Nybakte barnevernpedagoger fikk støtte av Helsedirektoratet

To menn og en kvinne smiler fornøyde.

Gamingkontakten

Gamingkontakten er startet av avgangsstudentene Jasan Singh, Julie Øvrebø og Marius Ruud ved bachelorprogrammet i barnevern. Bedriften leverer digitale støttekontakttjenester til bydeler og kommuner med fokus på gaming.

– Hvordan oppleves det å få støtte av Helsedirektoratet?

– Det er klart det er stas! Det viser også at fagfeltet begynner å bli modent for å sette større fokus på unge gamere som strever med skolevegring, sosial tilbaketrekning og utenforskap enn man har gjort til nå. Om vi ser på dem som fikk tilskudd i fjor ser vi at det er mange store aktører, som for eksempel regionale sykehus. Derfor er det ekstra gøy at vi som nyutdannede barnevernpedagoger kan gå rett ut i praksisfeltet og bidra til at det utvikles tilrettelagte tilbud til unge gamere.

– Hva ønsker dere å få til med prosjektet?

– Vi ønsker først og fremst å skape forståelse rundt unge gamere. Parallelt med å spille sammen med barna, bidrar vi gjennom erfaringsbasert kunnskapsformidling til andre voksne rundt barna. Spillingen blir av de voksne ofte sett på som kjernen i problemet, mens vår erfaring er at det snarere er motsatt – spilling kan være ​ en del av barnas løsning på vanskelige livssituasjoner.

– Dette fordrer at engasjerte voksne deltar på de arenaer barn velger å utfolde seg på. Det er vår ambisjon at alle som jobber med barn og unge skal ha kunnskap om de positive sidene ved gaming. Slik kan vi bidra til å motvirke sosial tilbaketrekning hos unge gamere og til å rive ned stigmaer rundt barn som isolerer seg bak skjermene.

– Hvordan bidrar barnevernfaget til arbeidet deres?

– Vi treffer ungdom som gamer – mye. De fleste av de unge gamerne vi er i kontakt med har høyt skolefravær og ulike utfordringer knyttet til sosial tilbaketrekning og utenforskap.

– Gjennom bacheloren vår har vi fått kompetanse på sårbare unge og familier og fokus på barneperspektivet. Arbeid med sårbare unge handler blant annet om å komme i posisjon til å gjøre en endring. Minstekravet bør være at den som søker å forstå, anerkjenne og hjelpe de unge gamerne også ferdes der barna er. Disse barna ferdes i digitale verdener og miljøer. Trygge voksne som deltar på ungdommenes arena kan få unik innsikt i disse ungdommenes perspektiv og livsverden.

– Hvorfor fristet det å starte et sosialt entreprenørskap?

– Vi så behovet, og vi har kompetansen, både på barna og på gamingen. Det er viktig at man våger å tenke annerledes når ungdom faller utenfor og de voksne mangler kompetanse. Dette er vårt budskap til andre studenter: Dere bringer noe nytt til feltet. Dere kan skubbe på verden!

Lytt til podkast om Gamingkontakten (vitenogsnakkis.oslomet.no).

Les mer om Gamingkontakten på bedriftens nettside (gamingkontakten.no).

Studentliv

Jente ligger i en hengekøye i skogen og leser. Det ligger brune blader på bakken, er lite blader på trærne og hun har sol i ansiktet.
Bli kjent med studentbyen Oslo

I studentbyen Oslo kan du gå på kafé før frokost, sitte på lesesalen om dagen og dingle i en hengekøye i marka om natta. Det er kort vei fra liv og røre i sentrum til stillheten i skogen.

Tre studenter går sammen og ler og smiler ute i en park. Bakken er dekket av gule og oransje blader.
Det beste med studentlivet er mye frihet

Magnus gir studentlivet en sekser på terningen, mens Simay og Ploy begge triller en sterk femmer. Møt tre som tryna litt i begynnelsen, men som fikk fin kontroll på studiehverdagen.

Jente som sitter på biblioteket og leser.
Topp ti på campus

Josefine har studert på OsloMet i snart ett år, og viser dere sine ti favoritter på campus Pilestredet.

Studenter som jobber på iPad
Slik lykkes du som student

Her er OsloMet-forelesernes beste råd for å lykkes med studiene.

Flere hundre studenter sitter på en gressplen med armene til værs.
Dette er OsloMet

Læringsrike praksisperioder i arbeidslivet – og en sosial studietid. Ved OsloMet får du kunnskap og erfaringer for livet!