En forutsetning for å skape trygge og gode barnehage- og skolemiljø er et kontinuerlig forebyggende arbeid med felles fokus og tilnærming. Videreutdanningen skal bidra til konkret forbedring og endring i barnehagens eller skolens miljø som fremmer en kultur som bidrar til at alle barn og unge møtes med respekt og tillit.
-
Opptakskrav og søknadsfrist
Søknadsfrist
1. april.
Opptakskrav
Kommer.
-
Slik søker du
- logg på via ID-porten
- velg "Ny søknad"
- velg "Pedagogiske og internasjonale fag"
- velg "Etterutdanning og oppdrag - Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier"
- velg "Barnehage- og skolemiljø og ledelse" i rullegardinlisten
- legg inn din tittel og navn på skoleeier (f.eks. kommune) i merknadsfeltet
- lagre søknaden din
Last opp dokumentasjon på Søknadswebs hovedside under "Mine dokumenter".
-
Hva lærer du?
En forutsetning for å skape trygge og gode barnehage- og skolemiljø er et kontinuerlig forebyggende arbeid med felles fokus og tilnærming, der god ledelse og inkluderende kultur er sentralt. Kulturen påvirker barn og unges psykososiale miljø og er et felles ansvar. Ledelsen har et særlig ansvar for fremme en kultur som bidrar til at alle barn og unge møtes med respekt og tillit.
Derfor er leders evne til å bygge fellesskap, herunder profesjonsfellesskap, arbeidsmiljø, samarbeid og organisasjonskultur avgjørende, slik at alle ansatte kan og vil hjelpe og støtte hverandre i arbeidet. I arbeidet med å skape og opprettholde en god barnehage- og skolekultur, er det viktig å involvere alle som har tilknytning til barnehagen eller skolen. Lederes evne til å ivareta og samarbeide med barn, elever, foreldre, ansatte, andre barnehager og skoler, eier og lokale aktører er viktig.
Barnehagers og skolers virksomhet utvikles gjennom kollektive lærings- og utviklingsprosesser mellom ledere, lærere og andre ansatte, og ledelse av de kollektive prosessene framstår ofte som den tydeligste lederutfordringen.
Studieside for barnehage- og skolemiljø og ledelse
Besøk studentportalen for mer informasjon om og samlingsdatoer for dette studiet (student.oslomet.no).
-
Samlinger og undervisning
Mer informasjon kommer.
-
Studiets oppbygging
-
Om modulbaserte videreutdanninger for skoleledere
Skoleledere som har gjennomført rektorutdanning eller tilsvarende lederutdanning, kan søke på modulbaserte videreutdanninger for skoleledere. Videreutdanningene er et tilbud til skoleledere i grunn- og videregående opplæring, og er tilrettelagt for å kunne kombineres med full jobb som skoleleder. Studiet er en del av den nasjonale lederopplæringen for skoleledere som Utdanningsdirektoratet tilbyr.
Som student på skoleledermodulene ved OsloMet blir du involvert i et fagmiljø med noen av de fremste forskerne på feltet. Fagmiljøet utgjør et team bestående av medlemmer med en variert og sjelden kombinasjon av akademisk bakgrunn og praktisk arbeidserfaringer. De fleste har omfattende erfaring fra utdanningssektoren og er medlemmer av forskergruppen Utdanningsledelse ved OsloMet.
-
Kostnader
Studieplassene er finansiert av Utdanningsdirektoratet.
Utgifter til litteratur, samt reise- og oppholdskostnader i forbindelse med samlingene dekkes av den enkelte student.