education.. s. 157-170. Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781315229065-12



Publikasjonslisten er hentet ut av Cristin. Listen kan være ufullstendig