Lek og fysisk aktivitet i barnehagen

Videreutdanning

Med denne videreutdanningen får du mer kunnskap om barns fysiske og motoriske utvikling, og om hvordan barnehagens fysiske miljø kan tilrettelegges og utvikles for å fremme bevegelse for alle barn, både inne og ute.

Opptakskrav og søknadsfrist

Søknadsfrist

Søknadsfrist: 15. april

Tidlig opptak

Søknadsfrist: 1. mars for deg som ønsker tidlig opptak. Det vil at du får tidligere svar på søkanden. Les om hvordan du kan søke om tidlig opptak. 

Opptakskrav

Opptakskravet er bachelorgrad innen barnehagelærerutdanning eller tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå, jfr. Barnehagelovens bestemmelser §§ 24 og 25. Studentene skal i løpet av studiet gjennomføre oppgaver og arbeidskrav som tar utgangspunkt i kunnskapsdeling og utprøving av ny faglig kunnskap i eget kollegium i barnehagen. Det er derfor et krav at studenten er i arbeid tilknyttet barnehagefeltet under hele studiet. Dette dokumenteres med en bekreftelse fra arbeidsgiver. 

Med tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå menes følgende utdanninger i kombinasjon med tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk (60 studiepoeng):

  • Grunnskolelærer for trinn 1–7 eller tidligere allmennlærerutdanning
  • Faglærer (fireårig faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag eller treårig faglærerutdanning som gir kompetanse for tilsetting fra 1. klassetrinn)
  • Spesialpedagog
  • Barnevernspedagog
  • Kateket
  • Steinerhøyskolens bachelorutdanning i førskolepedagogikk eller Steinerhøyskolens lærerutdanning med bachelorgrad i steinerpedagogikk

Veiledet praksisopplæring knyttet til arbeid med barn må inngå som en integrert del av utdanningen.

For lærere er det krav om undervisningskompetanse fra 1. trinn i grunnskolen, eller tilsvarende kompetanse fra utdanning fra utlandet.

Språkkrav og godkjenning av utenlandsk høyere utdanning

Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere norsk og engelsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse (samordnaopptak.no).  

Barnehage- eller lærerutdanning fra utlandet må være godkjent som «Styrer og pedagogisk leder i barnehage» eller «Lærer i grunnopplæring og/eller morsmålslærer» enten av Utdanningsdirektoratet, NOKUT eller Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (hkdir.no).

Dersom det er flere kvalifiserte søkere enn ledige studieplasser, rangeres søkere etter karakterpoeng fra bachelorutdanning. Søkere som har fått innvilget tilretteleggingsmidler fra Utdanningsdirektoratet (Udir), får 5 tilleggspoeng.

Spørsmål?

Spørsmål om opptakskrav til studiet rettes til opptak-lui@oslomet.no

Slik søker du

Åpne lenken til Søknadsweb (fsweb.no)

  1. Logg på via ID-porten
  2. Velg "Videreutdanning og oppdragsstudier"
  3. Velg "Oppdragsstudier Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier"
  4. Velg "3454 Fysisk-motorisk utvikling og aktivitet" i rullegardinlisten
  5. Lagre søknaden din
     

Hva lærer du?

Studiet består av tre hovedtemaer:


1. Barns motoriske utvikling og læring

  • Fysisk vekst og motorisk utvikling/læring
  • Kropp og bevegelse i lek og kommunikasjon
  • Bevegelseserfaringer, læring og livsmestring
  • Observasjon

2. Læringsmiljø

  • Barnehagens fysiske og psykososiale læringsmiljø
  • Vurdering, planlegging og organisering av barnehagens fysiske miljø
  • Lek og fysisk aktivitet i ulike miljø
  • Læringssyn, profesjonsrollen og omsorgspraksiser

3. Kropp og bevegelse og helsefremmende arbeid

  • Fysisk aktivitet/lek, livsmestring og helse
  • Danningsprosesser, kropp og bevegelse
  • Kropp og bevegelse - verdier, normer og identitet
  • Fysisk aktivitet og kosthold

Ler mer om innholdet i studiet: 

Se programplan på student.oslomet.no

Undervisning og samlinger

Studiet er deltid og samlingsbasert med inntil tre fysiske samlinger over to dager per semester.

Undervisningen vil i stor grad ta utgangspunkt i eksempler fra studentenes erfaringer. Arbeidsmåtene vil variere mellom forelesning og annen undervisning på campus og nett, turer, praktisk utprøving, seminarer, gruppearbeid og gruppeoppgaver, individuelle arbeidsoppgaver, veiledning og selvstudium. 

Mellom hver samling skal studentene benytte digitale verktøy til dokumentasjon, refleksjon, læringsfelleskap med medstudenter og veiledningsmøter med lærer. Her vil video som veiledningsverktøy fungere som en driver for utvikling av pedagogrollen. 

Mellom samlingene vil kommunikasjon mellom studenter og studenter og lærere foregå via universitetets digitale læringsplattform Canvas.  Denne brukes også til innlevering og vurdering av arbeidskrav. 

Det forventes at studentene er aktive i egne læringsprosesser og gjennom studiet kontinuerlig reflekterer over egen læring i en læringslogg. Deltakerne vil bli organisert i nettverk, hvor hver basisgruppe består av tre til fem studenter. 

Gjennom hele studiet vil studentene arbeide med et utviklingsprosjekt i egen barnehage, som danner grunnlaget for avsluttende eksamen. I andre semester er det krav til erfarings- og kunnskapsdeling i eget kollegium både knyttet til kropp og bevegelse, og bruk av profesjonsfaglig digital kompetanse.

Fullført utdanning kan gjennom søknad innpasses som del av masterprogrammet i barnehagekunnskap (120 studiepoeng) ved OsloMet. Merk at du må være tatt opp som student på masterprogrammet før du kan søke om innpassing. 

Studiets oppbygging

Laster inn programplan, vennligst vent ...

Hva koster det?

Administrativ kontaktperson

Laster inn ...

Faglig ansvarlig

Laster inn ...

Studenthistorie

bilde av faglærer og student utendørs på campus Pilestredet
Fikk inspirasjon til arbeid med kropp og bevegelse i barnehage

Student Stephanie Mertins mener videreutdanning i fysisk-motorisk utvikling og aktivitet i barnehagen er et must.