Kort om
Torill Hammeren Møllerhagen er førstelektor ved OsloMet – storbyuniversitetet, institutt for yrkesfaglærerutdanning (YLU). Hun underviser og veileder ved yrkesfaglærerutdanningen, Frisør, blomster, interiør og utstillingsdesign (FBIE) og Håndverk, design og produktutvikling (HDP). Møllerhagen har bakgrunn som kjole- og draktsyer, yrkeserfaring fra modellsøm og industri, og yrkesfaglærer. I tillegg er hun styremedlem i Opplæringskontoret for små håndverksfag. Forskningsinteresser er særlig knytta til det yrkesfaglige feltet og hvordan elever på ungdomstrinnet skal gis et reelt og bevisst valg til videregående opplæring gjennom å ivareta sentrale aktører som elever, lærlinger, praksislærere og lærere i skole og arbeidsliv.
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
-
Tradisjonshandverk for ei berekraftig framtid
Prosjektet jobbar med å styrke kompetansen til yrkesfaglæraren innan tradisjonshandverk og legg til rette for kurs i utdanningane.
-
Unge hender – grunnskolen som satsingsarena for yrkesfag og håndverksferdigheter?
Med såkornmidler undersøker vi hvordan utvalgte ungdomsskoler i Oslo kommune tilbyr og gjennomfører Arbeidslivsfag og Kunst og håndverk.
Avsluttede forskningsprosjekter
-
Lærarutdanningsskolar i yrkesfaglærarutdanninga (LUSY)
Prosjektet utvikler lærarutdanningsskolar i yrkesfaglærarutdanninga. Målet er å utvikle eit forpliktande og varig samarbeid mellom skolane og YLU om ei best mogleg yrkesfaglærarutdanning og yrkesutdanning.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Aakernes, Nina
;
Møllerhagen, Torill Hammeren
; Schaug, Rosaline Mary
(2025).
Videreutvikling av lærerutdanneres profesjonskunnskap og organisasjonslæring gjennom selvstudietilnærming.
Sylte, Ann Lisa; Hellne-Halvorsen, Ellen Beate; Hiim, Hilde; Aakernes, Nina (Red.).
Profesjonsrelevant lærerutdanning i samarbeid med praksisfeltet. s. 307-324.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/cdf.267.ch12
Aakernes, Nina
;
Møllerhagen, Torill Hammeren
; Olstad, Hanne Berg; Schaug, Rosaline Mary
(2023).
Creating a Free Space for Professional Development through Collaborative Self-Study.
Studying Teacher Education.
Vol. 19.
https://doi.org/10.1080/17425964.2023.2212683