Kort om
Professor i pedagogikk
- PhD i Utdanningsvitenskap om Didaktiske prinsipper for relevant yrkes- og profesjonsutdanning
Erfaring / arbeidsområde
- Prosjektleder for NFR-prosjektet Lærerutdanningsskoler (LUSY) 2020-2025
- Forskningsleder v/ Institutt for yrkesfaglærerutdanning (YLU)
- Forskningsgruppeleder v/ YLU
- Aksjonsforskning / forskningsprosjekter
Emneansvarlig for Ph.d.-kursene
- Yrkespedagogisk forskning, Yrkesdidaktiskforskning, Aksjonsforskning
- Master i yrkespedagogikk
- Universitets- og høgskolepedagogisk basiskompetanse
- Yrkesfaglærerutdanning
Eksternt oppdrag
- Professor v/ Pedagogisk basiskurs for politiutdannere, Politihøgskolen
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Administrative arbeidsområder
Forskningsformidling Forskningssamarbeid Forskningsstrategi
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Lærerutdanningsskoler og lærerutdanningsbedrifter i Yrkesfaglærerutdanningen (LUSY)
Utvikling av en organisasjonsteoretisk, didaktisk modell for samarbeid mellom utdanningsinstitusjon og praksisfelt.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Magnussen, Kaija-Liisa; Sylte, Ann Lisa (2022). Tilrettelegging for dybdelæring og helhetlig yrkeskompetanse i helsefagarbeiderutdanningen. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling .
Havreberg, Solveig Dalehaug; Sylte, Ann Lisa (2021). Velferdsteknologi i helse- og oppvekstyrker: Digitalt kompetansebehov i yrkesfaglig utdanning. Nordic Journal of Vocational Education and Training . Vol. 11.
Dahlback, Jorunn; Berg Olstad, Hanne; Sylte, Ann Lisa; Wolden, Anne-Catrine (2020). The Importance of Authentic Workplace-Based Assessment: A Study From VET Teacher Education. International Journal for Research in Vocational Education and Training . Vol. 7.
Sylte, Ann Lisa (2020). Predicting the future competence needs in working life: Didactical implications for VET in Norway. International Journal for Research in Vocational Education and Training .
Dahlback, Jorunn; Berg Olstad, Hanne; Sylte, Ann Lisa; Wolden, Anne-Catrine (2019). Yrkesfaglig lærerkompetanse i brede utdanningsprogram. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling . Vol. 4.
Dahlback, Jorunn; Berg Olstad, Hanne; Sylte, Ann Lisa; Wolden, Anne-Catrine (2018). Utfordringer og muligheter i møtepunktet mellom yrkesfaglærerutdanningen og praksis i videregående skole. Nordic Journal of Vocational Education and Training . Vol. 8.
Sylte, Ann Lisa (2018). Profesjonsretting og studentaktivitet. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling . Vol. 3.
Sylte, Ann Lisa (2017). Validitet i aksjonsforskning. Gjøtterud, Sigrid; Hiim, Hilde; Husebø, Dag; Jensen, Liv Helene; Steen-Olsen, Tove Herborg; Stjernstrøm, Else (Red.). Aksjonsforskning i Norge : teoretisk og empirisk mangfold. Artikkel. s. 443-462. Cappelen Damm Akademisk.
Sylte, Ann Lisa; Jahanlu, David (2017). Profesjonsrettet lærerutdanning for yrkesfag - dagens undervisning og opplevelse av relevans. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling . Vol. 2.
Sylte, Ann Lisa (2016). Profesjonspedagogikk - yrkesretting / profesjonsretting av pedagogikk og didaktikk (2. utg.). ISBN: 978-82-05-49450-3. 298 s. Gyldendal Akademisk.