Forskningsgrupper
Forskernettverk
-
Forskernettverk for lærerprofesjon, lærerutdanning og utdanningspolitikk
Nettverket studerer samarbeid, samspill og brytninger mellom forskning, politikk og praksis i utdanningssektoren.
Pågående forskningsprosjekter
- Organising for Outcome - Links between service integration and transitions to employment for citizens with complex service needs
- PERSIST: Fullføring og frafall i profesjonsutdanning
- ProTruSt: Profesjoner, tillit og status
- Profesjonsstudenter og profesjonsutøvere. Studier av rekruttering, studiegjennomføring og yrkeskarrierer.
- Renewed perspectives on research use in education (RE-POSE)
- International student mobility: drivers, patterns and impacts (MOBILITY)
- Ekspertisens autoritet i profesjonell skatterettspraksis (TAXLAW)
Ph.d.-prosjekter
- Etikkomiteer og moralske eksperters rolle i et demokrati
- Tverrsektorielt samarbeid mellom NAV og helsetjenestene – Implementering av samarbeidsmodellen Individuell jobbstøtte (IPS)
- Paternalisme i lege-pasient-kommunikasjon
- Formation of an offshore identity: Autonomy, resistance and adaptability among maritime workers.
- Kompetanse, kompetanseutvikling og måloppnåelse i NAV
- Mobilizing mobility: Realization of policies for international student mobility in Nordic teacher education programs
- Lærernes kunnskapsarbeid i lokalt utviklingsarbeid
- The ethics of algorithmic decision-making in the public sphere
- Profesjoner i endring? Betydningen av sosial og etnisk bakgrunn for kjønnsdeling i profesjonene og profesjonsutdanningene
- Når fagarbeideren blir til en yrkesfaglærer
- Tillit til profesjoner
- Kunnskap og profesjonalisme i sykepleie
- Norsk og dansk språktestingspolicy i praksis
- Profesjonsfellesskap i videregående skole 1960-2017
- Å ‘bygge bro’ i lærerutdanningen? Epistemiske karakteristikker ved grensearbeidet til lærere i kombinerte stillinger
- Barns rettssikkerhet i saker om omsorgsovertakelse – en sammenligningsstudie mellom Norge og England
- Pedagogikkens rolle i lærerutdanning
- Samspillet mellom standardiserte verktøy og profesjonelt skjønn i politiets kriminalitetsforebyggende arbeid
- "Ro, orden og sikkerhet" - en studie av fengselsbetjenters sikkerhetsarbeid
- Grunnskolelæreres syn og bruk av forskning i en utdanningspolitisk kontekst i endring
- Eksperteliter og maktkonsentrasjon innen skattepolitikken? En studie av skattejurister og deres fagekspertise
- Sykdomsbegrepet i Folketrygden
- De norske ingeniørene og oljevirksomheten på norsk sokkel
- Lærerstudenter som trygge og autonome aktører i utviklingen av kunstpedagogiske aktiviteter
Avholdte disputaser
StudData
-
StudData
StudData er en database for studier av rekruttering til profesjoner, kvalifisering for profesjonell yrkesutøvelse og profesjonelles karrierer.
Avsluttede prosjekter
- Bruk av elevresultater i norske skoler og kommuner (PraDa)
- Ekspertgruppa om lærerrollen
- Transitions in rehabilitation: Biographical reconstruction, experiential knowledge and professional expertise
- Motsetningsfylte institusjonelle logikker? Samspillet mellom utdanningssystemet og helse- og velferdsfeltet (InLog)
- Differensiering av læreryrket
- Fagorganisering som strategi for faglig innflytelse?
- Autonomy and Manipulation: Enhancing Consent in the Health Care Context