Velferdsteknologi – bachelornivå

Videreutdanning

Ønsker du å jobbe med velferdsteknologi? Det krever både helsefaglig, teknologisk og pedagogisk kompetanse. Hos oss får du alt i en pakke!

  • Studiestart

  • Opptakskrav og poeng

    Opptakskrav

    Generell studiekompetanse (samordnaopptak.no)/realkompetanse

    Studiespesifikke krav for realkompetansevurdering: Minimum 5 års fulltids yrkespraksis innen helse-, omsorg-, sosial- eller undervisningssektor eller tilsvarende. I praksisen må søker ha arbeidet med mottakere av helse- og sosialtjenester, elever/studenter eller andre brukere av teknologi.

    Generelle krav til realkompetanse ved OsloMet

    Poengberegning og rangering

    Les om hvordan vi poengberegner søknader til mastere og videreutdanninger her

  • Slik søker du

    For å søke må du registrere søknad i Søknadsweb (fsweb.no). Du må registrere opplysninger om deg selv og laste opp relevant dokumentasjon. 

    Les mer om søknadsprosessen her

    Når er søknadsfristen? 

    15. oktober

    Når får du svar på søknaden? 

    1. november

    Svarfristen er normalt en uke, enkelte ganger kortere. 

    Søk med studiekode

    215 5897

  • Hva lærer du?

    Teknologiske løsninger som skal fremme selvstendighet, aktivitet og samfunnsdeltagelse på brukerens egne premisser kan ikke erstatte menneskelig omsorg, men bidra til at det blir enklere å mestre hverdagen. 

    Studiet vektlegger kompensasjons- og velværeteknologi, trygghets- og sikkerhetsteknologi og teknologi for sosial kontakt.

    Målet med studiet

    Utdanningens målgruppe er personer som ønsker kompetanse i velferdsteknologi.

    Studiet skal bidra til å møte behov for økt kompetanse innen sektorovergripende og tverrfaglig teknologisk assistanse rettet mot trygghet, sikkerhet, samfunnsdeltagelse og styrke den enkeltes evne til å klare seg selv i hverdagen til tross for sykdom og sosial, psykisk eller fysisk nedsatt funksjon.

    Studiet tilbys også på masternivå.

    Se programplan på student.oslomet.no

  • Studiets oppbygging

    Valgfritt emne Løper over flere semestre

    1. studieår

    1. semester
  • Undervisning

    Studiet kombinerer fellessamlinger på høgskolen med selvstudier og nettbasert studentsamarbeid. Det er to samlinger av fem dagers varighet. Samlingene veksler mellom forelesninger, seminarer og gruppearbeid hvorav deler er veiledet. Et viktig redskap for læringen er arbeid med praksisrelaterte problemstillinger i tverrfaglige grupper, både på samlingene og i mellomperioden.

    Undervisningsspråket er i hovedsak norsk, men utenlandske forelesere vil bruke engelsk i sin undervisning.

    I mellomperioden og perioden før eksamen skal studentene arbeide selvstendig. Det forventes samarbeid og deltakelse i nettbaserte diskusjoner. Faglærer legger ut skriftlige og praktiske oppgaver på nett for å understøtte selvstudiene. Besvarelser kan sendes inn for å tilbakemelding fra faglærer under forutsetning av at de er levert innen fastsatte frister.

    Det kreves minimum 80 prosent tilstedeværelse på fellessamlingene fordi samlingene har fokus på problemstillinger og temaer som studenten ikke kan lære seg på egenhånd. Kravet til tilstedeværelse må være tilfredsstilt for å fremstille seg til eksamen.

  • Karriere

    For å oppnå selvstendighet, sosial deltakelse og likestilling, er det nødvendig at tjenesteapparatet har kompetanse om teknologiske muligheter, løsninger, grensesnitt mellom menneske, teknologi og miljø. Det vil bli en økende etterspørsel etter kompetanse på dette området i kommunene, habiliteringstjenesten, spesialisthelsetjenesten, det spesialpedagogiske støttesystemet og ved hjelpemiddelsentralene.

    Slik kompetanse vil også være viktig for innovasjon og næringsutvikling innen velferdsteknologiområdet.

  • Kostnader

Har du noen spørsmål?

Kontaktskjema

Faglig leder

Laster inn ...