Kort om
Professor i pedagogikk
- PhD i Utdanningsvitenskap om Didaktiske prinsipper for relevant yrkes- og profesjonsutdanning
Erfaring / arbeidsområde
- Prosjektleder for NFR-prosjektet Lærerutdanningsskoler (LUSY) 2020-2025
- Forskningsleder v/ Institutt for yrkesfaglærerutdanning (YLU)
- Forskningsgruppeleder v/ YLU
- Aksjonsforskning / forskningsprosjekter
Emneansvarlig for Ph.d.-kursene
- Yrkespedagogisk forskning, Yrkesdidaktiskforskning, Aksjonsforskning
- Master i yrkespedagogikk
- Universitets- og høgskolepedagogisk basiskompetanse
- Yrkesfaglærerutdanning
Eksternt oppdrag
- Professor v/ Pedagogisk basiskurs for politiutdannere, Politihøgskolen
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Administrative arbeidsområder
Forskningsformidling Forskningssamarbeid Forskningsstrategi
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Lærerutdanningsskoler og lærerutdanningsbedrifter i Yrkesfaglærerutdanningen (LUSY)
Utvikling av en organisasjonsteoretisk, didaktisk modell for samarbeid mellom utdanningsinstitusjon og praksisfelt.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Hiim, Hilde
;
Sylte, Ann Lisa
(2024).
Collaboration Between Educational Institutions and the Practical Field in Teacher Education-Epistemological Perspectives in a Project Aiming to Enhance Relevance in Vocational Teacher Education Through the Development of Teacher Education Schools.
Social Education Research (SER).
https://doi.org/10.37256/ser.5220244488
Magnussen, Kaija-Liisa
;
Sylte, Ann Lisa
(2022).
Tilrettelegging for dybdelæring og helhetlig yrkeskompetanse i helsefagarbeiderutdanningen.
Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling.
https://doi.org/10.7577/sjvd.4282
Havreberg, Solveig Dalehaug
;
Sylte, Ann Lisa
(2021).
Velferdsteknologi i helse- og oppvekstyrker: Digitalt kompetansebehov i yrkesfaglig utdanning.
22 s.
Nordic Journal of Vocational Education and Training.
Vol. 11.
https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.21v11i1
Sylte, Ann Lisa
(2020).
Predicting the future competence needs in working life: Didactical implications for VET in Norway.
International Journal for Research in Vocational Education and Training.
https://doi.org/10.13152/IJRVET.7.2.3
Dahlback, Jorunn
;
Berg Olstad, Hanne
;
Sylte, Ann Lisa
;
Wolden, Anne-Catrine
(2020).
The Importance of Authentic Workplace-Based Assessment: A Study From VET Teacher Education.
22 s.
International Journal for Research in Vocational Education and Training.
Vol. 7.
https://doi.org/10.13152/ijrvet.7.3.3
Dahlback, Jorunn
;
Berg Olstad, Hanne
;
Sylte, Ann Lisa
;
Wolden, Anne-Catrine
(2019).
Yrkesfaglig lærerkompetanse i brede utdanningsprogram.
Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling.
Vol. 4.
https://doi.org/10.7577/sjvd.3234
Dahlback, Jorunn
;
Berg Olstad, Hanne
;
Sylte, Ann Lisa
;
Wolden, Anne-Catrine
(2018).
Utfordringer og muligheter i møtepunktet mellom yrkesfaglærerutdanningen og praksis i videregående skole.
21 s.
Nordic Journal of Vocational Education and Training.
Vol. 8.
https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.188357
Sylte, Ann Lisa
(2018).
Profesjonsretting og studentaktivitet.
Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling.
Vol. 3.
https://doi.org/10.7577/sjvd.2694
Sylte, Ann Lisa (2017). Validitet i aksjonsforskning. Gjøtterud, Sigrid; Hiim, Hilde; Husebø, Dag; Jensen, Liv Helene; Steen-Olsen, Tove Herborg; Stjernstrøm, Else (Red.). Aksjonsforskning i Norge : teoretisk og empirisk mangfold . s. 443-462. Cappelen Damm Akademisk.
Sylte, Ann Lisa
;
Jahanlu, David
(2017).
Profesjonsrettet lærerutdanning for yrkesfag - dagens undervisning og opplevelse av relevans.
Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling.
Vol. 2.
https://doi.org/10.7577/sjvd.2010