English version
Nina Aakernes

Nina Aakernes

Fagfelt

Yrkespedagogikk   Deltagende aksjonsforskning   Yrkesdidaktikk   Fag og yrkesopplæring

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

  • Evaluering av fagfornyinga yrkesfag

    I dette samarbeidsprosjektet mellom NIFU, OsloMet og Fafo gjennomfører prosjektet ei forskingsbasert evaluering av fagfornyinga yrkesfag, på oppdrag frå Utdanningsdirektoratet.

  • Lærarutdanningsskolar i yrkesfaglærarutdanninga (LUSY)

    Prosjektet utvikler lærarutdanningsskolar i yrkesfaglærarutdanninga. Målet er å utvikle eit forpliktande og varig samarbeid mellom skolane og YLU om ei best mogleg yrkesfaglærarutdanning og yrkesutdanning.

Vitenskapelige publikasjoner

Karstensen, Steinar ; Aakernes, Nina (2025). Grensekryssing i yrkesopplæringen i utdanningsprogrammet medieproduksjon og informasjonsteknologi. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling - SJVD.
https://doi.org/10.7577/sjvd.5935

Karstensen, Steinar ; Aakernes, Nina (2024). 21st Century Skills in Technical Vocational Teacher Education. Association for Teacher Education in Europe.
https://doi.org/10.21862/atee.2023.21

Granborg, Øyvind ; Aakernes, Nina (2024). Grensekryssing i yrkesfaglærerutdanningen: Betydningen av studentenes utviklingsprosjekter. Nordic Journal of Vocational Education and Training.
https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.2414350

Karstensen, Steinar ; Aakernes, Nina (2023). En utdanningsreforms møte med ulike skolekulturer og forståelsesrammer. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling - SJVD. Vol. 8.
https://doi.org/10.7577/sjvd.5227

Aakernes, Nina ; Møllerhagen, Torill Hammeren ; Olstad, Hanne Berg; Schaug, Rosaline Mary (2023). Creating a Free Space for Professional Development through Collaborative Self-Study. Studying Teacher Education. Vol. 19.
https://doi.org/10.1080/17425964.2023.2212683

Aakernes, Nina (2020). Both novice and expert? How apprentices develop vocational competence in workplaces where technology is continuously changing: Examples from the Norwegian media graphics programme. Nordic Journal of Vocational Education and Training. Vol. 10.
https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.2010118

Aakernes, Nina ; Hiim, Hilde (2019). Yrkesrelevant skoleopplæring for fremtidens mediegrafikere. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling - SJVD. Vol. 4.
https://doi.org/10.7577/sjvd.3202

Aakernes, Nina (2018). From school to work: Coherence between learning in school and learning in workplaces for apprentices in the Media graphics programme in Norway. Nordic Journal of Vocational Education and Training. Vol. 8.
https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.188176



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Lahn, Leif Christian ; Aakernes, Nina ; Berntsen, Svanhild Kristine (2025). Yrkesfaglærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse i et yrkesdidaktisk perspektiv (PRODYRK) - Et innovasjons- og designforskningsprosjekt med søkelys på lærings- og dokumentasjonssystemer. ISBN: 9788283646870. OsloMet - storbyuniversitetet.

