Kort om
Tidligere jobbet jeg ved Institutt for medier og kommunikasjon, UiO (2006-2016), hvor jeg forsket på internasjonale nyheter, medialisering av konflikter og medienes rolle i innvandringsdebatten. Jeg er involvert i flere forskningprosjekter og forsker på myndighetenes mediearbeid, medier og helse, og medienes forhold til og representasjon av marginaliserte grupper. Jeg har også en ForskerII-stilling ved Senter for ekstremismestudier (C-Rex, UiO) hvor jeg skal undersøke høyreradikale gruppers forhold til de etablerte mediene og mediekritikk fra ytre høyre.
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Unpacking the modern working class: Life chances, social cohesion and recognition in an age of migration
Prosjektet stiller fire sentrale spørsmål som handler om å beskrive dagens arbeiderklasse, samt å undersøke de politiske orienteringene, hverdagserfaringene og medierepresentasjonene som hefter seg ved den.
-
Ytre høyre på nett og samfunnets motstandskraft (FREXO)
Fremveksten av digitale medier har skapt nye muligheter for produksjon og distribusjon av innhold, samt organisering og mobilisering av grupper som tilhører ytre høyre. FREXO-prosjektet studerer de politiske og samfunnsmessige konsekvensene av denne utviklingen.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Eide, Elisabeth; Figenschou, Tine Ustad (2021). Arbeidsliv, arbeidsfolk og klasse i norske aviser. Ljunggren, Jørn; Hansen, Marianne Nordli (Red.). Arbeiderklassen. Kapittel 17. s. 331-353. Cappelen Damm Akademisk.
Figenschou, Tine Ustad; Kolltveit, Kristoffer
(2020).
Kommunikasjonsrådgiverne i norske departementer: En «ny» type byråkrater i skjæringsfeltet mellom politikk og administrasjon?.
Norsk Statsvitenskapelig Tidsskrift
.
http://hdl.handle.net/10852/82257
Thorbjørnsrud, Kjersti; Figenschou, Tine Ustad
(2020).
The Alarmed Citizen: Fear, Mistrust, and Alternative Media.
18 s.
Journalism Practice
.
https://doi.org/10.1080/17512786.2020.1825113
Figenschou, Tine Ustad; Thorbjørnsrud, Kjersti
(2020).
“Hey there in the Night”: The Strategies, Dilemmas and Costs of a Personalized Digital Lobbying Campaign.
Hornmoen, Harald; Fonn, Birgitte Kjos; Hyde-Clarke, Nathalie; Hågvar, Yngve Benestad (Red.).
Media Health. The Personal in Public Stories. Kapittel 8. s. 165-185.
Universitetsforlaget.
https://www.idunn.no/media_health/8_hey_there_in_t...
Figenschou, Tine Ustad; Fredriksson, Magnus; Pallas, Josef; Houlberg Salomonsen, Heidi (2020). Under the influence of politics: Mediatisation and politico-administrative systems in Scandinavia. Nordic Journal of Media Studies . Vol. 2.
Hallin, Daniel C.; Figenschou, Tine Ustad; Thorbjørnsrud, Kjersti (2020). Biomedicalization and Media in Comparative Perspective: Audiences, Frames, and Actors in Norwegian, Spanish, U.K. and U.S. Health News. 20 s. The International Journal of Press/Politics .
Figenschou, Tine Ustad (2020). Nyhetsbruk, mistillit og mediekritikk i et medielandskap i rask endring. Tidsskrift for samfunnsforskning . Vol. 61.
Fredheim, Nanna Alida; Figenschou, Tine Ustad
(2020).
Changing priorities, hybrid campaigns: interest groups’ perceptions of gains and risks in the new media landscape.
Interest Groups & Advocacy
.
https://hdl.handle.net/11250/2653916
Figenschou, Tine Ustad (2019). Social bureaucracy? The integration of social media into government communication. Communications .
Moe, Hallvard; Hovden, Jan Fredrik; Ytre-Arne, Brita; Figenschou, Tine Ustad; Nærland, Torgeir Uberg; Sakariassen, Hilde; Thorbjørnsrud, Kjersti (2019). Informerte borgere? Offentlig tilknytning, mediebruk og demokrati. ISBN: 9788215036496. 236 s. Universitetsforlaget.