English version
Ragnhild Laird Iversen

Ragnhild Laird Iversen

Kort om

Min tittel ved OsloMet er førsteamanuensis. Løst oversatt fra latin betyr det skriveslave. Det passer ganske bra, for min tilnærming til barnehagen har særlig vært gjennom å lese og skrive. Jeg er særlig opptatt av inkluderende pedagogikk, spesielt med tanke på religiøst og kulturelt mangfold, men også knyttet til språk, kjønn og seksualitet. Doktorgradsavhandlingen min handlet om hvordan barn kan navigere religion i barnehagen med både entusiasme og ubehag. Med utgangspunkt i observasjoner og intervjuer med barn har jeg skrevet om hvordan religion kan påvirke relasjoner, lek, språk og tilhørighet, om hvordan barn snakker om religiøst begrunna matregler, og om hvordan barn kan oppleve utenforskap knytta til hudfarge selv om de rundt ikke ønsker å være rasistiske. 

Det hender jeg skriver i avisene, og jeg deler regelmessig mine undervisningsressurser på nettsiden www.religionsundervisning.no. Navnet på nettsiden speiler den doble faglige identiteten min. Jeg er religionsviter i bånn, men har stort sett jobba med undervisning og formidling, og tilhører nå seksjon for pedagogikk. Siden jeg er ansatt der som skriveslave er jeg helt avhengig av å snakke med studenter og barnehageansatte om hva de opplever i barnehagen, slik at det jeg skriver om blir mest mulig relevant for profesjonen. Kontakt meg gjerne! 

Vitenskapelige publikasjoner

Rosland, Kristine Toft; Iversen, Ragnhild Laird ; Eriksen, Eli-Anne Vongraven (2024). Begynneropplæring i KRLE. ISBN: 9788202798192. Cappelen Damm Akademisk.

Iversen, Ragnhild Laird (2024). Døden på Noahs ark. Risiko og mulighetsrom ved lekbasert undervisning i KRLE. Rosland, Kristine Toft; Iversen, Ragnhild Laird; Eriksen, Eli-Anne Vongraven (Red.). Begynneropplæring i KRLE. s. 139-155. Cappelen Damm Akademisk.

Iversen, Ragnhild Laird (2023). Identification, Silence, Separation, and Imagination: Children’s Navigations of Christmas in a Religiously Diverse Norwegian Kindergarten. 13 s. Education Sciences. Vol. 13.
https://doi.org/10.3390/educsci13111077

Iversen, Ragnhild Laird (2022). The convivial concealment of religion: Navigating religious diversity during meals in early childhood education – A Norwegian case. 15 s. British Journal of Religious Education.
https://doi.org/10.1080/01416200.2022.2138829

Iversen, Ragnhild Laird (2021). Lydliggjøring av mangfold i barnehagen. Horrigmo, Kirsten Johansen; Rosland, Kristine Toft (Red.). Fagdidaktikk for SRLE : Barnehagens fagområder kunnskapsgrunnlag og arbeidsmåter. s. 189-201. Cappelen Damm Akademisk.

Iversen, Ragnhild Laird (2021). Rampenissen i barnehagen: Formidling og forhandling av ikke-empiriske figurers ontologiske status i adventstiden. 32 s. DIN - Tidsskrift for religion og kultur.
https://hdl.handle.net/11250/2772482

Iversen, Ragnhild Laird ; Krogstad, Kari (2020). Julevandring og yogakurs. Hvem definerer religion i barnehagen?. 14 s. Prismet. Vol. 71.
https://doi.org/10.5617/pri.8000

Iversen, Ragnhild Laird (2020). Religion i Nav. Variasjoner i bakkebyråkraters vurderinger av religiøse reservasjoner. Tidsskrift for velferdsforskning. Vol. 23.
https://doi.org/10.18261/issn.0809-2052-2020-02-02



Publikasjonslisten er hentet ut av Cristin. Listen kan være ufullstendig