Forskningsprosjekter
-
Literacies for helse og livsmestring i skolen
Dette forskningsprosjektet har som målsetning å både utvikle og prøve ut en ny didaktisk tilnærming til hvordan lærere kan undervise i det nye tverrfaglige emnet «Folkehelse og livsmestring» i grunnskolen.
-
Lærerutdanningsskoler og lærerutdanningsbedrifter i Yrkesfaglærerutdanningen (LUSY)
Utvikling av en organisasjonsteoretisk, didaktisk modell for samarbeid mellom utdanningsinstitusjon og praksisfelt.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Hiim, Hilde (2022). The Quality and status of Norwegian VET. Billet, Stephen; Stalder, Barbara Elisabeth; Aarkrog, Vibe; Choy, Sarojni; Hodge, Steven; Le, Anh Hai (Red.). The Standing of Vocational Education and the Occupations It Serves Current Concerns and Strategies For Enhancing That Standing. The Quality and status of Norwegian VET.. s. 201-222. Springer.
Hiim, Hilde (2022). How Can Collaboration between Schools and Workplaces Contribute to Relevant Vocational Education?: Results of an Action Research Project in the School-based Part of Norwegian Vocational Education and Training. Vocations and Learning .
Hiim, Hilde (2020). Likheter og forskjeller mellom tilnærminger til aksjonsforskning. Gjøtterud, Sigrid; Hiim, Hilde; Husebø, Dag; Jensen, Liv Helene (Red.). Aksjonsforskning i Norge : Grunnlagstenkning forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster : volum 2. Kapittel 1. Cappelen Damm Akademisk.
Hiim, Hilde
(2020).
Å vurdere yrkeskompetanse. Hva er yrkeskompetanse og hvordan kan den vurderes?.
Nordic Journal of Vocational Education and Training
.
Vol. 10.
https://www.njvet.ep.liu.se/article.asp?DOI=10.338...
Johnsen, Kjersti Lisbeth; Hiim, Hilde (2020). Å utvikle yrkeskompetanse gjennom arbeidslivspraksis i helsesekretærutdanningen. Nordic Journal of Vocational Education and Training . Vol. 11.
Hiim, Hilde (2020). The quality and standing of school-based Norwegian VET. Journal of Vocational Education and Training . Vol. 72.
Gjøtterud, Sigrid; Hiim, Hilde; Husebø, Dag; Jensen, Liv Helene
(2020).
Aksjonsforskning i Norge : Grunnlagstenkning forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster : volum 2.
ISBN: 9788202652296.
597 s.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.121
Aakernes, Nina; Hiim, Hilde (2019). Yrkesrelevant skoleopplæring for fremtidens mediegrafikere. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling . Vol. 4.
Hiim, Hilde; Stålhane, Jan (2018). Yrkesdidaktisk aksjonsforskning Yrkesfaglærere som forskere i et prosjekt om relevant yrkesutdanning. Christensen, Hanne; Eikeland, Olav; Hellne-Halvorsen, Ellen Beate; Lindboe, Inger Marie (Red.). Vitenskapelighet og kunnskapsforståelse i profesjonene. kapittel 7. Universitetsforlaget.
Hiim, Hilde (2017). Relevant lærerutdanning og aksjonsforskning. Gjøtterud, Sigrid; Hiim, Hilde; Husebø, Dag; Jensen, Liv Helene; Steen-Olsen, Tove Herborg; Stjernstrøm, Else (Red.). Aksjonsforskning i Norge : teoretisk og empirisk mangfold. Kap 2. s. 45-71. Cappelen Damm Akademisk.