Skålholt, Asgeir; Aakernes, Nina ; Andresen, Silje; Dahlback, Jorunn ; Gleditsch, Rebecca; Lillebø, Otto Sevaldson; Lyckander, Rønnaug H.; Lysvik, Rebekka Ravn; Samuelsen, Ørjan Arnevig; Nyen, Torgeir; Vagle, Inger ; Johannesen, Hedvig (2024). Overgang til opplæring i bedrift. Tredje delrapport fra evalueringen av fagfornyelsen yrkesfag. ISBN: 9788232706624. 158 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Skålholt, Asgeir; Aakernes, Nina ; Andresen, Silje; Aspøy, Tove Mogstad; Dahlback, Jorunn ; Høst, Håkon; Johannesen, Hedvig Skonhoft ; Lillebø, Otto Sevaldson; Lyckander, Rønnaug H.; Lysvik, Rebekka Ravn; Nyen, Torgeir; Vagle, Inger (2023). Evaluering av fagfornyelsen yrkesfag, delrapport 2. ISBN: 9788232706082. 253 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Aakernes, Nina ; Andresen, Silje; Bergene, Ann Cecilie; Dahlback, Jorunn ; Høst, Håkon; Johannesen, Hedvig Skonhoft ; Skålholt, Asgeir; Tønder, Anna Hagen ; Vagle, Inger (2022). Evaluering av fagfornyelsen yrkesfag, delrapport 1: Bakgrunn, prosess og implementering på vg1. ISBN: 9788232705528. 154 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Karstensen, Steinar ; Aakernes, Nina (2021). Vg1 i utdanningsprogrammet Informasjonsteknologi og medieproduksjon: Rapport fra en spørreundersøkelse om Vg1-lærernes erfaringer med etableringen av utdanningsprogrammet skoleåret 2020/2021. 17 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Aakernes, Nina ; Hiim, Hilde; Thång, Per-Olof (2020). Yrkeskompetanse i spenningsfeltet mellom tradisjon og kontinuerlig endring - En undersøkelse av kompetansebehovet i mediegrafikerfaget og av hvordan lærlinger kan utvikle yrkeskompetanse gjennom opplæring i skole og bedrift. ISBN: 9788283642681. OsloMet - storbyuniversitetet.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Aakernes, Nina ; Berntsen, Svanhild Kristine ; Granborg, Øyvind ; Karstensen, Steinar ; Lahn, Leif Christian (2025). Yrkesfaglærere som pionerer i bruk av kunstig intelligens. NORDYRK. Nordic research network on vocational education and training.

Dahlback, Jorunn ; Johannesen, Hedvig Skonhoft ; Aakernes, Nina ; Vagle, Inger (2025). Delrapport 3 i Evaluering av fagfornyelsen for yrkesfag, Arbeidspakke 2 Yrkesdidaktikk vg3 opplæring i bedrift. Webinar for SRY og Faglige råd. Utdanningsdirektoratet.

Dahlback, Jorunn ; Johannesen, Hedvig Skonhoft ; Vagle, Inger ; Aakernes, Nina (2025). Delrapport 3 i Evaluering av fagfornyelsen for yrkesfag, Arbeidspakke 2 Yrkesdidaktikk vg3 opplæring i bedrift. Workshop for skoleledere i Innland Fylkeskommune. Innlandet fylkeskommune.

Johannesen, Hedvig Skonhoft; Vagle, Inger ; Aakernes, Nina (2024). Evaluering av fagfornyelsen for yrkesfag, delrapport 2. Lærerens perspektiv: Yrkesdidaktisk arbeid på vg2. Nettverk for blomsterdekoratørlærere. Edvard Munch vgs.

Dahlback, Jorunn ; Johannesen, Hedvig ; Vagle, Inger ; Aakernes, Nina (2024). Norwegian vocational teachers’ developmental, didactical, and process-oriented work in implementing and teaching new curriculum. NORDYRK Conference 2024. University of Iceland.

Grydeland, Anders ; Dahlback, Jorunn ; Vagle, Inger ; Johannesen, Hedvig ; Aakernes, Nina (2023). Læreplanene har blitt mer helhetlige og mer komplekse - Evaluering av fagfornyelsen.
https://soundcloud.com/yrkesfagpodden/26-laereplan

Berntsen, Svanhild Kristine ; Brevik, Birger ; Karstensen, Steinar ; Spetalen, Halvor Einung ; Aakernes, Nina (2023). YLU på DIGILUI fakultetsseminar. Digitalisering på fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (DIGILUI). Forskningsgruppene: Digitale Læringsarenaer, Bærekraft og Teknologi i Arbeid og Læring, Utvikling, Makt og Ulikhet og Små Barn,store byer: b.h.kvaliteter, ulikheter, kommunikative kompleksiteter..

Karstensen, Steinar ; Aakernes, Nina (2023). Utilising students’ learning space between digitalisation in school and digitalised leisure time -Didactical possibilities and challenges for teachers. NERA 2023: Digitalisering og teknologi i utdanning - muligheter og utfordringer. NERA 2023.

Aakernes, Nina ; Granborg, Øyvind (2023). Styrking av sammenhengen mellom opplæringsarenaene i yrkesfaglærerutdanningen. NordYrk 2023. NorYrk-nettverket.

Dahlback, Jorunn ; Johannesen, Hedvig Skonhoft ; Vagle, Inger ; Aakernes, Nina (2023). Evaluering av fagfornyelsen for yrkesfag. Delrapport 2 arbeidspakke 2 - yrkesdidaktikk. NORDYRK. Høgskolen på Vestland.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.